הבורסה בת"א סיימה חודש חיובי במיוחד בעליות חדות: מדד הבנקים זינק ב-3% ובסיכום חודשי ב-24.4%

המעו"ף עלה היום ב-2.2% ובחודש אפריל זינק ב-11.5% ; מדד הנדל"ן זינק ב-4.5% ובסיכום חודשי ב-20.5% ; אפריקה זינקה היום ב-11% ובחודש האחרון כ-78% ; הפועלים עלתה ב-3.4% ; טבע איבדה 2.5%

יום, שבוע וחודש המסחר הסתיימו היום בבורסה של ת"א בעליות שערים חדות, כאשר מדד המעו"ף זינק ב-2.2% ועלה מעבר ל-810 נק', לראשונה מאז אוקטובר עלה המדד מעבר ל-800 נק', ובסיכום חודשי רשם עלייה של 11.5%. את העליות הובילו מדד הנדל"ן והבנקים אשר גם בלטו בסיכום החודשי כשזינקו ב-20.5% וב-24.4% בהתאמה. גם את שבוע המסחר המקוצר סגרו המדדים המובילים בעליות חדות. כל זאת על רקע עליות השערים החדות שנעלו את הבורסות בעולם.

קשה להסביר את הראלי של המניות מתחילת חודש מארס, נוכח שטף הנתונים השליליים בכלכלה הריאלית, ולעתים נדמה כאילו שוק ההון פועל בניתוק מהמציאות. אתמול דווח על התכווצות התמ"ג האמריקני ברבעון הראשון של השנה בקצב שנתי של 6.1%, שיפור לעומת צמיחה שלילית של 6.3% ברבעון שלפני. נתוני הוצאות הצרכנים רשמו עלייה לעומת ירידה ברבעון הקודם, והמשקיעים כאמור מעדיפים בתקופה האחרונה להתמקד בחצי הכוס המלאה.

דו"ח הביקורת של בנק ישראל לא שופך אור חדש: "יו"ר הפועלים פעל באופן שלא איפשר למנכ"ל להמשיך בתפקידו". פרופ' בבצ'וק בחוות דעת לבקשת בנה"פ: "דירקטוריון הבנק נהג כשורה במינוי ציון קינן למנכ"ל - ניסה להימנע מוואקום מנהיגותי ומגלישה למצב של 'ברווז צולע'", והוסיף "לא היה מקום לוועדת איתור, הדירקטורים העריכו שלא ימצאו מועמד טוב יותר מקינן". בנה"פ: "חברי הדירקטוריון והיו"ר מילאו חובותיהם".

הדולר היציג צנח היום ב-2.185% ל-4.163 שקלים. כלכלני דויטשה בנק אמרו היום: "פישר יתרכז בפעולות להקלה כמותית על כמות הכסף". האירו נחלש ב-0.3% ל-5.53 שקלים. כלכלני פינוטק אמרו כי בזירה המקומית, הדולר מאבד את עניין המשקיעים כמפלט בטוח. נזכיר כי אתמול הותיר הבנק המרכזי האמריקני את הריבית ברמת שפל של 0%-0.25% , ואמר כי הוא רואה שיפור קל בתחזית הכלכלית.

מריל לינץ': פישר יבצע בקרוב הפחתה נוספת של 0.25% בריבית

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, יבצע בקרוב הפחתה נוספת של 0.25% בריבית המשק, כך שתעמוד על 0.25% בלבד - כך העריכו השבוע כלכלני מריל לינץ'. בסקירה האחרונה שפירסמו, העריכו במריל לינץ' כי פישר עשוי היה להפחית עוד אתמול את הריבית, אך הזהירו כי גם אם הפחתה לא תבוא החודש, היא צפויה לבוא בחודש הבא, מהלך שהגדירו כ"כדור האחרון בקנה". נזכיר כי הנגיד החליט ביום ב' להותיר את הריבית על כנה בשיעור של 0.5%.

עוד מעריכים כלכלני מריל לינץ' כי בנק ישראל יפחית בצורה הדרגתית את פעולת העיקור (סטריליזציה) שהוא מבצע עקב רכישות האג''ח הממשלתי היומיות בסך 200 מיליון שקל. נזכיר כי כאשר בנק ישראל רוכש דולרים בשוק הפתוח או אג''ח בשוק המשני, כמות הכסף במשק גדלה, ולצורך הוצאת הכספים מהשוק הוא מנפיק מק''מ, פעולה המכונה עיקור. לדברי כלכלני מריל לינץ', בנק ישראל צפוי בקרוב להפסיק חלקית את פעולת העיקור ולתת לכמות הכסף לגדול.

