גולדמן זאקס: "בנק ישראל ירפה מהדולר ויעלה את הריבית ל-3% תוך שנה"

כלכלני בנק ההשקעות מעריכים כי הדולר ימשיך להיחלש מול השקל בטווח של 6 החודשים הקרובים, אך לאחר מכן יתחזק קלות ■ מעניקים לאירו מחיר יעד של 4.86 שקלים תוך שנה - ירידה של 12%

בנק ההשקעות האמריקני גולדמן זאקס מעדכן את שערי היעד שלו לצמד דולר-שקל לטווחים של הרבעון הקרוב, 6 החודשים הקרובים והשנה הקרובה, כאשר הוא מעריך כי הדולר ימשיך להיחלש עד שיגיע לנקודת המפנה תוך חצי שנה, ואז יתחזק מעט. הסיבות לייסוף השקל בחודשים הקרובים: התאוששות מהירה יותר של כלכלת ישראל בהשוואה לכלכלות מערביות אחרות, היחלשות הדולר בעולם נוכח התגברות התיאבון לסיכון מצד המשקיעים וההערכת הכלכלנים כי בנק ישראל לא ימשיך להתערב בשוק המט"ח לאורך זמן ואף יעלה את הריבית ב-2.25% בשנה הקרובה.

בגולדמן זאקס מסמנים את הרבעון השני של 2009 כנקודת המפנה כל הכלכלה הישראלית. לאחר שני רבעונים שאופיינו בצמיחה שלילית, המשק חזר לצמוח ב-1% ברבעון השני. הייצוא התאושש וכך גם הצריכה הפרטית, ולפי האינדיקטורים הכלכליים שפורסמו ברבעון השלישי נראה כי המשק יציג צמיחה גבוהה יותר מ-1% ברבעון זה.

בגולדמן זאקס מעודדים מהנתונים ומעריכים כי בנק ישראל יתמקד יותר ויותר בהשגת יעד האינפלציה משהכלכלה חזרה למסלול צמיחה. נזכיר כי ביום חמישי פורסם מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר, אשר ירד ב-0.3% ובכך התסכמה האינפלציה השנתית ב-2.8% - בתוך טווח היעד הממשלתי. בשוק מעריכים כי מדדי המחירים ב-3 החודשים הבאים יהיו גם כן נמוכים יחסית, כך שלטווח הקרוב לא צפויה התפרצות אינפלציונית.

אך בגולדמן זאקס מביטים רחוק יותר ומעריכים כי בטווח של שנה קדימה הצמיחה הכלכלית בישראל תעורר לחצים אינפלציוניים, מה שיחייב את בנק ישראל להעלות את הריבית. להערכתם, הריבית תגיע ל"רמות נורמליות יותר" של 3% תוך שנה, לעומת 0.75% היום.

"בנק ישראל ירפה משוק המט"ח"

פן חשוב נוסף של המדיניות המוניטרית הוא רכישות המט"ח של בנק ישראל, אשר רק ביום חמישי האחרון התערב שוב בשוק וקנה, לפי ההערכות, כרבע מיליארד דולר לאחר שהדולר התקרב ל-3.7 שקלים. כלכלני גולדמן זאקס מעריכים כי ההתערבויות האקראיות של בנק ישראל בשוק המט"ח מתקרבות לסיומן, כיוון שלטענתם הבנק לא יוכל להעלות את הריבית ובמקביל לרכוש דולרים מחשש שהדבר יפגע באמינותו.

"בנק ישראל ימשיך בינתיים להתערב בשוק המט"ח כדי לבחון את ייסוף השקל", הם אומרים. "אך העלאות הריבית והתערבויות בשוק המט"ח הן בבחינת פעולות מנוגדות ויש בכך סיכון שאמינותו של בנק ישראל תעורער בכל הקשור להשגת יעד האינפלציה. לכן, מדיניות זו אינה יכולה להתקיים בטווח הבינוני. אנו מעריכים כי בנק ישראל ירפה משוק המט"ח ויתמקד בהשגת יעד האינפלציה והחזרת הריבית לרמה נורמלית של 3% תוך שנה".

כאמור, גולדמן זאקס חותך את שערי היעד שלו לצמד דולר-שקל. הוא מעריך כי המטבע האמריקני יירד לרמה של 3.6 שקלים תוך 3 חודשים, יירד ל-3.55 שקלים תוך חצי שנה ואז יתחזק שוב ל-3.6 שקלים בטווח של שנה מהיום. זאת, לעומת שערים של 3.75 שקלים, 3.5 שקלים ו-3.6 שקלים בהתאמה. באשר לצמד אירו-שקל, הכלכלנים מעריכים כי האירו יעמוד על 5.58 שקלים תוך 3 חודשים, 5.5 שקלים תוך חצי שנה ו-4.86 שקלים תוך שנה.

[לאתר המט"ח]