המסחר בת"א ננעל בעליות חדות: מדד הנדל"ן עלה ב-6.8%; המעו"ף הוסיף 3.5%; אפריקה זינקה ב-16.8%

כלכלני ישיר בית השקעות מצביעים על אופוריה בשוק: "העליות בחודש האחרון אינן נתמכות בתוצאות הריאליות של החברות במשק, כך שבטווח הקצר המסכים ישובו להיצבע באדום" ; מדד הבנקים התחזק ב-5.1% ; כי"ל עלתה ב-3.6% והחברה לישראל קפצה ב-8% ; גזית גלוב זינקה ב-10.5% ; דלק נדל"ן עלתה ב-7.3% ; מניית דיסקונט עלתה ב-5.8%

יום המסחר במקוצר ננעל היום בעליות שערים חדות שנבעו מהרוח האופטימית שהגיעה מעליות השערים בבורסות בעולם שאירעו בזמן שהבורסה בת"א יצאה לחופשת החג כשבסוף השבוע, המדדים המובילים בוול סטריט עלו בסיכום שלושת ימי המסחר בהם לא התקיים מסחר בת"א בשיעור של כ-2% והמדדים בת"א התחזקו בשיעור גבוה יותר בהתאם לעליות השערים החדות ביום המסחר האחרון בוול סטריט.

המסחר ננעל היום מוקדם בשל חופשת חול המועד בשעה 14:45 וכך גם יהיה בשאר ימי המסחר שיחולו בחול המועד. ערו היציג של הדולר ייקבע בימי חול המועד בשעה 12:30. נציין כי על פי רוב, ימי המסחר בתקופת חול המועד נוטים להיות חיוביים - ונראה כי מסןרת זו לא נשברה גם היום.

את עליות השערים הוביל במובהק מגזר הנדל"ן שזינק היום ב-6.8% בהובלת מניות אפריקה ישראל וגזית גלוב שהובילו את עליות השערים גם במדד המעו"ף. חלק גדול מהחברות הדואליות פתחו את יום המסחר עם פערי ארביטראז' חיוביים שנסגרו עם פתיחת המסחר ותרמו למגמה החיובית.

עליות השערים שאפיינו היום את המסחר בבורסה לא פסחו גם על שוק איגרות החוב הקונצרניות, כאשר מדד התל-בונד 40 הוביל בעלייה של 2.4%. בין האג"ח הקונצרניות שבלטו בעליות חדות נציין את הסדרות השונות של אפריקה ישראל שזינקו בשיעורים שבין 11.1% ל-17.5%. וזאת לאחר שמניית החברה זינקה ב-16.8%הובילה את העליות במעו"ף. מתחילת החודש השלימה אפריקה נסיקה של 65% בערך מניותיה.

וול סטריט: עליות - ונתוני מאקרו עגומים

בסוף השבוע ננעל המסחר בול סטריט בעליות שערים חדות כשמדד הנאסד"ק הוסיף לערכו כ-3.9%. האופטימיות נשאבה מהתאוששות של המגזר הפיננסי כשבראשו הודעתו של בנק וולס פארגו שהודיע כי הרווח למניה צפוי להיות גבוה פי 2.4 מציפיות האנליסטים, וצפוי לעמוד על 55 סנט למניה, במונחי GAAP.

למרות עליות השערים, התקבלו מארה"ב בסוף השבוע מספר דיווחים שליליים כשבראשם הפירסום כי הגירעון התקציבי בארה"ב זינק ל-956.8 מיליארד דולר במחצית שנת התקציב וצפוי להתרחב ל-1.75 טריליון עד סופה, בספטמבר 2009.

ישיר: "המסכים יצבעו אדום"

כמו כן, העיבה במעט על החגיגה בבורסה היום סקירה של כלכלני בית ההשקעות ישיר, המעריכים כי "העליות בחודש האחרון אינן נתמכות בתוצאות הריאליות של החברות במשק, לפחות לא ברבעון הראשון של 2009, כך שבטווח הקצר המסכים ישבו להיצבע באדום".

בישיר מזכירים כי לפי נתוני המאקרו לפברואר, יצוא הסחורות נסוג לרמה של ספטמבר 2007, יבוא הסחורות שב לנובמבר 2006 ואילו מדד פדיון מסחר ושירותים לרמה של אוגוסט 2006. נתונים אלה, בשילוב עם מספר שיא של יותר מ-20 אלף מפוטרים במשק בחודש מארס, עומדים לפי כלכלני ישיר בניגוד מוחלט לאופוריה בשוק בת"א.

מדד המעו"ף עלה היום ב-3.5% ל-783.12 נק', ת"א 100 עלה ב-3.9% ל-718.36 נק', מדד התל-טק עלה ב-4.7% ל-172.25 נק', מדד הבנקים עלה ב-5.1% ל-719.89 נק', מדד הנדל"ן זינק ב-6.8% ל-216.83 נק' ומדד התל בונד עלה ב-1.4% ל-220.5 נק'.

מניות בכותרות

ב-UBS אופטימיים לגבי טבע ומעריכים כי המצב הכלכלי הקשה יכריח ממשלות באירופה להקל על חדירה של תרופות גנריות. ב-UBS חזרו על המלצת "קניה" עם מחיר יעד של 52 דולר למניה המשקפת פרמיה של 12%. בנפרד, שלמה ינאי נבחר על ידי מגזין רפואי כאיש המשפיע החמישי בחשיבותו בעולם הפרמצבטיקה העולמי.

