אל העובדה שמתחם מוצרי הצריכה בקניון המניות הצטמצם מאז פתיחתו בימי 2007 המאושרים כבר התרגלנו. מגוון מניות של רשתות שמחות ומלאות חיים היו בקניון ולא חזרו אליו עדיין.
מכיוון שמודל ניהול הקניון הוא מודל שבחלקו "מתנהל מעצמו" - מבחינה זו במובן שיש לו כללי עבודה ונוהלי עבודה ברורים - ניתן לראות בתיק שלנו שיקוף, או לפחות אפשרות לשיקוף, של המציאות. פחות או יותר כמו שמדד מניות משקף גלים מחזוריים ושינויים ארוכי טווח במגמות כלכליות, בטכנולוגיה ובצרכי החיים והקיום האנושי.
כך, ניתן להבחין שהחלק בתיק המוקדש למה שנקרא "ניהול הקניון ותשתיות" הולך ומתרחב, גם על פי מספר המניות שיש בו כרגע, וגם על פי רשימת המניות שהיו בו ונמצאות ברשימת המעקב. כמובן שלא תמיד הזיקה של חברות אלו דווקא למשבצת הזו בתיק הקניון היא חד משמעית, ולפעמים אני מאלץ את הזיקה לטובת הסיפור של התיק, אבל בכל זאת, נראה שצריך לקחת בחשבון את העובדה שתחזוקות מבנים, מים ותשתיות אזרחיות הם ענפים שמתפתחים ושכדאי לתת עליהם את הדעת.
צוות הקניון ימשיך להעמיק בעניין זה ואני שמח לבשר כי החל מהשבוע הצוות גדל. מצטרפת אלינו דירקטורית חדשה, אפרת פרץ הרפז, עורכת הפורטל הפיננסי של "גלובס". לאפרת תואר שני בפילוסופיה של המדע והיא תרחיב את זווית הראייה של הנהלת הקניון ומודל הקניון. אצלנו הדירקטורים עובדים קשה (אם כי, כפי שתראו בהמשך, אפרת מחפשת חיים קלים בתחומים מסוימים) ובהתנדבות, ואפרת נכנסת לצוות כשהיא מפנה זרקור ל-IRBT, חברה אותה מיהרנו להכניס לתיק. להלן הדברים שהציגה אפרת לדירקטוריון ביחס ל-i Robot.
גם רווח, גם נקי
לפעמים הרעיונות הפשוטים להשקעה נמצאים דווקא במקום הבנאלי ביותר, בשגרת חיינו היומיומית. מי מאתנו לא שוקע מדי פעם בפנטזיות על כך "שמישהו ינקה לנו את הבית", ישאב את השטיח והרצפה וידאג באופן עקבי לתחזוק השוטף של הדירה? אנחנו כבר במאה ה-21 אז למה שלא יהיה לנו רובוט שיעשה את זה?
מבלי לפגוע במגזר עוזרות הבית, רובוט לא ישאל יותר מדי שאלות ולא יעלה בפנינו מצבים לא נוחים מבחינה בין אישית, ובשורה התחתונה מדובר בהשקעה כספית חד פעמית. בדיוק מהצורך הזה, מהפנטזיה הזו, צומחים לפעמים הפתרונות או המוצרים שעשויים להפוך לאורח קבוע בביתנו, ומכאן גם לרעיון להשקעה פיננסית.
חברת iRobot, שנוסדה ב-1990 בארה"ב, מתכננת ומייצרת למעלה משלושה עשורים רובוטים שונים עבור מגזרי התעשייה המדעית בעולם כולו, ואף לשימוש צבאי כמו זה הנעשה בצה"ל. הרובוטים של החברה נמכרים ברשתות מוצרי הטכנולוגיה והקמעונאות המובילות בארה"ב, וכן ברשת. אחד ממוצריה הפופולאריים ביותר של החברה הוא רובוט בשם "רומבה". גודלו כגודל צלחת הגשה גדולה והוא נמוך מספיק על מנת שיוכל להיכנס מתחת לספה.
לפי פרסומי החברה רומבה נמכר כבר ליותר מ-5 מיליון לקוחות. הרובוט שואב אבק מהרצפה והשטיחים כאשר הוא מתנהל באופן עצמאי בבית מבלי להיתקל במכשולים, תודות לחיישנים המורכבים בגופו.
הפופולאריות הגוברת של מוצרי החברה נגזרת באופן ישיר משגרת החיים המערבית המעדיפה להגדיל את הזמן הפנוי על פני צמצום עבודות תחזוק אישיות כמו ניקיון הבית. זוהי אחת הסיביות המרכזיות העומדת מאחורי תוצאותיה הכספיות הטובות של החברה לרבעון הראשון של 2010, תוצאות שעלו על תחזיות האנליסטים בוול סטריט וכן על אלו של החברה עצמה. החברה גם העלתה את תחזיותיה להמשך.
