האבק שהשאירה אחריה התקופה הקשה של 2009-2008 שוקע. החברות הטובות מתבלטות, הפחות טובות מנסות לשרוד והגרועות נסגרות. ובכל זאת, נראה שתעשיית ההיי-טק הישראלית משחררת עוד חור בחגורה וקצת מתרווחת. אסון גדול לא קרה.
בימים אלה, בהם לא בטוח כלל שהמשבר הסתיים ושהאפטרשוק שלו לא יוביל לטלטלה מחודשת, זו משימה לא פשוטה להרכיב את רשימת 10 החברות המבטיחות של "גלובס" ל-2009-2010. קל יותר להרכיב רשימת כישלונות.
אבל משבר או לא, זו השנה החמישית ברציפות שבה "גלובס" עורך את הבדיקה המקיפה ביותר בישראל, שמייצרת את רשימת החברות המבטיחות. הרשימה מסתמכת על דירוגיהם של מנהלי קרנות ההון סיכון בישראל, אנג'לים ומשקיעים פרטיים, אנשי חממות, בנקאי השקעות, אנליסטים של התעשייה, ומנהלי מרכזי פיתוח בישראל.
האנשים המובילים בתעשייה משוכנעים שעשר החברות שלפניכם יהיו איתנו בשנים הקרובות, שכן יש להן רעיון מנצח. יש להן שוק, איתנות פיננסית שחשובה במיוחד בתקופה הנוכחית, והנהלה איכותית.
הנבחרת ש"גלובס" גיבש משקפת את סביבת ההיי-טק הישראלית הנוכחית. מעניין, שמהרשימה נפקד מקומן של חברות תשתיות התקשורת או המחשוב, אלה שעל ברכיהן התפתח ההיי-טק הישראלי. המשקיעים מעדיפים היום, כך נראה, חברות קלילות יותר, סקסיות, מתוך תקווה שמשם יבואו החזרי השקעה גבוהים עם קצת רוח גבית של ההתפתחות המהירה בתחומים הללו.
מי תהיה החברה שתדורג במקום הראשון? התשובה - במגזין שיפורסם ביום שלישי הבא, ה-15.9.09, בכנס הג'רני שעורכים ארנסט אנד יאנג בשיתוף "גלובס".
גיגיה / מנכ"ל: אייל מגן
בלב המשבר הנוכחי, כשחברות סטארט-אפ נכשלו בגיוסים ואף משקיע לא רצה לשמוע על הזרמת כספים לחברות מעולם האינטרנט, הצליחה חברת Gigya להשלים גיוס גדול למדי, של 11 מיליון דולר. בזכות הזרמת המזומנים הזו, היא הצליחה לצלוח את הסערה בשלום. הכסף שגייסה סייע לה להתבסס וליצור שיתופי פעולה עם חברות כמו קוקה-קולה וסמסונג.
החברה מספקת פתרונות לגילוי ולמסחור במדיה החברתית, ומקשרת בין מפרסמי מותגים, מפרסמי תוכן וקהל משתמשים שנמצא באתרים החברתיים השונים. כיום, 250 מיליון משתמשים נחשפים למוצרים של גיגיה מדי חודש באמצעות כמה אלפי אתרים. הכסף הגדול יגיע, כך היא מקווה, כאשר כל האתרים החברתיים יתממשקו זה לזה.
נועה פרג
קנשו / מנכ"ל: יואב יזהר-פרטו
קנשו משחקת במגרש של הגדולים, ומתחרה בענקיות כגון גוגל, מיקרוסופט, יאהו ו-AOL. היא מפתחת שירותי שיווק למנועי חיפוש (SEM), טכנולוגיה שמאפשרת לאתר מילות מפתח במספר מנועי חיפוש, ולהתאים באופן אוטומטי בינן לבין קמפיינים פרסומיים.
קטגוריית הפרסום צמוד-חיפוש היא אחת הצומחות ביותר, שתסתכם השנה בארה"ב ב-10.5 מיליארד דולר, וקנשו מקווה לקטוף את הנתח שלה בשוק הזה. "המערכת שלנו עושה אופטימיזציה באופן אוטומטי, בעוד שמערכות מתחרות מנהלות את השינויים הנדרשים באופן ידני", אומר יואב יזהר-פרטו. "אנחנו מנסים לשמור על הצניעות, אבל ברגע שזה מגיע למבחן ראש בראש של הטכנולוגיה, יש לנו יתרון משמעותי על אחרים".