יחידת המחקר של בנק הפועלים התרשמה לטובה מחברת בזק ומעריכה כי החברה תמשיך את תהליך ההתייעלות ותעמוד ביעדיה ל-2009. בפועלים העלו את המלצתם ל"תשואת יתר" עם מחיר יעד של 8.4 שקל למניה המשקף למניה פרמיה של 22.5% על מחיר השוק הנוכחי של המניה.

דלק נדל"ן , זרוע הנדל"ן של קבוצת דלק , מכרה בניין מגורים במונטריאול ב-123 מיליון שקל. לפי הודעת החברה, "הנכס נמכר במחיר ובתשואה שאינם שונים מימי טרום המשבר ותזרים המזומנים נטו שינבע ממנו מסתכם בכ-50 מיליון שקל". דלק נדל"ן מציינת כי בחודשים האחרונים מימשה נכסים ביותר מ-780 מיליון שקל.

מניית דלק ישראל הנסחרת במדד ת"א-100 בלטה היום לשלילה וירדה בכ-7.4% בסיום. בשלב הנעילה התייצב מוכר בהיקף של רבע מיליארד שקל והוביל לירידה החדה במחיר המניה בסיום. נציין כי דלק ישראל גם הועברה היום לרשימת המעקב עם השלכות שליליות של סוכנות דירוג האשראי, מידרוג על רקע החשש כי החברה מאבדת את גמישותה הפיננסית, זאת לאחר שבשבוע שעבר העבירה גם S&P מעלות את החברה לאותה רשימה שחורה.

כי"ל , החברה הבת של החברה לישראל , שוקלת מחדש את הנפקת האג"ח לגופים מוסדיים בהיקף של 500 מיליון שקל - כך עולה מהודעת החברה לבורסה שפורסמה לאחר נעילת המסחר בשבוע שעבר. מועצת המנהלים של החברה הסמיכה את ההנהלה לבחון חלופות למתווה ההנפקה הפרטית.

אקוויטי 1, החברה הבת של גזית גלוב הודיעה בסוף השבוע על גיס של 124 מיליון דולר באמצעות הנפקת מניות ובנוסף לכך היא מנסה למנות שני דירקטורים מטעמה בקרן הריט רמקו גרשנסון.

מניית המלט זינקה היום בכ-40% לאחר שלפני החג הודיעה חברת דסק"ש על רכישת חלקם של האחים שמואל ודן טופז בחברה לפי מחיר של 20.3 שקל למניה, המשקף לה פרמיה של כ-90%. בכך הגיעה דסק"ש לשליטה בחברה כאשר בידיה יותר מ-60% מהון המניות של החברה.

אי.די.בי אחזקות שבשליטת נוחי דנקנר ריכזה עניין לאור הרה ארגון בקבוצה, הכולל את מכירת כלל ביטוח רומניה, מיזוג חברת התיירות הפרטית, גנדן, לאי.די.בי פיתוח והגדלת חלקה של דיסקונט השקעות בחברת המלט .

מניות הבנקים, פועלים , דיסקונט , לאומי ומזרחי-טפחות ריכזו עניין לאור ההתפחויות במגזר הפיננסי בעולם.

ברשימת 2,000 החברות הגדולות בעולם שפירסם המגזין "פורבס" נכללו השנה 13 נציגות ישראליות, לעומת 10 בלבד ברשימה שפורסמה ב-2008. הנציגות הישראליות החדשות הן בזק , אפריקה ישראל , צ'ק פוינט וגזית גלוב , בעוד שנציגה ישראלית אחת, בז"ן , יצאה מהרשימה. את "דירוג הישראליות" ברשימת האלפיים של "פורבס" מובילה טבע, המדורגת במקום 381, לעומת 346 בשנה בעברה.

אג"ח בכותרות

סוכנות דירוג האשראי, מידרוג הודיעה היום כי היא מציבה אופק שלילי לדירוג "Aa3" לאג"ח מסדרה א' שהנפיקה חברת דלק ישראל . זאת ימים אחדים בלבד לאחר שגם סוכנות הדירוג S&P מעלות הכניסה את דלק ישראל ודלק פטרוליום לרשימת מעקב עם השלכות שליליות בדרוג "+A".

חברת ברגוראין רזידנטיאל הפועלת בתחום הנדל"ן שאגרות החוב שלה נסחרות בבורסה של ת"א הודיעה לבורסה כי ביום ה-7 באפריל התקשרה החברה בהסכם להקצאת מניות לחברת ההשקעות בנדל"ן חג'ג'-כהן.

אסים השקעות הנמצאת בשליטת איידיאו גרופ (50%) של עדי קייזמן, גיבשה הצעת הסדר למחזיקי האג"ח מסדרה א' הכוללת דחיית תשלומי קרן אגרות החוב בשנתיים הקרובות ופריסתם תמורת תוספת ריבית. בהודעת החברה נאמר כי היא תקצה למחזיקי אג"ח א' מניות בשיעור של כ- 10% מהון המניות המונפק. עוד התחייבה החברה שלא לחלק דיבידנדים כל עוד לא ישולם תשלום הקרן הנדחה הראשון במלואו.

היום צפויה להתקיים אסיפת מחזיקי האג"ח של חברת אזורים .

[לאתר המעו"ף]