מחתרת משחקי המחשב

הגיע הזמן שכולם ילמדו: משחקי המחשב, ולא הטלוויזיה או הקולנוע, הם צורת הבידור המובילה

הנה סיפור קצר שאירע השבוע: בעקבות הטור הקודם פנתה אלי מפיקה של אחת מתוכניות האקטואליה ברדיו וביקשה שאתראיין ואדון בתופעת האלימות במשחקים, לרגל יציאתו לשוק של המשחק GTA 4. הראיון נדחה פעם אחת. ואז שוב. ושוב. בכל פעם היו, לדבריה, אייטמים יותר חשובים לדון בהם.

זו דוגמה פרטית ומקרית לגמרי, אבל מאוד מייצגת. אמצעי תקשורת ההמוניים, ביניהם ערוצי הטלוויזיה, תחנות הרדיו וגם העיתונים המובילים בישראל, מתייחסים אל משחקי מחשב כאל תופעה שולית, לא מעניינת במיוחד ולא ראויה לסיקור מקיף.

בזמן שיצירות תרבותיות מסורתיות יותר כגון ספרות, תיאטרון, מוזיקה, קולנוע וטלוויזיה מקבלות שפע של התייחסויות, ניתוחים, פינות ומדורים, הרי שהטיפול בתופעת משחקי המחשב מוגבל מאוד. תוכניות העוסקות בתרבות ובידור, למשל, כמעט אף פעם לא מזכירות משחקי מחשב, אף על פי שמדובר באחד מאופני הבידור העיקריים של ימינו.

המספרים מדברים בעד עצמם: השנה צפויה תעשיית משחקי המחשב לעבור את סף ה-50 מיליארד דולר בהכנסות (תוכנה וחומרה), ולדלג מעל תעשיית המוזיקה. ההשקה של משחק "הפשע והמכוניות" GTA 4 בחודש שעבר הכניסה כ-500 מיליון דולר בשבוע אחד, ועקפה את כל השקות הבידור אי פעם בכל התחומים. מחקרים מראים ש-95% מהילדים משחקים במחשב ושגם מבוגרים מבלים יותר זמן מול משחקים.

למרות כל הנתונים הללו, משחקים חדשים מוזכרים מדי פעם רק במדורי המחשבים והכלכלה של העיתונים, והחשיפה שלהם כלל אינה מתקרבת לזו שמקבלים סרטי קולנוע חדשים או סדרות טלוויזיה שמגיעות לחופינו. התופעה הזו בולטת מאוד בישראל דווקא, במידה רבה בגלל ששוק המשחקים המקומי מוגבל וסובל מאחוזי פיראטיות גבוהים מאוד.

ובחו"ל? במדינות אחרות, משחקי מחשב מככבים בפרסומות בטלוויזיה, בשלטי חוצות ובאירועי ענק לגיימרים, ולכן גם נכנסים לתודעה של כולם. בדרום-מזרח אסיה, למשל בארצות כמו תאילנד, סין וקוריאה, משחקי מחשב הפכו בשנים האחרונות לבילוי מרכזי בחיי הצעירים, והם אפילו משודרים בטלוויזיה בערוצים מיוחדים.

למשחקי מחשב יש נוכחות בולטת במרחב הציבורי במרבית מדינות העולם המערבי. בישראל, קשה למצוא אותם, אלא אם מחפשים בפורומים של צעירים, במדורי מחשבים ובאתרים שמתמחים במשחקים. האווירה המחתרתית הזו שאופפת את התחום פוגעת בהתפתחותה ובביסוסה של תרבות משחקים שהולכת ותופסת תאוצה בעולם. היא גם פוגעת בפוטנציאל הצמיחה של תעשיית משחקים מקומית, שמנסה לתפוס איזשהו חלק בעוגה ההולכת וגדלה מדי שנה.

משחקי מחשב אינם אופנה חולפת, או בזבוז זמן של בני-נוער. הם כאן על מנת להישאר, והם כבר היום מהווים את אחת מתעשיות הבידור המובילות בעולם מבחינה כלכלית וחברתית. הגיע הזמן שגם אמצעי התקשורת וכל היתר ילמדו את מה שכל ילד היום יודע: משחקי המחשב, ולא הרדיו, הטלוויזיה או הקולנוע, הם צורת הבידור המובילה של שנות האלפיים.