האם מגיעים לכם החזרי מס - והאם כדאי לבחור ברו"ח, ביועץ מס או בחברה המתמחה בהחזרים?

סכום הגבייה בחברות הללו נע לרוב בין 20% ל-25% מגובה ההחזרים, ובמקרים מסוימים נדרשים גם דמי פתיחת תיק בגובה כמה מאות שקלים ; נכון להיום עבור שנת 2007 הוחזרו מיליארד שקלים למגישי בקשות להחזרים, וסכום כפול מזה הושב עד כה עבור שנת 2005

סוף השנה האזרחית טומן בחובו משמעויות כלכליות עבור חברות ותאגידים, אך גם עבור האדם הפרטי מדובר בהזדמנות לעשות סדר במספרים - ובין השאר לבדוק היטב את ענייני המס שלו. ייעוץ מס מקצועי הוא אפשרות שגם אם אינה שגורה ומוכרת למרבית השכירים, כדאי שייקחו אותה בחשבון בנקודות שונות בחיים: לא מעט כסף עשוי להיחסך בזכות התנהלות נבונה ומודרכת, ובמקרים אחרים - לא מעט החזרים עשויים למצוא דרכם בחזרה לכיסו של האזרח הקטן. עם זאת, יש עוד היבטים שמומלץ להביא בחשבון. "חשוב להדגיש", אומר עו"ד דוד גולדמן, "כי פנייה לבדיקת החזרי מס עשויה להשליך גם על שנות מס מן העבר וגם על שנות מס בעתיד. פתיחת 'תיק' עשויה להוביל לבדיקת חבויות מס מן העבר, כמו גם לחיוב הנישום (או בני הזוג הנשומים) בהגשת דו"ח שנתי, הצהרות הון וכיוצא בזה בעתיד".

מיליארד שקל הוחזרו עבור שנת 2007

בדיקה מקיפה של זכאות החזרי מס היא אפשרות שהולכת ונעשית נפוצה, אך עדיין לא כולם מודעים לה - או לא מבינים את משמעותה מספיק כדי לקום ולעשות מעשה. מיליארדי שקלים מקופת רשות המסים מוקצים להחזרי מס רטרואקטיביים; כך, למשל, הוחזרו נכון להיום עבור שנת 2007 מיליארד שקלים למגישי בקשות להחזרים, וסכום כפול מזה הושב עד כה עבור שנת 2005. הסכומים כמובן אינם סופיים, שכן בקשה להחזר מס ניתן להגיש עד שש שנים מתום שנת המס שעבורה מבוקש ההחזר.

העילות לדרישת החזרים רבות ומגוונות: תקופות ללא עבודה או עבודה מקבילה בכמה מקומות, החלפת מקום עבודה, קבלת דמי לידה או מילואים, תשלום מזונות, תרומה למוסדות, לימודים אקדמאיים - הם רק חלק מרשימה ארוכה שיכולה להקנות את הזכות.

אלא שדווקא המבחר הרחב הקיים היום בחברות המציעות ליווי וטיפול בנושא - ושפרסומיהן צצים כפטריות אחרי הגשם בכל מקום, ובאינטרנט בפרט - מעלה את השאלה למי עדיף לפנות: לחברה המתמחה בהחזרי מס או לרואה חשבון או יועץ מס מן המניין?

"תמיד כדאי לפנות ליועץ מס מייצג בעל הכשרה ותעודה", אומר אריה דגמי, סגן נשיא לשכת יועצי המס, "עדיף שיהיה חבר בלשכת יועצי המס - כזה שנשאר מעודכן, עובר השתלמויות ומעורה בכל החידושים. לא פעם קוראים על חברות מפוקפקות להחזרי מס שבהן הכסף לא הגיע לידיים הנכונות, ולפעמים הן גם נוטשות כשהתוצאה הפוכה ונדרשת תוספת למס שכבר שולם". דגמי אף ממליץ לפנות שאיש מקצוע שגובה שכר טרחה ידוע מראש, ללא תלות בתוצאה הסופית, כדי ליהנות ממלוא ההחזר ולדעת מראש כמה בדיוק אתה משלם.

