המדינה נותנת ארכה נוספת לאפריקה ישראל וסימנס במכרז הרכבת הקלה בת"א

משרדי האוצר והתחבורה הסכימו להאריך את תוקף הערבות שהעמידה קבוצת MTS עד סוף ספטמבר ■ הסכמת המדינה מהווה, דה פקטו, ארכה נוספת למועד הסגירה הפיננסית לפרויקט, שכבר נדחה 4 פעמים

משרדי האוצר והתחבורה הסכימו להאריך את תוקף הערבות שהעמידה קבוצת MTS, בראשות אפריקה ישראל וסימנס, במכרז הרכבת הקלה בת"א בשלושה חודשים נוספים עד ל-30 בספטמבר 2009. כך נודע ל"גלובס".

תוקף הערבות שהעמידה MTS למדינה היה אמור לפוג בשבוע הבא (ה-30 ביוני). הסכמת המדינה להאריך את הערבות מהווה דה פקטו ארכה נוספת למועד הסגירה הפיננסית לפרויקט, שכבר נדחה ארבע פעמים.

ל"גלובס" נודע עוד כי MTS, בניהולו של יוחנן אור, וצוות המו"מ של המדינה, בראשות המשנה לחשב הכללי, עמי לנדאו, סיכמו כי בחודש וחצי הקרוב יתקיים מו"מ אינטנסיבי בין הצדדים בניסיון להגיע להבנות מסחריות לגבי הפרויקט, הנחשב לפרויקט התשתית הגדול בתולדות המשק, בהיקף של 10-12 מיליארד שקל.

הסכם הזיכיון בין MTS למדינה לביצוע פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה נחתם לפני כשנתיים בסוף מאי 2007. לפי לוח הזמנים המקורי, הסגירה הפיננסית הייתה אמור להסתיים בתום שנה. ואולם בעקבות החרפת משבר האשראי ונסיגת חלק מהבנקים הזרים ממימון נדחתה הסגירה הפיננסית מספר פעמים. המועד האחרון לסגירה הפיננסית היה ה-30 באפריל ב-2009, ואולם הוא חלף ללא הסדר, ומאז לא נקבע תאריך חדש.

ל"גלובס" נודע עוד כי ב-MTS ביקשו באחרונה לקיים פגישות עם שר האוצר, יובל שטייניץ ושר התחבורה, ישראל כ"ץ, ולדון עמם בנוגע לקידום הפרויקט, אולם הבקשה נדחתה. הבקשה עוררה תרעומת בקרב חלק מהגורמים המעורבים במו"מ מחשש שתתפרש כניסיון לעקוף את הדרג המקצועי באוצר, אולם ב-MTS הבהירו כי זו לא הייתה הכוונה.

בכירים בממשלה המקורבים לנושא ציינו כי ההחלטה להאריך את הערבות התקבלה בהסכמה עם MTS, וזאת בניסיון למצות את המו"מ בין הצדדים. "חלה התקדמות מסוימת במו"מ עם הזכיין בסוגיית היתרי הבנייה וחלוקת הסיכונים לפרויקט, ולכן הוחלט להמשיך במגעים לקידום הסגירה הפיננסית עד חודש ספטמבר".

קונסורציום MTS כולל את קבוצת אפריקה ישראל (20%) שבשליטת לב לבייב; תאגיד סימנס הגרמני (20%); קואופרטיב אגד (20%), חברת CCECC הסינית (20%) וסוארס דה קוסטה הפורטוגזית (20%), וכן חברת HTM מהולנד שהיא שותפה ללא אחזקות.

במשרד האוצר אישרו בתגובה כי "אכן הוסכם על הארכת הערבויות למספר חודשים. MTS לא נדרשה להגדלת הסכום אך לאור מורכבות הפרויקט, והעובדה שהמו"מ טרם מוצה החברה התבקשה להאריך את תקופת הערבות".

בנוגע לבקשת MTS להיפגש עם שר האוצר נמסר בתגובה כי "סדרת הפגישות שהתקיימה ועודנה מתקיימת עם MTS, אמורה לגשר על הפערים והמחלוקות הקיימים, ומכאן שאין מקום להתערבות השר בפגישות עצמן. השר מעודכן בפרטים המהותיים מעת לעת ומאמין שהפרויקט יתממש וירים תרומה נכבדה למערך התשתיות במשק ובפרט בגוש דן".

ב-MTS סרבו להגיב.