ברננקי רואה שיפור קל בתחזית הכלכלית של ארה"ב

הבנק המרכזי האמריקני, הפדרל ריזרב, הודיע כי הוא מותיר את הריבית במשק האמריקני על כנה ברמות מינימום של 0%-0.25%, "הכלכלה המשיכה להתכווץ, אך בקצב נמוך יותר" נאמר בדברי הסיכום של ועדת השוק הפתוח. הפדרל ריזרב רואה שיפור קל בתחזית הכלכלית מאז חודש מארס, אך צופה כי הכלכלה תישאר חלשה עוד זמן מה. ה'פד' חזר על כוונתו לרכוש אגרות חוב ממשלתיות בסך של עד 300 מיליארד דולר עד הסתיו. לאחר הודעת הריבית וההחלטה על המשך תוכנית רכישת האג"ח בהיקף עליו הודיע ה'פד' בהחלטתו הקודמת, נרשמה עלייה חדה בשיעור הריבית על האג"ח הממשלתי ל-10 שנים וטיפסה ב-2.3% ל-3.08%. אתמול נרשמה ירידה חדה בצמיחה בארה"ב ברבעון הראשון של 2009, כאשר התוצר המקומי הגולמי צלל ב-6.1% לעומת צפי לירידה מתונה יותר, בשני הרבעונים האחרונים התכווצה הפעילות הכלכלית בארה"ב בשיעור החד ביותר מזה יותר מ-60 שנה.

בסיום יום המסחר עלה מדד המעו"ף ב-2.2% ל-812 נק', ת"א 100 עלה ב-2.3%, מדד התל-טק עלה ב-2.5%, מדד הבנקים טיפס ב-3% ומדד הנדל"ן בחט בעלייה של 4.5%.

בסיכום שבוע המסחר המקוצר עלה המעו"ף ב-4% ובשיעור זהה גם ת"א 100, התל-טק רשם את העליה המתונה ביותר בשיעור של 1.6% לעומת מדדי הנדל"ן והבנקים זינקו השבוע ב-6.1% וב-5.9% בהתאמה.

בסיכום חודש אפריל זינקו המדדים בשיעורים דו סיפרתיים: המעו"ף עלה ב-11.5%, ת"א 100 עלה ב-11.8%, התל-טק הוסיף 10.94%, מדד הבנקים זינק ב-24.4% ומדד הנדל"ן קפץ ב-20.5%.

מניות בכותרות

טבע הוסיפה לרכז עניין ונסחרה בניגוד למגמה על רקע פרסום דו"חות המתחרה סאנופי אוונטיס, אותה גם ניצחה טבע בבית המשפט העליון של ארה"ב, לאחר 6 שנות מאבק, בנושא שווק מדלל הדם Lovenox שמכירותיו השנתיות הסתכמו ב-2008 בכ-3.6 מיליארד דולר.

כי"ל והחברה לישראל נסחרו על רקע העליות החדות שרשמו אמש מניות הדשנים הגדולות בוול סטריט. ביום שני כי"ל השלימה בהצלחה גיוס חוב בהיקף 695 מיליון ש'; עקב ביקושי יתר של 1.5 מיליארד ש' החברה הגדילה את היקף הגיוס. הסכום המקורי שתכננה כי"ל לגייס עמד על 500 מיליון שקל. החברה הנפיקה אג"ח בשלושה מסלולים כאשר היקף הגיוס הגדול ביותר היה של אג"ח צמוד מדד נושא ריבית 3.4% לפדיון בתום 5 שנים - 452 מיליון שקל.

עוד בהקשר של החברה לישראל, פירסמה החברה כי צים מוותרת על חכירה של 6 אניות ותשלם לעופר ספנות דמי ביטול של 29 מיליון דולר שהם כ-10% מסך העסקה. במו"מ שערכה עופר ספנות עם המספנה הטיוואנית שמייצרת את האוניות, נעתרה המספנה להעמיד את דמי הביטול על 17.5% ממחיר רכישתן של 6 האוניות. 75% מדמי הביטול תשלם צים, 25% תשלם עופר ספנות.

הבנקים פועלים , לאומי , דיסקונט , מזרחי טפחות והבינלאומי ריכזו עניין על רקע ההתפתחויות של המגזר הפיננסי בארה"ב, לקראת פרסום תוצאות מבחני הלחץ.

בנק הפועלים פירסם היום את דו"ח בנק ישראל והפיקוח על הבנקים בנוגע להתנהלות הבנק במינויו של המנכ"ל ציון קינן במקומו של צבי זיו. מהדו"ח עולה כי "יו"ר הדירקטוריון פעל לכאורה באופן שלא איפשר למנכ"ל צבי זיו להמשיך בתפקידו". בנק ישראל דורש מהפועלים להקים ועדת איתור למינוי מנכ"ל ומותח ביקורת קשה על הבנק בנוגע לישיבה שבה הוכרז על מינוי קינן והתפטרות צבי זיו. בתגובה למכתבו של המפקח על הבנקים מודיע היום בנק הפועלים כי הוא מסתייג מהממצאים בדו"ח, אך עם זאת "בכוונת הבנק לקיים בדיקה מעמיקה של תוכן מכתבו של המפקח עד ל-6 במאי".

מנהל מח' המחקר של אקסלנס אמר היום לאחר פרסום הדו"ח: אי-הוודאות הניהולית בפועלים תימשך כנראה זמן מה ויכולה לשתק את הבנק למשך חודשים.

