מליאת הכנסת אישרה אתמול (ב') בקריאה שנייה ושלישית תיקון לפקודת התעבורה המאפשר לרשויות מקומיות להכין תוכנית עירונית כוללת להפחתת זיהום האוויר מכלי רכב בתחומה.
התיקון לחוק מרחיב באופן משמעותי את סמכויות האכיפה והסדרת התנועה של הרשויות המקומיות, שעד כה עסקו בעיקר בהסדרת מכוניות חונות בלבד. בין היתר יוכלו העיריות לסגור רחוב לתנועה בשעות ובימים מסוימים או להגביל את מספר המכוניות בציר תנועה נתון. התוכנית הכוללת במסגרתה תוכל עירייה להשתמש בסמכויות הללו תהיה נתונה לאישור משרד התחבורה, שידאג לכך שבמסגרת התוכנית יינתן מענה מספק למערך התחבורה הציבורית בעיר.
על פי החוק שאושר, איסור נסיעה והגבלת שעות תנועה יחולו על כל כלי הרכב, מלבד רכב נכה ורכב ביטחון בתפקיד. לרשויות המקומיות תהיה אפשרות להעניק הקלות מפני הגבלות התנועה גם לסוגים נוספים של כלי רכב אשר עליהם הוחלט באופן פרטני, דוגמת הסעות תלמידים או מוניות. פקחי הרשות המקומיות לעניין אכיפת זיהום ממכוניות ילבשו מדים ותגי זיהוי אשר יהיו מובחנים ממדי המשטרה.
עוד נקבע במסגרת התיקון לפקודת התעבורה כי ההכנסות מקנסות שייגבו במסגרת אכיפת תנועת רכבים מזהמים על ידי העיריות יוקדשו כולן למטרות של צמצום זיהום האוויר, כמו למשל עידוד שימוש באופניים והקמת תחנות ניטור. בתוך כך קובע החוק כי 50% מהכנסות הקרן ישמשו לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית הן על ידי שיפור תשתיות והן במתן הנחות למשתמשים בתחבורה הציבורית, למשל סבסוד כרטיסי אוטובוס.
עוד על פי התיקון לחוק, רשויות שבהם למעלה מ-100 אלף תושבים יחויבו לגבש תוכנית לצמצום זיהום האוויר, ואילו רשויות שבשטחן יותר מ-30 אלף תושבים, לא יחויבו להפעיל את הסמכויות. כל רשות שתגבש תוכנית תחויב להציג אותה בפני הציבור לפני יישומה, ולכל אזרח תינתן האפשרות להגיש הערות בכתב לרשות המקומית.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.