לרשות השנייה נפלו כל השיניים

לא פחות מ-10 פעמים איימה מועצת הרשות על הזכייניות - ורק פעם אחת העיזה לממש

כבר למעלה משנתיים מנסה מועצת הרשות השנייה להפעיל לחצים על משרד התקשורת לתקן את חוק הרשות השנייה, כך שיאפשר לה להטיל קנסות כספיים על זכייניות הערוצים המסחריים 2 ו-10. למועצת הרשות השנייה כגוף הקובע, ולרשות השנייה כגוף המבצע, אין מספיק שיניים לאכוף את ההחלטות אותם הם מקבלים - ולא בגלל "הנחות" שהם נותנים לזכייניות.

במשרד התקשורת לעומת זאת, טוענים כי כלי החילוט שניתן בידי הרשות השנייה הוא אפקטיבי דיו, ומגלגלים את האחריות בחזרה לרשות השנייה.

במהלך השנתיים האחרונות איימה המועצה לא פחות מעשר פעמים בחילוט של כספים מזכייניות הערוצים המסחריים בגין הפרות כאלה או אחרות. "גלובס" בדק את האיומים, האולטימטומים והודעות הרשות על חילוטים מהזכייניות בתקופה זו, והתוצאה לא ממש מחמיאה לרגולטור.

היו לא מעט איומים, במקרים רבים אף קיימת מחויבות להשבת הכספים, אולם בפועל, כשמדובר בהכנסות הרשות כתוצאה מחילוט, מדובר ב-200 אלף שקל בלבד בשנתיים, כתוצאה מחילוט אחד בלבד, כאשר איומי החילוט הסתכמו במיליונים רבים.

להבדיל ממועצת הכבלים והלוויין, שמוסמכת על פי חוק לקנוס את הפלטפורמות הרב-ערוציות בגין הפרות של הכללים שהיא קבעה, מועצת הרשות השנייה אינה מחזיקה בידיה את המנדט שלטענתה כל כך נחוץ לגוף רגולטורי.

בפועל, מועצת הרשות השנייה, שהיא מועצה ציבורית, היא הגוף שמוסמך להחליט על ביצוע של חילוט, ואילו הרשות השנייה היא הגוף שמוציא את החלטות אלה לפועל. יותר מדי פעמים, הורתה מועצת הרשות השנייה על חילוט, אולם בפועל החילוט טרם בוצע. הסיבה העיקרית היא שהרשות השנייה צריכה לעמוד בפני המנגנון המסורבל שקבע לה החוק, מנגנון השימועים לפני חילוט. הזכייניות, מסתבר, דורשות לקיים שימועים, והרבה. לעיתים הן אף פונות לבית המשפט, שיוצר עיכוב נוסף לרשות בדרכה לבצע את החילוט עליו הכריזה.

היו גם לא מעט הצהרות ואיומים לחילוטים בהם הזכיינית עמדה בפועל בדרישה. אבל עדיין, מיליוני שקלים נמצאים כרגע "באוויר" - סכומים לחילוט שנמצאים חודשים ארוכים במהלך שימועים כאלה או אחרים.

משרד התקשורת: החילוט הוא נשק חזק

במשרד התקשורת, לא מעוניינים להעניק לרשות השנייה אפשרות לקנסות. ממשרד התקשורת נמסר, "במקום לדרוש כלי אכיפה נוספים, היינו מצפים מהרשות השנייה לעשות שימוש בכלי האכיפה האפקטיביים, אשר ממילא עומדים לרשותה, והם חילוט הערבויות. אין ספק שמדובר בכלי הרתעה מן המעלה הראשונה, וראוי כי הרשות תנצל ראשית את הכלים העומדים לרשותה בלאו הכי.

אנו סמוכים ובטוחים שהרשות תדע לעשות שימוש מושכל בכלים אלה. מניסיונו של משרד התקשורת בשנתיים האחרונות, כאשר המשרד חילט ערבויות לחברות התקשורת שהפרו את תנאי רישיונן יכולת האכיפה שלו התחזקה. הוא הדין, כאשר הזכייניות יפנימו שהרשות נחושה לפעול, יכולת ההרתעה שלה וכלי האכיפה שלה יתחזקו". *