פסטיבל הקולנוע הבינלאומי ייפתח מחר בירושלים עם תקציב של כ-5 מיליון שקל (קרוב לתקציב של השנה שעברה) ועם תקציב פרסים גבוה במיוחד של כ-1.5 מיליון שקל.
הצלחתו של פסטיבל קולנוע בינלאומי שמתקיים בישראל אינה נקבעת על-פי מספר הסרטים שהובאו מפסטיבלים כמו קאן, ברלין או ונציה, וגם לא ברשימת אורחים ססגונית מחו"ל, או בכמות הקהל הפוקד את הפסטיבל. המדד העיקרי להצלחה הוא התוכן המקומי. קרי, המגוון והאיכות של התוצרת הישראלית. בפסטיבל קולנוע מסחרי גדול, כמו ירושלים או חיפה, הפונה לקהל רחב, מתן במה להקרנות בכורה של סרטים ישראליים מוכרח להיות מוכוון באג'נדה. בזה ייחודו, זה תפקידו, ולא בכדי מקורות מימונו הציבוריים הם כאלה השמים יהבם על קידום הקולנוע הישראלי בארץ ובתפוצות.
הפרט הזה חשוב שייאמר, כיוון שבשנים האחרונות נראה כי החשיבות שלה זכו סרטים ישראלים בפסטיבל הקולנוע ירושלים הייתה פחותה בהשוואה למחצית הראשונה של העשור האחרון.
השנה, הצלחתו של הפסטיבל, שיחל מחר, מובטחת.
מבחר הקטגוריות הישראליות הוא רב: סרטים קצרים, תיעודיים ועלילתיים, סרטי סטודנטים, ותחרות פרסי וולג'ין על הסרט הישראלי העלילתי הטוב ביותר, אטרקטיבית מתמיד, עליו מתמודדים סרטיהם של כמה מהיוצרים הישראלים הבולטים של זמננו: "התגנבות יחידים" של דובר קוסאשווילי, המבוסס על ספרו של יהושע קנז (מועד הקרנה: 12 ביולי, 21:30, סינמטק 1), "גיא אוני" של דן וולמן, המבוסס על ספרה של שולמית לפיד (מועד הקרנה: 15 ביולי, 21:45, סינמטק 1), "הדקדוק הפנימי" של ניר ברגמן, אף הוא אדפטציה קולנועית לרומן ספרותי: ספר הדקדוק הפנימי של דויד גרוסמן (מועד הקרנה: 13 ביולי, 20:00, סינמטק 1). לאלה מתווספים "וביום השלישי", סרט הביכורים של משה איבגי כתסריטאי וכבמאי (מועד הקרנה: 10 ביולי, 19:00, סינמטק 1), "המשוטט" של אבישי סיוון, שהוקרן בפסטיבל קאן האחרון (מועד הקרנה: 9 ביולי, 18:00, סינמטק 1), שני סרטים של יוצרים צעירים: "אנדנטה" של אסף תג'ר (מועד הקרנה: 12 ביולי, 19:00, סינמטק 1), "מלח ים" של איתי לב (מועד הקרנה: 11 ביולי, 17:45, סינמטק 1). וסרטו של דורון צברי, "המדריך למהפכה", על מאבקו חסר הסיכוי של הבמאי להבראתה של רשות השידור (מועד הקרנה: 14 בי ולי, 21:45, סינמטק 1).
נקודה כואבת
הפסטיבל ייפתח מחר בבריכת הסולטן, בטקס חגיגי ומעונב, שבמסגרתו יוקרן הסרט "נקודת איסוף" (איצטדיון החורף של פריז, שבו נאספו כ-13 אלף יהודים, בדרכם למחנות).
הסרט הצרפתי מז'אנר סרטי השואה, שמציפים את המסכים בשנים האחרונות, הוא בכיכובו של ז'אן רנו, שאף יכבד בנוכחותו את ההקרנה, וכמוהו שחקני הסרט, הבמאית והמפיק, כולם אורחיהם של מפיצי הסרט, משה וליאון אדרי, בעלי הסינמה סיטי ו-NMC יונייטד, שיזכו במעמד הפסטיבל לאות הוקרה על מפעל חיים.
