003 ארנון (נוני) מוזס

ניר הצליח השנה למרות המלחמה שהכריז עליו מוזס, אך מוזס מצליח להותיר הרבה כוח בידיו על אף כוחה היורד של העיתונות המודפסת, ויש להניח שהשפעתו העתידית עוד תגדל בעלים וראש קבוצת ידיעות אחרונות בעוד זקי רכיב מדבר על היום שאחרי הדפוס, מוזס כבר שם. אפליקציית האיי-פד של העיתון של המדינה כבר מוכנה ובסביבתו של מוזס ערכו את כל התחשיבים של היום שאחרי. למותג "ידיעות אחרונות" יהיה קל הרבה יותר לעשות את המעבר לטאבלט מאשר ל"מעריב", שעל עוצמת המותג שלו אפשר לדון

בניגוד לקשת, למשל, כאן אין נבחרת. נוני מוזס הוא "ידיעות אחרונות" לבדו. איש לא משלב ידיו עמו בהחלטות שהוא מקבל, אותן החלטות אשר יטו את הזרם בו שוחה שוק התקשורת הישראלי. המלחמה של מוזס היא לא על מה שישודר או ייכתב ואיפה. הכוח שלו לא מסתיים בקצה עולם המדיה - שם הוא רק מתחיל. נגיעותיו של המו"ל של המדינה מורגשות בציבוריות הישראלית על כל אפיקיה, משולחן הממשלה ועד למכתבה האפלה עליה מתגבש הרומן הגדול הבא. בעבור מוזס, התקשורת היא כלי לקיים את השפעתו, ולא ההפך. המטרה היא, כמובן, לנהל את העסקים ברווחיות, אך בעבור שושלת מוזס שקורותיה נשזרו בהיסטוריה של המדינה, המוטיבציה להמשיך ולקיים את האימפריה ברחוב הנושא את שמה, גדולה מהיבט זה בלבד.

בעוד זקי רכיב מדבר על היום שאחרי הדפוס, מוזס כבר שם. אפליקציית האיי-פד של העיתון של המדינה כבר מוכנה ובסביבתו של מוזס ערכו את כל התחשיבים של היום שאחרי. מוזס יודע שכשחקן החזק של עולם הפרינט, למותג "ידיעות אחרונות" יהיה קל הרבה יותר לעשות את המעבר לטאבלט מאשר ל"מעריב", שעל עוצמת המותג שלו אפשר לדון. עם זאת, ככל שגוף המדיה וותיק ומבוסס יותר, ונוגע בציבור רחב יותר, כך קשה לו יותר לערוך מהלכים דרמטיים ומהפכניים כמו זה.

כוחו של "ידיעות אחרונות" כעיתון על הציבור אמנם נחלש, אך הוא עדיין כלי תקשורת סופר-משמעותי, ודאי שבהשוואה לכל מוצר מודפס אחר בסביבה. מוזס לא מוביל את רשימת המשפיעים משום שבמצבה הנוכחי של קבוצת ידיעות אחרונות, המדיום הוא זה שעומד בדרכו.

מידת השפעתו של מוזס היא עצומה, בעיקר בגלל מי שהוא, כאדם. עיקר פעילותו היא בפרינט, ולמרות שסקרי ה-TGI האחרונים הוכיחו את הבלתי אפשרי, שאפשר עדיין להתאושש, מלחמתו ב"ישראל היום" שתפוצתו משתווה לו, פוגמת בכוחו. גם אי היכולת שלו להקטין או לטרפד התקדמותם של מתחריו האחרים, כמו קשת למשל, מוכיחה כי השנה האחרונה לא הייתה שלו. הוא יצא במתקפות שיווקיות של חלוקת עיתונים ורכש זיכיון לחלוקת מוספיו ברכבת. הזיעה שעל מצח ידיעות אחרונות נצצה למרחוק כאשר יצא בקמפיין טלוויזיוני לראשונה זה שנים, המדבר על חשיבותה של "תקשורת חופשית", תוך התייחסות ברורה ונדירה למתחרים, אשר נוח לפקפק באמיתות כוונתם.

באותו זמן, בשל שיתוף פעולה של קשת עם "ישראל היום", הפסיקה הקבוצה לסקר את תכניות קשת במוצריה. מוצרי הפרינט הרבים של הקבוצה ממשיכים לשגשג ולזכות באהדת קהילת הפרסום והמסוקרים, שעדיין מבינים שערכו של "ידיעות אחרונות" גבוה מכל ערך שהם מייחסים לפרינט. אך הדבר לא השפיע כמעט כלל על שידורי קשת בערוץ 2 - חרף המלחמה עם מוזס תכניות הריאליטי בקשת שגשגו, וכך גם הערוצים 24 ו-20. רגע הנחת היחיד של מוזס היה בהחלטה של בעל המניות הראשי של HOT, פטריק דרהי, להיפרד מערוץ ביפ של קשת, שלאחר שנים של עשייה מוצלחת יישאר מחוץ למסך.

אך ככל ששנה זו לא הייתה פשוטה ל"ידיעות אחרונות", ברור כי מדובר בהתארגנות לקראת היום הבא. השנה החל מוזס בתהליך של מכירת חלקו בחברת הכבלים HOT העומד כיום על 17%. נכון לדצמבר השנה, מוזס, שהיה אמון על התוכן בחברת הכבלים, סיכם עם בעל המניות המרכזי של החברה, פטריק דרהי, כי במהלך חודש יוני הקרוב תוענק לשניהם אופציה הדדית לרכישת 13.2% ממניות החברה לפי מחיר של 65 שקל למניה. מוזס יקטין בשלב זה את אחיזתו ב-HOT ל-3.6%.

מדובר בחלק מאסטרטגיה של היערכות לעידן החדש בשוק התקשורת אשר מוזס מנתח אותו היטב. דילול נוכחותו ב-HOT יעזור לו להיכנס לטלוויזיה המסחרית עם המעבר לרישיונות, ואפילו כבר היום. הוא היה רוצה לראות את הזרוע האינטרנטית של ידיעות, ynet, הופכת להיות גוף החדשות המוביל בישראל, ולכן עיבה משמעותית את תכניו בשילוב וידיאו. לא מן הנמנע ש-ynet של היום היא הבסיס של מה שתהיה בדור הבא, חברת חדשות טלוויזיונית שמקורותיה הם בניו מדיה, ולא להיפך. כשאמצעי המדיה עליהם ישלוט מוזס יהיו בעלי נפח גדול יותר, יש להניח שהוא ישיב לעצמו את השליטה בתקשורת הישראלית.

> אישי: נשוי בשנית ואב ל-4

> השכלה: BA בכלכלה

> רזומה: החל את דרכו בעיתון ככתב ספורט