האיש החשאי שמשפיע כמעט על כל תייר ישראלי שיוצא לחו"ל

פיני גינזבורג מחזיק 10% מאל-על, מייצג את תאי איירוויז, מפעיל סוכנות נסיעות ענקית, מייצג את הסוכנים בחברת תיירות חשובה, מפעיל את טיסות החסידים לאומן - והרשימה עוד ארוכה ■ אשף או איש עסקים שפורח בשל ניגודי עניינים?

שה לומר שפרשת "קרטל נסיעות התלמידים לפולין" הפתיעה רבים בישראל. כבר שנים רבות שהתחושה בקרב גורמים העוסקים בתחום כמו גם בקרב מורים והורים, היא שהתשלומים גבוהים מדי, בוודאי בהשוואה לטיולים פרטיים או מאורגנים. עד כמה גבוהים? תלוי, כמובן, במפרט המדויק שמזמין בית הספר, אך מדובר בסדר גודל של כ-5,500 שקלים לתלמיד.

הפתעה מעצם קיומה של חקירה בנושא, כנראה לא הייתה, אך במסגרתה דמות לא מוכרת צצה על הבמה, או ליתר דיוק, בחדר החקירות; פיני גינזבורג, שם אלמוני לחלוטין מבחינת הציבור הרחב, אך דמות מוכרת ומרכזית בשוק התיירות הצפוף של ישראל. גינזבורג אמנם נעצר על רקע בעלותו (החלקית) על סוכנות הנסיעות י. הלל (המוכרת יותר כהלל טורס) המתמחה במסעות לפולין, אך זאת היא רק חלק מפעילותו הנרחבת בתחום, המשפיעה על כיסם של רבים מהתיירים הישראלים שנוסעים לחו"ל; בראש ובראשונה הוא הבעלים של כ-10% ממניות אל-על, הוא הנציג בישראל של חברת תאי איירוויס, מפעיל נסיעות ההמונים לקבר רבי נחמן באומן, ועוד ועוד. נעסוק בהמשך בהרחבה בדמותו של גינזבורג ובהשפעתו על השוק, אך לפני זה, עוד כמה משפטים על המסעות לפולין.

גורם שמעורב במסעות לפולין אומר שבמשך השנים שמע על כמה וכמה ניסיונות לשנות את הקריטריונים של המסעות הללו ולהוזיל מחירים, ובכולם ללא יוצא מן הכלל, השורה התחתונה הייתה כישלון. ממעצרו של גינזבורג הוא כלל לא הופתע: "בענף יש לו תדמית של אחד שידו בכול", הוא אומר, "וכמובן גם בזה. הוא שחקן גדול בתחום".