מוזילה הציבה לעצמה יעד הורדות - ועברה אותו

בתוך 24 שעות הורד הדפדפן החדש, פיירפוקס 3, כ-6.2 מיליון פעמים ; ההגמוניה של האקספלורר מתערערת

השקת הדפדפן פיירפוקס 3 (Firefox) יכולה להיחשב להצלחה בעיני מוזילה. החברה, ששמה לה יעד לשבור את שיא גינס ולהגיע ל-5 מיליון הורדות בתוך 24 שעות (היום עד 11:00 בבוקר שעון ניו-יורק, 18:00 שעון ישראל), הצליחה, נכון לרגע כתיבת שורות אלה להגיע ל-6.2 מיליון הורדות בזמן קצר יותר (לעומת 1.6 מיליון הורדות ביום של הגרסה הקודמת). ההורדות מישראל מסתכמות בכ-21,000. הביקוש האדיר לדפדפן גרם לכך שבשעות הראשונות נוצר עומס רב שמנע מגולשים רבים להוריד את הדפדפן בהצלחה.

היתרונות העיקריים בגרסה הנוכחית של פיירפוקס, לעומת לגרסה הקודמת, טמונים בזמן טעינה מהיר יותר, שיפור במנגנון החיפוש של כתובת הדומיין שמציע לגולש כתובות בהם ביקר בעבר, הגנה טובה יותר מפני ניסיונות פישינג, תיוג של מועדפים ותיקון טעויות הקלדה.

פיירפוקס מחזיקה בנתח שוק של 18% לעומת ל-75% של אקספלורר, ובמדינות מסויימות כדוגמת גרמניה אף בנתח שוק גבוה יותר, והמוזילה היא הדפדפן השני במונחי פופולריות. לפופולריות הגוברת של פיירפוקס יש משמעות רבה, מכיוון שאתרים רבים לא תומכים בדפדפנים אחרים למעט האקספלורר, ובכל זאת הצליחה מוזילה להחדיר את הדפדפן שלה לשוק. גרסתו הראשונה של הפיירפוקס הושקה בנובמבר 2004. בפברואר 2008 הודיעה מוזילה כי הצליחה להגיע ל-500 מיליון הורדות ו-150 מיליון משתמשים פעילים.

מסקר שערכה חברת Teenk, המתמחה בייעוץ, ייזום והפקת פרויקטים שיווקיים לצעירים ולנוער, בקרב 360 בני נוער בישראל, עולה כי יותר ויותר בני נוער מאמצים את פיירפוקס ומגדירים אותו כדפדפן האהוב עליהם.

על-פי הסקר, כ-65% ציינו שאקספלורר הוא הדפדפן העיקרי בו הם משתמשים. בקרב נערים זכרים הנתון אף נמוך יותר (59%).

לדברי Teenk, המגמה נובעת מהרצון של בני הנוער למרוד במה שנתפס אצלם כמותג שמתנהג כמונופול, ושמחייב אותם באופן עקיף לבחור בו. בני הנוער שבחרו בפיירפוקס ידעו לספר על הדפדפן שלהם ועל נוחות הגלישה והאפשרויות שהוא מאפשר. הבחירה באקספלורר היא לרוב, תוצר של חוסר בחירה, ונובעת מן העובדה שהוא פשוט היה מותקן במחשב. זו ברירת המחדל. *