צרכנות פטריוטית גאה

השנה נחשף הציבור לקמפיין פרסומי, "כחול-לבן", שיזם משרד התמ"ת בשיתוף עם התאחדות התעשיינים, במטרה לעודד את הצרכנות הפטריוטית - רכישת מוצרים מתוצרת ישראל.

היתרונות של העדפת התוצרת הישראלית הם רבים. עלייה בביקושים תמריץ את הייצור המקומי, תגדיל את מספר מקומות העבודה בתעשייה, תעזור למלחמה באבטלה ותשדרג את רמת החיים של אזרחי המדינה. בנוסף, ההכנסות ממסים ישירים יעלו, והוצאות הממשלה לדמי אבטלה יצטמצמו.

היוזמה תנחל הצלחה אם ההעדפה לקנות מוצר ישראלי תהפוך בארץ לחלק מהותי מתוך סך כל השיקולים בבחירת מוצר לרכישה. זהו אותו מרכיב חיוני נוסף שאותו על כולנו לקחת בחשבון בתהליך הבחירה כצרכנים פרטיים ומוסדיים.

כדי להקל על הזיהוי של המוצרים הישראליים הם סומנו בתג "מיוצר בישראל", אשר יקל על הצרכנים לזהות את המוצרים תוצרת ישראל.

אך מיד עם תחילת הקמפיין נפתח מסע נגדי, שמנסה להפחית מחשיבות המהלך.

המתנגדים (חלקם בשל אינטרסים מסחריים) טוענים, כי זו יוזמה פרובינציאלית ומנוגדת למגמת הגלובליזציה העולמית. בחינת הנושא לעומק, מעבר לאותן סיסמאות, מבהירה שלא כך הדבר. הפעם, לשם שינוי, אין מדובר בהמצאה ישראלית. מדינות רבות נוקטות מדיניות של העדפה לתוצרתן. בארה"ב - שבה החוק מעניק העדפה לתוצרת המקומית - הצריכה הפטריוטית מושרשת וקיימת בכל רובדי החברה, ברמת הפרט וברמה הציבורית. גם באירופה נשמעות קריאות רבות להעדפה מקומית.

יצואנים ישראלים רבים מדווחים כי במכרזים שיוצאים היום במדינות אירופה, קשה לזרים, ואפילו כמעט בלתי אפשרי, לזכות במכרז, בשל אותו מרכיב נוסף, לא תמיד רשמי, שמניע את מנהלי המכרזים להעדיף מוצר מקומי.

ניסיון נוסף לפעול נגד מהלך חשוב זה נעשה באמצעות קשירתו לקמפיין הממשלתי נגד עובדים זרים לא-חוקיים. התעשייה הישראלית מושתתת ברובה על עובדים ישראלים, גם אם היא מסתייעת בשוליה בעבודה זרה. החלוקה מתנהלת לפי כללים מוגדרים, ומיושמת בעיקר במקרים שבהם יש לעובדים הזרים מומחיות שאיננה נמצאת בישראל, או בעבודות שאותן אין הישראלים מוכנים לבצע.

העסקת עובדים זרים מותנית בהיתרים וברישיונות והם מהווים מעגל תומך בעובדים הישראלים, שהם החוליה המרכזית ולב לבה של התעשייה.

ישנם הרבה אופנים לתרום לחוזקה ולשגשוגה של ישראל - על-ידי שירות מילואים, התנדבות בקהילה ותרומות רבות אחרות. לכל הפעילויות החשובות הללו ראוי לצרף מרכיב ישראלי חיוני נוסף - מרכיב שיתבטא בהעדפה של מוצרים ישראליים. צרכנות פטריוטית מוצהרת תסייע לכלכלת המדינה ולרווחת אזרחיה.

כתעשיין, אני גאה על הזכות שנפלה בחלקי ליצור ולייצר בישראל. כצרכן אני גאה עוד יותר בשימוש שאני ובני ביתי עושים במוצרים ישראליים איכותיים. לצרכן המוסדי או הפרטי זהו צעד קטן, אבל לחיזוק כלכלת ישראל זהו צעד גדול ומשמעותי.

הכותב הוא יו"ר מטה מיוצר בישראל (כחול-לבן) בהתאחדות התעשיינים וסמנכ"ל באוניפארם