נועה פרג
בריינסגייט / מנכ"ל: אבינועם דיין
בריינסגייט היא עוד אחת מאותן חברות מכשור רפואי, שהרעיון שלהן נראה כל-כך יצירתי ובלתי אפשרי, עד שאיש לא האמין שהן יצליחו. ובכל זאת, בריינסגייט עשתה זאת, אם לשפוט מהניסויים הקליניים הראשונים.
המוצר שלה מאפשר גישה למחזור הדם במוח, כדי להכניס לתוכו תרופות במישרין, והוא מיועד למקרים של שבץ מוחי ושיטיון. המוצר שלה לא נעלם מעיניהן של חברות מכשור רפואי ענקיות, כמו בוסטון סיינטיפיק וג'ונסון אנד ג'ונסון.
לפני כשנה וחצי בריינסגייט התעניינה בגיוס הון בבורסה בת"א, אך כשהתברר שהיא לא מצליחה להגיע לשווי הרצוי, החליטו המשקיעים לוותר. "אני כל-כך שמח שלא הנפקנו", אומר אבינועם דיין, " אני לא רוצה להנפיק לפני שנראה הכנסות ושורת רווח ברורות".
גלי וינרב
אמימון / מנכ"ל: יואב ניסן-כהן
כלפי חוץ, אמימון לא משדרת את האגרסיביות שמאפיינת חברות שמתכננות להצליח ובגדול. אולי זה נובע מצניעות ההנהלה, וייתכן שזו המציאות המתעתעת של עולם שבבי התקשורת האלחוטית.
בשנתיים האחרונות מכרה אמימון את המוצרים שלה בעיקר ליצרניות טלוויזיות, ששילבו יכולת קליטה בצמוד להתקני שידור אלחוטיים. בשנה הקרובה תחל החברה למכור את הגרסה השנייה של המוצר לשוק המחשבים האישיים.
"הערך של טכנולוגיות האלחוט עבור יצרן הטלוויזיה קיים, אך מוגבל. הוא לא ימכור יותר טלוויזיות בגלל שהן אלחוטית", אומר יואב ניסן-כהן. "באמצעות הטכנולוגיה שלנו אפשר בלחיצת כפתור 'לזרוק' את התוכן מהמחשב לטלוויזיה, ולכן אנחנו מביאים ערך עצום".
שמוליק שלח
קונטרה / מנכ"ל: יואב שחם
יואב שחם, מנכ"ל קונטרה, מגדיר את תחום עיסוקה של החברה כך: "אנחנו יודעים לעשות כסף ממילים, מטקסטים באינטרנט. החברה פיתחה פתרון לפרסום על גבי טקסטים ברשת, בניגוד למרבית הדרכים האחרות של פרסום שמתבססות על תוצאות שמגיעות ממנועי החיפוש. זהו שוק עצום, שהיקפו היום כ-22 מיליארד דולר וצפוי לקפוץ עד 2012 ל-30 מיליארד דולר.
החברה השלימה באחרונה גיוס של 15.5 מיליון דולר נוספים, מה שהעמיד את סך גיוסי הכספים עד כה על כ-33 מיליון דולר. רמז לבאות אפשר לקבל ממינויו של ירון גרמזי לסמנכ"ל הכספים באמצע 2008. בכל חברה אליה הצטרף בעבר התבצעה כעבור זמן קצר הנפקה או רכישה. שחם: "נעשה את זה בתזמון הטוב ביותר לחברה".
שמוליק שלח
מטרולייט / מנכ"ל: צביקה סגל
מטרולייט יוצאת דופן בדירוג: היא נוסדה ב-1996 ורחוקה מלהיות חברה צעירה. אך החברה, שפיתחה טכנולוגיה לחיסכון בחשמל בתאורה, נולדה מחדש, כפי שמגדירים זאת מנהליה. היא שינתה את המודל העסקי והובילה גיוס חדש ממשקיעים חדשים, בהם הקרן הירוקה וירג'ין גרין פאנד, שבבעלות המיליארד הססגוני ריצ'רד ברנסון. השנה מכירותיה יהיו 5-7 מיליון דולר וכפול מכך ב-2010 - תוצאות שיא.
לפי נתוני החברה, הרכיב מתוצרה המשמש בנורות, מפחית את צריכת החשמל ב-35%-70%. "אם היו מיישמים את הפתרון של מטרולייט במלואו במדינה, אפשר היה להשיג חיסכון של כ-3%", אומר המנכ"ל צביקה סגל. פוטנציאל השוק, לדבריו, מיתרגם להיקף עצום מכדי להישמע ריאלי - של 60 מיליארד דולר.
