כי"ל והחברה לישראל גררו את הבורסה לירידות חדות: המעו"ף ירד ב-2.4%

כי"ל והחברה לישראל ירדו ב-7.8% כל אחת בעקבות אזהרת הרווח החמורה של K+S ■ אלווריון זינקה ב-11% לאחר שהודיעה על חוזה של 150 מ' ד' ■ נייס רכשה חברה במיליוני דולרים - המניה איבדה 3.1%

המסחר בבורסה בת"א ננעל בירידות שערים חדות בהובלת מניות כי"ל והחברה לישראל שנפלו עקב אזהרת רווח והכנסות חמורה של K+S, יצרנית האשלג הגדולה באירופה. אזהרה זו מצטרפת להורדת התפוקה הנוספת של פוטאש, סימן פסימי לשוק הדשנים. מניות כי"ל והחברה לישראל הובילו את הירידות במדד המעו"ף והכבידו על המדד כולו, שירד ב-2.4%.

בהיעדר תמיכה מוול סטריט, שם דשדשו החוזים העתידיים על מדדי המניות לכל אורך יום המסחר בת"א, למדד המעו"ף לא היה סיכוי לעמוד אל מול הירידות החדות בכי"ל ובחברה לישראל. באירופה התנהל יום המסחר בירידות שהלכו והחריפו, ובעת סיום המסחר בת"א נרשמה ירידה של יותר מ-1% במדדים המובילים באירופה.

מנגד, מניית אלווריון זינקה זה היום השני ברציפות לאחר שהודיעה על חוזה של מעל ל-100 מיליון דולר. מניה דואלית אחרת שריכזה עניין היא נייס, אשר הודיעה על רכישה חדשה במיליוני דולרים, אולם המשקיעים לא קיבלו זאת באהדה רבה ושלחו את המניה לירידה של 3.1%.

תקציב המדינה לשנים 2009-2010 אושר היום בקריאה ראשונה בכנסת. שר האוצר, יובל שטייניץ, אמר במליאת הכנסת במהלך העברת התקציב, כי "חוסנם של המשק והחברה בישראל עומד בימים אלו בפני מבחן גדול. המשבר העולמי חסר התקדים ומאיים על מדינות גדולות כקטנות יוצר איומים של ממש על המשק הישראלי. הוא מאיים להגביר את שיעורי האבטלה, בייצוא שלנו, בכושר התחרות בעולם ולהוריד לטמיון רבים מההישגים של המשק והכלכלה בהם חזינו ונהנינו בשנים האחרונות. אנו חייבים למתן את השפעת המשבר, לבלום את הגידול באבטלה לקראת סוף 2009 וליצור אבני זינוק לצמיחה מחודשת בעתיד. אנו מתכוונים להניע את הצמיחה כבר בראשית 2010".

מעו"ף ת"א 100 תל-טק בנקים נדל"ן תל-בונד

מניות בכותרות

כי"ל והחברה האם, החברה לישראל ריכזו, כאמור, עניין בעקבות אזהרת הרווח של K+S. המסר המדאיג שעולה מתוך אזהרת הרווח הוא הערכת החברה כי מחירי האשלג ברמתם הנוכחית לא יחזיקו מעמד, וכי המחיר צפוי לרדת לרמה של 600 דולר לטון.

אלווריון חשפה חוזה חמישי מתחילת החודש: תפרוס רשת תקשורת בארה"ב תמורת כ-100 מיליון דולר. העסקה מהווה 8%-10% מסך ההכנסות השנתיות של אלווריון, והיא תיפרס על פני 5 שנים.

החברה לאיתור והשבת נכסי הנספים בשואה מתכוונת לתבוע את בנק לאומי בסכום של 305 מיליון שקל. לטענת החברה, בבנק לאומי מצויים 3,577 חשבונות של נספי שואה בשווי זה. לאומי, בניהולה של גליה מאור, דוחה את הטענות ומצביע על כשלים בנתוני החברה ובפעילותה.

פרוקוגניה הודיעה היום בבוקר לבורסה בת"א כי חתמה על הסכם מסגרת עם טבע שבו תספק לה שירותי גליקואנליזה.

איש העסקים שלמה שמלצר, מנהל מו"מ לרכישת מפעל תדיראן טלקום מאפריקה ישראל . הערכות הן כי שמלצר יצטרך להזרים 3-5 מיליון דולר כדי להמשיך ולהפעיל את המפעל.

חברת הביטוח מגדל החלה לשמש כבעלת עניין בחברת דלק ישראל לאחר שרכשה בהנפקה שביצעה האחרונה כ-7% ממניות החברה.

יורם טורבוביץ' המיועד לתפקיד יו"ר אזורים יקבל אופציות ל-3% ממניות החברה. האופציות מחוץ לכסף וניתנות למימוש רק בעוד 1-4 שנים. בנוסף ייהנה ממשכורת של כ-1.5 מיליון שקל בשנה.

בעדכון המדדים הקרוב שייכנס לתוקף ב-1 ביולי צפויות לצאת ממדד המעו"ף מניות גזית גלוב ושופרסל כשאת מקומן יתפסו קבוצת דלק וכור . לאור עדכון המדדים משלשום, צפויות להיכנס למדד התל-טק מניותיהן של קומפיוג'ן , די מדיקל , ביוסל , כן פייט ביופרמה , ביומדיקס , אזימוט ולייפוייב . במסגרת עדכון המדדים צפויה להיכנס למדד נדל"ן 15 חברת קרדן אן.וי. .

גבעות יהש הודיעה על "ספליט הפוך" שבו ימוזגו כל שלוש יחידות השתתפות ליחידה אחת.