הבחירות לסנאט: מספר הקסם - 60

נא לא לשכוח: אמריקה בוחרת היום גם קונגרס חדש. כל 435 המושבים בבית הנבחרים עומדים לבחירה, וגם 32 מתוך מאה מושבי הסנאט. אמנם השיטה הנשיאותית האמריקנית אינה מחייבת ממשלה להישען על רוב פרלמנטרי, אבל בלי רוב כזה נשיא מתקשה לשלוט. בלי רוב כזה הוא אינו יכול לאמץ תקציב, או לחוקק חוקים.

אם הבוחר אינו מעניק רוב למפלגתו, הנשיא זקוק לברית דה-פאקטו עם האופוזיציה. שאיפותיו הגרנדיוזיות של הנשיא ביל קלינטון הגיעו אל קיצן שנתיים לאחר שנבחר לנשיא בפעם הראשונה. אז כבשו הרפובליקנים את שני בתי הקונגרס, וניסו להפוך את הנשיא לצופה פסיבי. קלינטון סירב להישאר פסיבי, אבל נאלץ להסתגל. כיוצא בזה הנשיא ג'ורג' בוש בשנתיים האחרונות, ואביו לפניו.

כל הסימנים מעידים שברק אובמה, אם ייבחר היום לנשיא, לא ייאלץ להסתגל. לדמוקרטים יש זה שנתיים רוב בשני בתי הקונגרס, ונראה שהם יגדילו אותו, אולי במידה ניכרת.

מספר הקסם בסנאט החדש יהיה "60". כיום יש לדמוקרטים רוב קטנטן, 51 מושבים. הכללים הפרלמנטריים המשונים של הסנאט מאפשרים למיעוט להכשיל חקיקה באמצעות "פיליבסטר", או סירוב לוותר על זכות הדיבור. מפלגת הרוב יכולה לסיים פיליבסטר באמצעות רוב מיוחס של 60 קולות.

סנאט עם 60 דמוקרטים או יותר, בצירוף בית נבחרים עם רוב דמוקרטי מסיבי, יעניק לנשיא אובמה יותר כוח ממה שהיה לאיזשהו נשיא - דמוקרט או רפובליקן - מאז לינדון ג'ונסון, לפני 44 שנה. מאחר שרוב כזה בדרך כלל אינו מאריך ימים, לאובמה יינתנו שנתיים ופחות להעניק לאמריקה את מה שהוא מכנה "השינוי שאנחנו צריכים".

כדי לדעת אם תקרת ה-60 נחצתה, שימו-נא לב לתוצאות הבאות משלוש מדינות: קנטקי, ג'ורג'יה ומיסיסיפי. כל השלוש הן רפובליקניות לעילא ולעילא, וסנאטורים רפובליקנים מגינים שם על מושביהם. אבל נחשול המים האדירים של הדמוקרטים מאיים להטביע אותם.

אם ייפלו לפחות שתיים מן השלוש, הדמוקרטים עשויים להגיע לקו ה-60. הפסד רפובליקני בקנטקי יהיה מכאיב במיוחד, מפני ששם מתמודד מנהיג הסיעה הרפובליקנית בסנאט, מיץ' מקונל. אם הוא יפסיד, זה יהיה סימן ששום רפובליקן אינו בטוח עוד.

הסיכויים ל-60: טובים ממה שהיו לפני נפילת ליהמן ברדרס - אבל עדיין מוכרחים להיחשב לקטנים למדי. *