רווחי iRobot הסתכמו ברבעון הראשון ב-6.2 מיליון דולר, זאת לעומת הפסד של 1.8 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2009. ההכנסות עלו ב-67% והסתכמו ב-95 מיליון דולר.
החברה צופה רווח של 6-8 סנט למניה ברבעון השני של השנה, ושל 35-40 סנט ב-2010 כולה. האנליסטים צפו לה הפסד של 4 סנט למניה ברבעון השני, ורווח של 23 סנט בכל 2010.
גם ב-1982 דיברו על המפולת של 1929
בשבוע שעבר פורסם בבארונ'ס ראיון מעניין מאוד עם לאזלו בירינווי (Laszlo Birinyi) שהחברה של מתמחה האיסוף מדיה ובניתוח חדשות וכתבות לצורך אבחון סנטימנט המשקיעים. המידע הזה משמש אותם לבחירת מניות מנצחות.
נתחיל בעובדה שמעלה בירינווי שגם במשבר של 1982 משקיעים פקפקו ביציאה ממנו והשוו את המתרחש לשנות ה-30. גם אז הייתה אבטלה של 10% ובסופו של דבר הדובים אכלו את הכובע על רקע צמיחה של 7%. גם הפעם, מעריך בירינווי, מדובר בהאטה, ולא בירידה לתחתית כפולה.
אחת הסיבות לסנטימנט של המשקיעים היא שהצד השלילי שאנחנו חווים בהווה, חזק יותר בהשפעתו המנטאלית מתרחיש אופטימי עתידי. אבל, אומר בירינווי, שווקים צופים פני עתיד. השוק נמצא שישה חודשים לפנינו למרות שאנחנו לא יודעים מה הוא רואה. בירינווי מותח ביקורת על כלכלנים שעושים מניפולציה על המידע בשביל להציג תמונה מסוימת. הוא גם מלגלג על השימוש ביעדי פיבונאצ'י, לגלוג שאני אולי אמור להיעלב ממנו, אבל הוא אינו מונע ממני להשתמש בתובנותיו של בירינווי.
ביחס למניות, ברינווי חושב שכעת זהו שוק למומחים בבחירת הזדמנויות. הוא סבור שיש לתת משקל יתר לטכנולוגיה ותעשייה ומשקל חסר לתקשורת ותשתיות ציבוריות. למשקיעים אגרסיביים הוא ממליץ על AAPL, BIDU, CMG, DECK ו-NFLX. למשקיעים שמרניים הוא ממליץ על BGS, BRK-B, MCD ו-CB. למשקיעים לטווח הארוך הוא ממליץ על GE (שנמצאת בקניון), GS ו-TGT.
איפה צדקו, איפה טעו
המרכיב הכלכלי של ניהול הקניון נשען הישענות יתרה על הערכות ותחזיות אופנהיימר. בדו"ח מיוחד מסכמים בבית ההשקעות את הנקודות בהן צדקו ואת הנקודות בהן טעו ב-2010, עד כה. מכיוון שיש לדברים השפעה על התיק שלנו, להלן עיקריהם.
צדקו: צפו צמיחה בצריחה הפרטית ללא תלות בתוכנית החילוץ. צפו שהצמיחה בארה"ב תהיה חזקה מהציפיות, המליצו על השקעה בארה"ב, וטענו שתהיה שונות בין המניות שתדרוש מאמץ בבחירת מניות. ההנחות הללו התגשמו והשפיעו לטובה על התיק.
טעו: טענו שיש להתמקד בחברות עם שיעור ניצולת נמוך. לא התממש אבל לא התחשבתי בתרחיש זה כך שאין לטעות זו השפעה על התיק.
עדיין בבדיקה: תחזית לפיה ב-2010 תתפוצץ בועת הסחורות והתאמת תיק המניות למניות צמיחה. בבית ההשקעות עדיין סבורים שזה ייצא לפועל בהמשך השנה ואני נוטה להסכים לפחות בכל הקשור לזהב. לכן, השקעתו בזהב היא מינימלית.
הגנה על תיק הקניון: נפתחה ב-1105 (עדכונים מאז במדור הניתוח הטכני, באתר "גלובס").
זיו סגל - A level 2 Chartered Market Technician - CMT . יועץ ניתוח טכני לאקסיומה בית השקעות. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. זיו ו/או לקוחותיו עשויים להחזיק בניירות ערך או נגזרי ניירות ערך המוזכרים כאן
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.