בנוסף פרסם היום דויטשה בנק סקירה חיובית למערכת הבנקאית בישראל והאנליסט דן הארוורד העלה את ההמלצה למניית לאומי ל"קנייה". ואת מחיר היעד של הבנקים האחרים. עוד נציין כי בנק לאומי הודיע כי יגיש היום דו"ח על מצב כספי והכנסות ל-FDIC.

המניות הדואליות רכזו עניין במסחר היום, כשרובן חזרו לת"א בפערי ארביטראז' חיוביים. נציין את אלווריון , סלקום , פרטנר , אודיוקודס , בלופניקס וסרגון .

אפריקה בלטה בעליות חדות והובילה את העליות במעו"ף, בהמשך למגמה החיובית במניה בתקופה האחרונה. מתחילת החודש המניה עלתה בכ-78%.

חברה בת של אלביט מערכות קיבלה הזמנות בהיקף 120 מיליון דולר. ההודעה לא גובתה בדיווח לבורסה, דבר שעשוי לרמז על כך שהיקף העסקה, ככל הנראה, אינו מהותי עבור אלביט מערכות.

כן פייט ביופרמה ספגה היום מכה משמעותית שגרמה לצניחה במנייתה: הניסוי המתקדם ביותר שלה, במוצר לטיפול בדלקת מפרקים שגרונית (ה-CF101), לא הצליח להשיג את היעד. מדובר בניסוי יעילות (שלב IIb) שנערך ב-230 חולים ועלותו מוערכת במספר מיליוני דולרים. החברה ממשיכה להתקדם בשני ניסויים קליניים שבהם התרופה ניתנת לבד ולא בשילוב: ניסוי בחולי עין יבשה וניסוי בחולי פסוריאזיס.

על רקע הגברת מאמצי ההתמודדות מול שפעת החזירים, ולמרות שאינן מפתחות תרופה למחלה המדוברת, המשיכו גם היום חברות ביונדווקס ונסווקס , לרכז עניין במסחר. מניית ביונדווקס נסקה ב-60%, ולעומתה מניית נסווקס התממשה ב-7.7%.

בריינסווי , חתמה אתמול, על זכרון דברים עם החברה האיטלקית, עתיד, לשווק וקידום מכירות בלעדי באיטליה, של מכשיר ה-DEEP TMS שפיתחה החברה, למשך 10 שנים.

אספן נדל"ן הופכת לחברה פרטית: הצעת הרכש התקבלה - ואספן בנייה תרכוש את החברה הבת ב-17 מיליון שקל. אספן בנייה תרכוש כ-10.57% מהון המניות של החברה הבת - לאחר ששיפרה את הצעת הרכש מ-5 שקלים ל-6.25 שקלים למניה. הרכישה תיצור לחברה האם רווח הון של כ-13 מיליון שקל.

שעיה בוימלגרין קרוב לחתימה על הסדר עם נושיו. במסגרת ההסדר צפוי בנק מזרחי טפחות לפרוס לבוימלגרין את תשלומי החוב שלו, המסתכמים ב-650 מיליון שקל, בתמורה לכך שהוא יגדיל את ביטחונותיו. מחזיקי האג"ח מצדם ימירו חלק מהחוב במניות חברת בוימלגרין ( 795 ) , הנסחרת כיום לפי שווי של כ-32 מיליון שקל בלבד. אף אחד מהנושים לא צפוי להשתלט בעקבות ההסדר על החברה.

ביום שני לאחר סיום המסחר בת"א, S&P מעלות הודיעה כי הורידה את דירוג האג"ח של כנפיים , המחזיקה באל על , בדרגה אחת ל-"A-", תחזית הדירוג נותרה שלילית. הורדת הדירוג משקפת, בין השאר, את התנאים הקשים המאפיינים את ענף התעופה בתקופה האחרונה, ואת ההרעה בתוצאות הכספיות של החברה ב-2008.

אילן בן דב, בעל השליטה בטאו תשואות , רוכש את החברה הבת טאו נדל"ן, המחזיקה ב-25% מקניון "מול הים באילת" ובבנין לשימור ברחוב יהודה הלוי 16 בתל-אביב. בן דב ישלם 55 מיליון שקל עבור האחזקות בקניון (וכן ייטול את החובות כנגד הקניון) ו-15 מיליון שקל עבור הבנין בתל-אביב ובנוסף ירכוש 20 מיליון שקל ערך נקוב מאג"ח ג' ו-10 מיליון שקל ערך נקוב מסדרה א' .

חברת ביוליין ממשיכה לרכז עניין, לאחר שסיימה לגייס חולים לניסוי גדול בסכיזופרניה. החברה מעריכה כי תוצאות הניסוי יהיו בידיה ברבעון השלישי של 2009. בתחילת השנה ביצעה ביוליין היערכות תקציבית, אשר בעקבותיה הודיעה כי ההון שברשותה יספיק לה עד תחילת 2010.

[לאתר המעו"ף]