בית המשפט העליון קבע: לא יוצאו היתרי בנייה ולא ייעשו שינויים במתחם בגעש

זאת עד להכרעה בערעור שהוגש נגד תוכנית הבנייה למגורים בגעש ; בכך קיבל העליון באופן חלקי את בקשת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז לעכב את ביצוע פסק דין של בית המשפט לעניינים מינהליים בת"א

בית-המשפט העליון קבע כי עד לפסק-דין בערעור שהוגש נגד תוכנית הבנייה למגורים בגעש לא יוצאו היתרי בנייה ולא ייעשו שינויים במתחם. בכך קיבל בית-המשפט באופן חלקי את בקשת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז לעיכוב ביצוע פסק-דין של בית-המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב.

על הקרקע, שהיתה בעבר בבעלות קיבוץ געש, הוכנה בעבר, ביוזמת הקיבוץ, תוכנית המשנה את ייעוד הקרקע מחקלאות למגורים. תוכנית זו קבעה שהיתרי הבנייה מכוחה יינתנו על סמך תוכנית בינוי ופיתוח שתאושר בידי הוועדה המקומית חוף השרון.

ביוני 2007 ניתנה החלטת הוועדה המחוזית לפיה על הוועדה המקומית להפקיד תוכנית מפורטת חדשה במקום התוכנית המקורית ותעגן הוראות בינוי מחייבות שיבטיחו כי בינוי הדירות ייעשה במסגרת הרחבה של הקיבוץ ולא כ"שכונה סגורה" נפרדת. הוועדה המחוזית קבעה עוד כי במשך שנתיים ממועד החלטתה זו או עד להפקדת התוכנית החדשה לא ניתן יהיה להוציא היתרי בנייה במתחם. החלטה זו באה על רקע טענות שהוועדה המקומית אישרה ליזמי הפרויקט במתחם תוכנית בינוי שלא עמדה בתנאי התוכנית המקורית. כנגד החלטה זו של הוועדה המחוזית הוגשה לבית-המשפט המחוזי עתירות מינהליות.

בית-המשפט המחוזי הורה בפסק-דינו על ביטול החלטת הוועדה המחוזית. הוא קבע כי על הוועדה המקומית למסור את תוכנית הבינוי שאישרה בתיאום עם היזמית הנוכחית, חברת צוקי ארסוף, לעיונו של מומחה שיבחן ויודיע לבית-המשפט אם התוכנית אכן עולה בקנה אחד עם עקרונות הבינוי שנקבעו על-ידי הוועדה המחוזית כדי שישולבו בתוכנית העתידה. חוות דעת המומחה שהוגשה קבעה שהתוכנית תואמת את העקרונות, ובית-המשפט אימץ אותה.

הוועדה המחוזית הגישה ערעור ובקשת עיכוב ביצוע לבית-המשפט העליון, ולטענותיה הצטרפה אדם טבע ודין. צוקי ארסוף ו-48 רוכשי יחידות המגורים ממנה התנגדו. לטענת צוקי ארסוף, הנזק שייגרם לה מגיע למעל מיליון שקל בגין כל חודש שבו מעוכב ביצוע הפרויקט.

בית-המשפט העליון קבע כי יש חשש ממשי שייקבעו בשטח עובדות בלתי הפיכות עוד לפני ההכרעה בערעור. עם זאת, הוא הורה על מועד מוקדם לשמיעת הערעור.

רכז תחום ים וחופים במפלגת הירוקים, דרור עזרא, הביע שביעות-רצון מההחלטה. הוא מסר כי "אישור הבנייה לתוכנית זו הושג תוך הצגת מצג שווא כי המקום נועד לחברי הקיבוץ שסובלים ממצוקת דיור, אבל מיד לאחר אישור התוכנית השטח נמכר לחברה פרטית לבניית שכונת יוקרה על הים ובצמוד לשמורת הטבע של חוף השרון".