בית המשפט לתעבורה בבאר-שבע קבע, לראשונה, כי מכשיר ה"דבורה" למדידת מהירות כלי רכב הוא אמין ומדויק, אולם אם משטרת התנועה לא תשנה את האופן שבו הוא מופעל - נהגים רבים יזוכו מחמת הספק.
ההחלטה אינה מחייבת, ועד שלא תינתן פסיקה מחוזית מנחה או פסיקה מחייבת של העליון - ייתכן כי שופטי תעבורה אחרים יסיקו מסקנות אחרות בנוגע לאמינות המכשיר.
ה"דבורה" הוכנסה לפני כשנתיים לחלק מניידות המשטרה, והיא צפויה להחליף את הממל"ז (מד מהירות לייזר). בזכות שתי אנטנות זעירות על גג הניידת, השולחות קרני לייזר לפנים ולאחור, היא המד היחיד המסוגל למדוד מהירות נסיעה מכל הצדדים, גם תוך כדי נסיעת הניידת.
מאחר שטרם ניתנה החלטה עקרונית של בית המשפט לגבי אמינות ה"דבורה", הביאה המשטרה שני עדים מומחים. בתום בחינת חוות-דעתם ועדויותיהם קבע השופט אלון אופיר כי המכשיר מדויק ואמין אך בעל סטייה של עד 3 קמ"ש מהמהירות עליה הוא מצביע, ולכן יש לקזזה (ביחס לממל"ז נפסק בעבר שיש להפחית 5 קמ"ש).
נקבע כי כדי להבטיח את תקינותו ודיוקו, המדינה צריכה להוכיח כי המכשיר עבר ביקורת תקופתית לפחות פעם בשנה, ולצרפה לכל כתב אישום. המדינה גם מחויבת להוכיח כי השוטר המפעיל עבר הכשרה בקורס מסודר, וכן כי ביצע בדיקת תקינות למכשיר בתחילת המשמרת ובסיומה.
המפעיל מחוייב לוודא כי בשעת המדידה אין כל רכב אחר הנוסע בכיוון הנסיעה של הרכב הנמדד, בטווח של 50 מטר לפחות, משני צידי הכביש. השוטר מחוייב לשמור על קשר עין רציף עם הרכב הנמדד עד לעצירתו. לכן נקבע כי ההפעלה אינה רצויה בתנאי גשם כבד, שלג, ערפל או אובך קיצוני - אז קיים ספק בנוגע ליכולת לשמור על קשר עין.
שדה-ראייה פתוח
השופט הדגיש כי על המשטרה לבצע אכיפה עם ה"דבורה" רק באזור המאפשר לשוטר המודד שדה-ראייה פתוח וברור למרחק של 50 מטר לפחות מקו השוליים של הכביש בו נוסע הרכב הנמדד, וזאת משני צידי הכביש. כן הדגיש כי התביעה ולא הנאשם היא שצריכה להוכיח מעבר לספק סביר כי לא היו רכבים בטווח של 50 מטר.
"ברור לי לחלוטין כי נטל זה המוטל על המשטרה יוביל בהכרח לקושי באכיפה בשעת לילה ביחס לאזורים שאינם מוארים בצידי הכביש. כן תיאלץ המשטרה לבחור אזורי אכיפה בהם שדה-הראייה לצדדים פתוח למרחק של 50 מטר לפחות... בכך עלולה המשטרה לאבד את יכולת האכיפה באזורים מסוימים", קבע.
אך אם תאמץ המשטרה תנאים אלה, הוסיף אופיר, יתקבלו ממצאים מדויקים מעבר לספק סביר, ולא יהיה חשש כי נמדד בטעות רכב אחר או רכבת שנסעה במקביל בחשיכה.
"החלטה זו כמובן שאינה מחייבת את המשטרה, והיא סוברנית להחליט כל החלטה באשר לדרך האכיפה עם ה'דבורה'". ואולם, "כל ספק יפעל לטובת הנאשם... אופן הפעלת ה'דבורה' עד היום (ואף שמדובר במכשיר טוב ואמין) עלול ליצור ספק סביר באשר לשיוך המדידה לנאשם המובא לדין", קבע השופט.
במקרה הנדון זוכה מחמת הספק נהג מאזדה שנתפס נוהג ב-137 קמ"ש במקום 90 קמ"ש, בין היתר משום שהיתה תנועת רכב ומסוקים בשטח ולא הוכח כי המכשיר עבר בדיקה תקופתית. (ת' 5729/08).
אופן ההפעלה הרצוי של "הדבורה"
1. לקזז 3 קמ"ש מהמהירות הנמדדת
2. בדיקה תקופתית לפחות פעם בשנה
3. השוטר המפעיל עבר קורס הכשרה
4. השוטר ביצע בדיקת תקינות במשמרת
5. אין עוד רכב נוסע בטווח של 50 מטר לפחות
6. שמירה על קשר עין עם הרכב עד עצירתו
7. שדה-ראייה פתוח ל-50 מטר משולי הכביש
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.