הסקרים הצליחו, הסקרים נכשלו

איך מודדים הצלחה של סקר? האם מספיק שהסקר חזה את זהות המנצח, או שהיה עליו לחזות את הפרש ניצחונו? כשבוחרים נשיא, הפרש הניצחון אינו משפיע על עצם הניצחון - גם אם הוא משפיע בהחלט על יכולתו של המנצח לתבוע "מנדט". כל הסקרים, בלי יוצא מן הכלל, חזו אפוא בהצלחה את עצם נצחונו של ברק אובמה. אבל כמעט כל הסקרים הגזימו, או הגזימו מאוד בהערכת ההפרש.

אובמה קיבל 52% של הקולות - מכובד מאוד ומרשים, בייחוד כאשר אנחנו מתרגמים את האחוזים לקולות (הפרש של שבעה מיליון, פי-שניים ויותר מזה של ג'ורג' בוש ב-2004). אבל רק שלושה סקרים היו קרובים למספר הזה. כל השאר נעו בקרבת הסטרטוספירה.

יהיה מעניין לראות אם עורכי הסקרים האלה יחשבו שהם צריכים להסביר את אי-הצלחתם. הסבר קל, אולי קל מדי, הוא ש"הנשאלים שיקרו". יש תיאוריה בת 26 שנה, שמספר מסוים של לבנים משקרים, כאשר הם נשאלים על העדפתם בבחירות שיש בהן מועמד שחור. כביכול, הם מתביישים להודות שהם גזענים. קוראים לזה "אפקט ברדלי", על שם מועמד שחור לכהונת המושל במדינת קליפורניה. הסקרים חזו לו ניצחון, והוא הפסיד.

זה ההסבר שחלק מעורכי הסקרים נתנו בתחילת השנה, כאשר חזו ניצחון גדול לאובמה בבחירות המקדימות בניו המפשייר. הוא הפסיד שם להילארי קלינטון. ההסבר הזה נראה מיושן. והוא נראה מיושן שבעתיים כאשר שחור נבחר לנשיא. אי-ההצלחה לחזות את ההפרש מוכרחה להיחשב לבעיה של מתודולוגיה, בעיקר כאשר היו סקרים שהתקרבו אל האמת.

בימים האחרונים של מערכת הבחירות היו הערכות שההפרש מצטמצם והולך. סוקר בולט אחד, מרכז פיו (Pew) בוושינגטון, העמיד את יתרונו של אובמה על 15% ב-28 באוקטובר. הסקר הבא, שהתפרסם ב-2 בנובמבר, כיווץ את ההפרש הזה באופן דרמטי לשישה אחוזים. אם נקבל את התוצאות האלה כפשוטן, יוצא מהן שהתמיכה באובמה התחילה לקרוס.

היו בחירות בעבר - ב-1968, ב-1976 וב-2000 - שבהן הסתמנה מגמה ברורה של צמצום הפרש בימי המערכה האחרונים. אחר-כך נאמר על הבחירות ההן, שאילו היו מתקיימות שבוע אחד אחר-כך היו כנראה מניבות תוצאות הפוכות. הייתכן שגם הבחירות האלה היו יכולות להסתיים אחרת? התשובה המשוערת היא שלא. אפשר לטעון כי המאורע המכריע של מערכת הבחירות היה התמוטטותו של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס. ערב ההתמוטטות, בשבוע השני של ספטמבר, לג'ון מקיין היה יתרון קטן, או קטנטן, ברוב הסקרים. השבר הפיננסי שמט את הקרקע מתחת לרגליו. מאותו הרגע ואילך הוא לחם מלחמת מאסף.

הסקרים? הם העניקו קצת-כסות קצת-מדעית לאינטואיציה של רובנו. הסקרים הארציים לא לימדו כמעט שום דבר. הסקרים במדינות אינדיבידואליות הועילו יותר להבנת הדינמיקה.