פסק דין תקדימי: אלמן זכאי לקבל פנסיית שאירים שווה לזו שמקבלת אלמנה

בג"ץ: העמדת שיעור הפנסיה לאלמן על מחצית מזו של אלמנות בקרנות הוותיקות - אפליה אסורה

פסק דין תקדימי שניתן היום (א') בבג"ץ על-ידי הרכב של 7 שופטים קבע, כי אלמן זכאי לקבל פנסיית שאירים השווה לפנסיה שמקבלת אלמנה. בכך אישר בג"ץ פסק דין של בית הדין הארצי לעבודה וקיבל עתירה נפרדת של פנסיונר. נקבע כי ההסדרים השונים שבקרנות הפנסיה הוותיקות, המעמידים את שיעורי הפנסיה לאלמנים על מחצית בלבד משיעורי פנסיית שארים לאלמנות, מהווים אפליה אסורה, ולפיכך בטלים. בג"ץ העניק לקרנות שהות של שישה חודשים לגיבוש הסדר שוויוני.

את פסק הדין כתבה השופטת אסתר חיות והוא מתייחס לקרנות הפנסיה הוותיקות, שמעניקות לאלמנה פנסיית שאירים כפולה מזו המוענקת לאלמן. תקנוני הפנסיה החדשות - שלא כתקנוני הקרנות הוותיקות - קובעות שיעור פנסיה שווה לאלמנים ואלמנות. עם זאת, רוב מקבלי הפנסיה במדינה מקבלים פנסיה מהקרנות הוותיקות.

בג"ץ דן בשתי עתירות המתייחסות לשני אלמנים שטענו לאפליה בקבלת פנסיית השארים ביחס לאלמנות. בעתירה הראשונה טען משה אלחנתי, באמצעות עו"ד שלומי פרידמן, כי מגיע לו לקבל שיעור פנסיה המשתלם לאלמנה של עמית פעיל בקרן מבטחים; בעתירה השנייה טען אורי פילדמן טענה דומה לגבי אותה קרן. את העתירה הגישה הקרן, לאחר שביה"ד חייב אותה לשלם לפילדמן פנסיה שווה לאלמנה.

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הצטרף לדיון ותמך בעמדת קרן מבטחים הוותיקה. היועמ"ש טען כי התקנה המקנה לגבר מחצית מזכויות פנסיית השאירים המוענקות לאישה אינה פוגעת בשוויון המהותי בין גברים לנשים. לדבריו, זהו מקרה חריג שבו ראוי להשלים עם הפגיעה, נוכח העובדה שעוצמת הפגיעה בשוויון אינה רבה וכן נוכח האינטרסים והשיקולים המתחרים הראויים להגנה.

הסדר שוויוני

השופטת חיות דחתה את עמדת היועמ"ש לאחר שקבעה, כי האפליה בין גברים לנשים פסולה וכי העקרונות שעליהם התבססה אפליה זו עברו מן העולם ויש לעקור אותם מן השורש. לדבריה, קיימת פגיעה פסולה בשוויון שבין עמיתים לעמיתים בקשר לשיעור הפנסיה שזכאים לו שאיריהם, למרות שהעמיתים הפרישו את הגמולים בצורה זהה לאורך השנים. השופטת חיות ציינה כי גיל הפרישה המוקדם של הנשים אינו מצדיק הסדר שונה מזה של אלמנים בכל הנוגע לפנסיית שאירים.

השופטת חיות הבהירה כי היא מודעת למצב הכספי הקשה שיוצר פסק הדין. לדבריה, תיאורטית ניתן להשיג את ההסדר השוויוני לאלמנים ואלמנות באחת מ-3 דרכים, שבכל מקרה תצריך חקיקה: מימון השוואת שיעורי הפנסיה של העמיתים ממקורותיהם העצמיים של קרנות הפנסיה; או הפחתה מסוימת בשיעור הפנסיה המגיע לאלמנות על מנת להגדיל את הפנסיה לאלמנים; או מימון ההפרש על-ידי המדינה.

השופטים הנוספים בהרכב - הנשיאה דורית ביניש, עדנה ארבל, איילה פרוקצ'יה, סלים ג'וברן, אליעזר ריבלין ואשר גרוניס - הסכימו עם פסק הדין, כאשר לחלקם היו הערות ביחס לפתרון הרצוי ולקשיים שהוא מעורר. השופט ריבלין ציין כי יש קושי של ממש באפשרות, לפיה האלמנות יישאו במלוא עליית השוואת הזכויות של האלמנים; ואילו השופט גרוניס ציין כי ייתכן שאף אחת מהאפשרויות לפתרון אינה ישימה.

ארגון הגמלאים הצטרף לעתירות לבג"ץ באמצעות עוה"ד יוסי כץ ממשרד ליפא מאיר. (בג"ץ 4908/03).