ישראל אומן: "אין אצלנו משבר פיננסי - מה שיש כאן זה משבר פסיכולוגי"

חתן פרס נובל לכלכלה ומומחה לתורת המשחקים על המדיניות המוניטרית בארה"ב: "ההתערבות של ברננקי ופולסון להצלת מוסדות פיננסיים לא היתה חכמה. הם בסך-הכל מתמרצים את המוסדות לקחת שוב סיכונים לא מחושבים ולפשוט שוב את הרגל"

"התערבות של בן ברננקי ופולסון לצורך הצלת מוסדות פיננסיים לא הייתה חכמה. הם בסך הכול מתמרצים את המוסדות לקחת שוב סיכונים לא מחושבים ולפשוט שוב את הרגל". כך אומר חתן פרס נובל לכלכלה ומומחה לתורת המשחקים, ישראל (רוברט) אומן, מהאוניברסיטה העברית, בכנס השנתי של מועצת הרבנים הצעירים בישראל שהתקיים ביום שישי בירושלים.

עם זאת, יש לאומן שבחים לחלק, לנגיד בנק ישראל סטנלי פישר ולשר האוצר רוני בר-און על אי-התערבותם במשבר. "בישראל" מסביר אומן, "אין משבר פיננסי. אין כאן בנקים קורסים ומצבנו שונה מזה של ארצות הברית. מה שיש כאן זה משבר פסיכולוגי ולא כלכלי. אם היו מתערבים כאן ללא צורך, היו מאשררים את תחושת המשבר, תוך יצירת משבר אמיתי. טוב שלא עשו זאת". הסביר חתן פרס הנובל הישראלי.

לגבי המצב הנוכחי רומז אומן כי המחירים נוחים."ישנה כעת כבר בועה שלילית. אני לא ממליץ שום דבר אך אני לא מוכר כעת. אני גם לא קונה אך גם לא מוכר. כעת אני לא נותן הוראות לברוקר שלי".

עוד מסביר אומן כי אלו שהשקיעו במשך עשרות שנים גם באג''ח וגם במניות לטווח ארוך, היום אחרי נפילה של 50% הם עדיין מורווחים בטווח ארוך. "השקעה במניות היא עדיין ההשקעה שמביאה לתשואה המקסימלית". לשאלה האם המשבר הנוכחי מסמל את תום עידן הקפיטליזם שהכרנו, השיב אומן בתוקף: "זה שטויות", "רוב קרן הפנסיה מושקע במניות וככה זה יימשך".

לדבריו של אומן (78), המשבר הפיננסי נובע מתמריצים לא נכונים שניהלו את המוסדות הפיננסים בתקופה האחרונה. עובדי ומנהלי המוסדות לא היו מעוניינים בטובת הבנק אלא בטובת עצמם בלבד. היו תמריצים לא שפויים בצורה של בונוסים על מכירות מאסיביות מבלי להסתכל מי הלווה. לא ראו את טובת המוסדות רק את עצמם, "זה יצר את המנגנון שהביא לקריסה". לדבריו, המטרה הייתה למכור כמה שיותר סחורה בנקאית, קרי הלוואות.

"חילקו הלוואות תמורת בונוסים, בריבית נאותה אך לא חשבו שהלווים עלולים לא להחזיר את הכסף כי לא יהיה להם".

לגבי השאלה באיזה שלב של המשבר אנו נמצאים טען אומן כי "אני לא מוכן להבטיח שאנו בתחתית". בתוך כך העניק אומן אות הוקרה למנכ''ל הילת-שוהם, יעקב (יקי) מורשת, עקב פיתוח שיטת השקעה "הלכתית". לדוגמא, בית ההשקעות של מורשת אינו משקיע באל על שכן החברה החליטה להטיס את מטוסיה בשבת.