המלצות שונות לגמרי, כמובן, נשמע מפיו של אודי שרעבי, סמנכ"ל חברת "מס-פיק" להחזרי מס: "אין הבדל עקרוני בין יועצי המס לחברות", הוא אומר. "ההתמחות היא שעושה את ההבדל. רואה חשבון מטפל מן הסתם במאות תיקים של עצמאיים, ולא תמיד בקיא דווקא בנישה הזו של החזר לשכירים. צריך להכיר הרבה שינויים וניואנסים שכדאי לדעת לנצל; יועץ ייעודי יכול גם לייעץ ללקוח איך בעתיד להתנהל נכון יותר כדי להיות זכאי להחזרים. זה כמו ההבדל בין רופא משפחה לרופא עיניים בעל התמחות ספציפית".

סכום הגבייה המקובל כיום נע לרוב בין 20% ל-25% מגובה ההחזרים. במקרים מסוימים נדרשים דמי פתיחת תיק בגובה כמה מאות שקלים, ולפעמים ניתנת מראש הבחירה ללקוח בין כמה נוסחאות שונות לחישוב העמלה הסופית, וחלוקתה בין התשלום הקבוע לזה היחסי.

כך או כך, דרושה סבלנות. הטיפול בהחזר המס, אומרים ברשות המסים, אורך לרוב כשלושה-ארבעה חודשים, בכפוף למצב כוח האדם במשרד (וגם שמונה ותשעה חודשים הם תסריט אפשרי בהחלט). אולם על פי חוק מחויבים שלטונות המס להחזיר את הסכום תוך 12 חודשים מיום הגשת הבקשה.

איך לבחור?

לא מעט חברות מופעלות משרדים לראיית חשבון וייעוץ מס; אך לא כל הגורמים הפועלים בשוק מקצועיים באותה מידה. איך בכל זאת ניתן לברור מבין החברות שמציעות שירות החזרים?

* חישוב התגמול: שרעבי ממליץ לפנות רק לחברות שעובדות על בסיס אחוזים ולא על בסיס פתיחת תיק - כך שיש להן אינטרס למקסם את הרווח. במקרים שבהם ברור מראש שמדובר בהחזר מאוד גדול, הוא מציין, כדאי אולי לשלב בין תשלום קבוע לאחוזים נמוכים יותר: "שמענו על מספיק חברות שנעלמו", הוא מזכיר, "ואם כבר שילמת על פתיחת תיק - אתה בבעיה. מי שעובד על אחוזים, גם אם לא טיפל בך בסופו של דבר - לא הפסדת".

* אחריות במקרה של חוב: יש לוודא מראש שהחברה תיקח אחריות גם במקרה של חוב למס הכנסה. לא מעט חברות מתחייבות לשאת בעלות במקרים כאלה, אם טעו בהערכתן וסברו שההחזר יהיה חיובי - וזה בתנאי שנמסר להן מראש כל המידע הדרוש על הנישום. "טעות כזו לא אמורה לקרות", מסביר שרעבי, "החברות לרוב עובדות עם מערכות חישוביות דומות מאוד לאלו של מס הכנסה".

*המלצות: עוד ממליץ שרעבי לגלוש באינטרנט ולחפש ביקורות של אנשים: "בדרך כלל קל יותר למצוא סיפורים שליליים על חברות שלא עבדו כמו שצריך, ופחות מחמאות לאלו שעבדו נכון".

7 מצבים שבהם כדאי להתייעץ עם יועץ מס

אבל לא רק לצורך החזרים מומלץ לפנות לייעוץ מס מקצועי. בנקודות שונות על פני הביוגרפיה הכלכלית של כל אדם כדאי לבדוק את האפשרויות העומדות בפניו. ייעוץ נקודתי, שאינו מתמשך, יתומחר לרוב על פי שעה - כשטווח המחירים נע בין 500 שקל לשעה ועד אלפי שקלים, בהתאם למוניטין (כשהתמחור נעשה לפעמים לפי שעה ולפעמים גלובלית, לליווי בנושא מסוים).