מירב אנקורי
סיבידיה / מנכ"ל: אלון אגינסקי
חברות סטארט-אפ ותיקות יחסית, כאלה שנוסדו בתחילת העשור, יודעות להתמודד היטב עם שנים בהן קשה לגייס כסף. סיבידיה היא אחת מהן. חלק ניכר משנותיה בילתה הנהלת החברה בניסיון לגייס כספים, כדי שיאפשרו לחברה להמשיך בפיתוח ולהחדיר את המוצר לשוק.
החברה מפתחת טכנולוגיה ופתרונות לאבטחת הכנסות (Revenue Assurance), פתרונות של אימות נתונים וניטור מערכות לגביית עמלות סוכנים. בסוף 2008, רגע לפני שהתבררו מימדי המשבר, הצליחה לגייס 12 מיליון ד' בסיוע לקוחות כמו בריטיש טלקום, טלפוניקה ואריקסון. "בזכות זה, כשכולם פיטרו - אנחנו שכרנו. 2009 נפתחה עם עסקאות יפות", אומר אלון אגינסקי. ההערכות הן שהיא תרכוש את אי.סי.טל הציבורית.
בתיה פלדמן
מודו / מנכ"ל: דב מורן
רף הציפיות סביב החברה הצעירה יחסית של דב מורן הוא גבוה, לכן קל לשכוח שהיא עדיין רק סטארט-אפ בן פחות משנתיים. הרעש שמודו ייצרה מאז הוקמה היה גבוה, לעתים אפילו מחריש אוזניים, אך היא עדיין לא סיפקה קבלות - הטלפון הסלולרי שלה רק התחיל להימכר ועדיין צריך להוכיח את עצמו.
את הרעיון למכשיר קיבל מורן בזמן שעשה ג'וגינג בערב, והבין שלא נוח לצאת לריצה עם טלפון גדול. ואכן מודו הוא הסלולרי הקטן בעולם, ואף קיבל לכך אישור רשמי משיאי גינס.
מורן טוען שהוא לא מתכנן אקזיט. "לא הקמתי את מודו כדי לעשות אקזיט, אני רוצה להקים חברה שתהווה הצלחה ישראלית, תביא הכנסות ורווחים, תייצר מקומות עבודה וגם גאווה ישראלית".
צחי הופמן
פונטיס / מנכ"ל: מיכאל קרביס
ברבעון השני של 2009, כאשר מרבית החברות בקושי סגרו גיוסים של מיליוני דולרים בודדים, פונטיס השלימה סבב גיוס הון שני במסגרתו העשירה את קופתה ב-19.6 מיליון דולר. "שנת הפריצה שלנו הייתה 2008, שבה המשבר החל, אז מפעילות התקשורת נלחצו וחיפשו דרכים להגדיל הכנסות. אנחנו מאפשרים זאת", אומר מיכאל קרביס.
פונטיס מפתחת תוכנה לאופטימיזציה של שירותים שמספקים מפעילי התקשורת ללקוחות, והיישום המרכזי שלה הוא בתחום השיווק הממוקד. לקוחותיה הם ספקי שירותים ממגוון תחומים - תקשורת אלחוטית, IPTV (טלוויזיה באינטרנט) וכבלים. "היום וודאפון, טלפוניקה ואחרות קונות מאיתנו ולא רק מהענקיות כמו אורקל, אקסנצ'ר או IBM", אומר קרביס.
בתיה פלדמן
מוביקסל / מנכ"ל: אמיר אהרוני
האייפון עוזר לשוק של מוביקסל לצמוח, בגלל שהמשתמשים זקוקים לאפליקציות כמו שלה כדי להוריד מוזיקה או לשלוח תמונות: מוביקסל פיתחה פלטפורמת תוכנה שמבצעת אופטימיזציה של העברת תוכני מולטימדיה למכשירים הסלולריים, בעיקר בשירות MMS.
מבחינה פיננסית החברה במצב טוב: את 2008 היא סיימה עם מכירות של כ-21 מיליון דולר, היא רווחית כמה שנים, יש לה תזרים מזומנים חיובי, וגם קרוב ל-15 מיליון דולר בקופה. אחרי צמיחה של כ-60% בשנה שעברה, אמיר אהרוני מאמין כי "2009 תהיה יותר מאתגרת, אבל נשמור על צמיחה, רווחיות ותזרים מזומנים חיובי". את 2009 תסיים החברה עם מכירות של 25-30 מיליון דולר.
שמוליק שלח