בקשה לייצוגית 100 מיליון שקל נגד אסם ושטראוס בגין פרסומים סמויים בקלטות ילדים

בתביעה, שהוגשה גם נגד הד-ארצי וקלסיקלטת, נטען כי החברות מפרות את חוק הגנת הצרכן, האוסר להטעות צרכן ע"י העברת תכנים פרסומיים מבלי שהדבר מובא באופן ברור לידיעתו

לבית המשפט המחוזי מרכז הוגשה בקשה לאשר תביעה ייצוגית ב-100 מיליון שקל נגד הוצאת הד-ארצי, קלסיקלטת, אסם ושטראוס-עלית. זאת, בטענה לפרסום סמוי של מוצרים בקלטות לילדים.

התובעים, אבשלום שרון ושלושת ילדיו הקטינים, טוענים שחוק הגנת הצרכן אוסר להטעות צרכן על-ידי העברת תכנים פרסומיים, מבלי שהדבר מובא באופן ברור לידיעתו, בוודאי כשקהל היעד הוא קטינים.

באמצעות עוה"ד שמואל אהרונסון, אמיר קדרי וניצן טבנקין ממשרד אהרנסון, שר, אבולעפיה, אמודאי ושות', טוענת משפחת שרון כי מפיקות ומפיצות הקלטות וכן המפרסמים "מכניסים לקלטות שקהל יעדן ילדים מסרים פרסומיים בוטים, מבלי שהילדים מודעים לכך".

לדבריהם, "הילדים צופים בקלטות אלה פעמים אין ספור. ההורים הקונים את הקלטות אינם יכולים לדעת בעת הקנייה, האם יש בקלטות פרסום סמוי. בכך מוטעים ההורים באופן אישי, ולא רק ילדיהם, באשר לטיב המוצר. ההטעיה, שמקורה בפרסום הסמוי, נמשכת והולכת בכל פעם שהילדים או ההורים צופים ויצפו בקלטות, ונחשפים אגב כך לפרסום הסמוי". לדבריהם, הפרסומים של חטיפים וממתקים אף תורמים למגיפת השמנת היתר.

שילוב בעלילה

התובעים מפרטים כמה דוגמאות לפרסום הסמוי. כך למשל, בקלטת "סבא טוביה" מחלק הסב לילדים "ביצת הפתעה" של "קינדר" כחלק טבעי מהעלילה ומבלי לציין שמדובר בפרסומת. הוא שומע מהילדה שהיא לא אוכלת את "הביצות" (כלשונה), אלא אוספת את הפרסים שבתוכן.

בקלטת מסדרת טיף וטף, רוחצת ומטפחת פנינה רוזנבלום את הילדים במכשירי קוסמטיקה "חן לתינוק" מתוצרתה, כחלק טבעי מהעלילה. גם היא אינה מספרת לילדים שמדובר בפרסומת למוצרים שהיא עצמה מייצרת.

בקלטת "חיות בפזמונים" משוחחת שרון חזיז עם הפרה המצוירת, שהיא סמל "שוקולד פרה". הפרה קורצת לה באופן המוכר מפרסומת דומה ששודרה בטלוויזיה, אלא שכאן הפרה היא דמות ממשית המהווה חלק מהעלילה. בקלטת "הכבשה שושנה וחברים" מעודד משה דץ את הילדים לתאר, כיצד הם מכבסים באבקת הכביסה "מקסימה".

שרון מצרף לתביעתו דו"ח בו נבדקו עבורו 31 קלטות ילדים ובכולן נמצאו פרסומות סמויות. בקלטת "חיבוקי" למשל נמצאו 41 חשיפות של החברות והמותגים תנובה, מטרנה, נווה סביון, אסם, נסטלה, האגיס ואוויס. בקלטת "הכבשה שושנה וחברים" נמצאו 25 חשיפות של החברות והמותגים רנו, סנו, נירלט, סופר עץ, חמישה נגרים וטויס אר אס.

את עוצמת הפרסום מדגים התובעים בחטיף "במבה" של אסם, ש"זוכה" ל-10 מופעים פרסומיים סמויים בסדרה "טיף וטף" שהפיקה הד-ארצי. הכפלת מספר זה במספר הקלטות שנמכרו, כ-600 אלף, מביא ל-6 מיליון פרסומים סמויים. מאחר שילדים נוהגים לצפות שוב ושוב באותן קלטות, נלקחה הערכה שמרנית של 10 צפיות לכל ילד, ומשכך מדובר בחשיפה לכ-60 מיליון פרסומים למוצר אחד בלבד, בקלטת אחת בלבד.

התובע מבקש מביהמ"ש לאסור על החברות המסחריות להזמין עוד פרסומות סמויות בקלטות ילדים; להורות להד ארצי וקלסיקלטת לאסוף מהחנויות את הקלטות שהופצו עד כה, ובהן הפרסום הסמוי; וכן לפסוק פיצוי כספי לצרכנים שנכפה עליהם הפרסום בשבע השנים האחרונות. (ת"צ 747-04-08).

פרסום סמוי

* סבא טוביה מחלק לילדים ביצת קינדר

* פנינה רוזנבלום רוחצת ילדים עם מוצריה

* שרון חזיז משוחחת עם דמות הפרה מ"שוקולד פרה"

* משה דץ משתמש באבקת הכביסה "מקסימה"

* 10 מופעים פרסומיים ל"במבה" ב"טיף וטף"