רו"ח אמיר גבאי, מומחה למיסוי ופרישה ומנכ"ל B4 יועצי פרישה, מזכיר למשל כי יש הטבות מס לגמלאים המפקידים כספים בפיקדון בנקאי או בתוכנית חיסכון, כשחלק מההטבות אינן ניתנות אוטומטית ויש לדרוש אותן ממס הכנסה באמצעות הגשת דו"ח שנתי. אז למי כדאי להשקיע מאות רבות של שקלים בייעוץ כזה, ומתי?

1. בעקבות פיטורין: "מצבי פיטורין, במיוחד אם נעשו בצורה לא תקינה, הם עיתוי טוב להתייעץ עם יועץ מס", אומר רו"ח אביב דואק, שותף במשרד "דואק קמחי ושות' רואי חשבון". כך ניתן לבדוק כיצד לממש את כספי הפיצויים, אם בכלל, וכיצד להימנע ממהלכים שיחויבו במס גבוה במיוחד.

2. עקב הפסדים בשוק ההון: "גם הפסדים בשוק ההון הם סיבה מוצדקת לבדוק את המצב. רצוי לדעת איך לנצל הפסדים", אומר דואק, "אם שולמו מסים בתחילת השנה או שהיו רווחים ממכירת נכס, וההפסדים מומשו בפועל - כדאי לבוא להתייעץ. אף אחד לא יקבל את ההפרשים אוטומטית. הפסדים בניירות ערך גם יכולים לקזז מהמס ששולם".

3. שינויים בתא המשפחתי: "לגבי התא המשפחתי", מוסיף דואק, "ניתן ורצוי לפנות לאיש מקצוע שיודע לבחון הכנסות והוצאות, לבדוק האם מנצלים את כל נקודות המס הנדרשות. אפשר לנסות לקבל הכרה בהוצאות עבור מטפלות, למרות שהאפשרות הזו עוד תלויה בהתפתחות המשפטית בהמשך".

4. עולים ותושבים חוזרים: תושבים חוזרים ועולים חדשים יכולים לנצל הטבות מס רבות שאולי אינם יודעים על קיומן; לאחרונה נעשתה בתחום רפורמה מהותית ומשמעותית, המעניקה יכולת לחסוך ברצינות בתחום.

5. לקראת יציאה לגמלאות: "סביב נושא הפרישה מהעבודה, מזכיר רו"ח גבאי, "צצות לא מעט סוגיות מקצועיות המחייבות התמצאות בנבכי המס. "רק לאחרונה הגיע אלינו לייעוץ פורש שיצא לפנסיה מוקדמת מאחד הבנקים וביקש ממני לבדוק אם מגיע לו החזר מס. לאחר בדיקה יסודית התברר כי מאחר שהוא פרש באוגוסט 2008, ורק בנובמבר ניגש מצויד בכל הטפסים הנדרשים ואישורי היתרה מהקופות נכון לסוף אוגוסט, לפני הירידות החדות בבורסה, בוצע החישוב לפי היתרות הישנות, כאשר בפועל נשאר לו היום בקופות הרבה פחות. באמצעות אישור חדש מפקיד השומה, קיבל הפורש בחזרה מהקופות החזר מס שגבו ממנו ביתר בסך של 42 אלף שקל, שהופקדו ישירות לחשבון הבנק שלו".

6. פרישה מהעבודה באמצע שנת המס: "מדרגות המס שנתיות, ואילו ניכוי המס מהמשכורת עד למועד הפרישה חושב ברמה חודשית באופן יחסי - לכן ייתכן החזר מס בחישוב שנתי סופי אם ההכנסה נפסקת באמצע שנת המס", מוסיף גבאי, ומדגיש נקודה נוספת שנוגעת לפדיון ימי חופשה: "עבור ניכוי המס מפדיון ימי החופשה במועד הפרישה, שחושב לפי שיעור המס השולי נכון למועד התשלום, ייתכן החזר מס בחישוב שנתי סופי".

7. לפני פתיחת עסק: "כשאדם שואף לפתוח עסק", מוסיף דואק, "ייעוץ ראשוני הוא דבר אלמנטרי - לא רק כליווי לעסק, אלא גם לפני קבלת החלטה ראשונית לגבי פתיחתו".