אורח הכבוד של הפסטיבל. רנו ב"נקודת איסוף"
כזכור, לפני כחודשיים, עת עלה לבתי הקולנוע בישראל הסרט "22 קליעים" שבו כיכב רנו בתפקיד הראשי, ביטל האחרון את הגעתו בדקה ה-90, מפאת מחלה. הפעם, הרשו לנו לנחש, רנו לא ייעדר. מי שאמורה הייתה להיות אורחת מיוחדת של הפסטיבל וביטלה יממה לאחר פרשת המשט הטורקי היא השחקנית מג ראיין.
חשוב לציין כי בשעות אחר הצהריים תעשה את דרכה לירושלים הצעדה למען שחרורו של גלעד שליט, שתיחתם מול בית ראש הממשלה ברחוב עזה בעיר. צפויים פקקים קשים בכביש 1, בואכה עיר הבירה, ולכן מומלץ לצאת מוקדם מהמתוכנן ולנסוע דרך כביש 443.
בריאת הקולנוע
למרות דעת הקהל העולמית השלילית, ייחנך בפסטיבל השנה הסכם שיתוף פעולה ממשלתי בין תעשיית הקולנוע של ברזיל לבין ישראל. לרגל חתימת הסכם קופרודוקציות (הפקת סרטים משותפת) בין שתי המדינות, תגיע לפסטיבל משלחת של אנשי קולנוע ברזילאיים. כמו כן תונח הקרקע לשיתופי פעולה דומים בין התעשייה המקומית לבין מדינות הבלקן, בגישורו של סטפן קיטאנוב, מנהל פסטיבל הסרטים הבינלאומי בסופיה, בולגריה, שיתארח באירוע הסיום של כנס הפיצ'ינג השנתי, שבו בימאים ומפיקים ישראליים יערכו פרזנטציה קולנועית מול מפיקים ומנהלי קרנות ורשתות טלוויזיה מכל העולם, כדי לזכות במימון לסרטיהם הבאים.
האירוע מרתק, והכניסה חופשית עבור כל מי שמעוניין ללמוד על תהליכי הבריאה הראשונים של סרט קולנוע. אירועים מעניינים נוספים המיועדים בעיקר לתעשיית הקולנוע, אך לא רק: כנס מיוחד: כיצד להשתמש באינטרנט כדי לממן ולהפיץ סרטים באופן עצמאי; כנס של משלחת אנשי קולנוע ומשפטנים צרפתיים על דרכי התמודדות עם פיראטיות ברשת, אירוע מחווה של ARTE וקרן הקולנוע הגרמנית לכתריאל שחורי, מנכ"ל קרן הקולנוע הישראלי, שיקבל פרס על קידום הקולנוע הישראלי והאירופאי, ו"ירושלים בתלת מימד" - תחרות אנימציה מדע בדיוני בנושא ירושלים בעוד 100 שנה.
הסרטים המומלצים
"תני בבקשה": שנון ומרנין
במאית: ניקול הולופסנר, ארה"ב
סרט אמריקני מקורי וחמוד בכיכובם של אמנדה פיט, רבקה הול, אן גילברט ואוליבר פלאט. ניקול הולופסנר כתבה וביימה את הסרט השנון והמרנין, המספר על הבעיות המוסריות שמוליד העסק המצליח של בני הזוג קייט ואלכס: רכישת רהיטים עתיקים מידיהם של יתומים טריים, ומכירתם במחיר מופקע ליאפים נובורישים.
9 ביולי, 20:15, סינמטק 1, 10 ביולי 16:00, לב סמדר
"תא 211": אקשן אלים
במאי: דניאל מונסון, ספרד
סרט ריאליסטי מחוספס, אלים מאוד, על מזלו הרע של חואן, סוהר צעיר שכבר ביום הראשון שלו בעבודה, בכלא שבו יושבים אסירים מסוכנים, פורץ מרד אלים. חואן, שנפגע בראשו מאבן, מוצא את עצמו בין האסירים, שחושבים אותו בטעות לאחד מהם. הוא יודע שאם רק ימשיך לשקר כהלכה, הוא עשוי לשרוד את המרד ולהישאר בחיים.
"תא 211". 8 ביולי 22:00, סינמטק 2, 10 ביולי 13:45, לב סמדר
"קר עד העצם": התגלית
במאית דברה גרניק, ארה"ב
סרט אמריקני עצמאי דל תקציב, על מלחמת הישרדות של רי דולי, ילדה קשוחה בת 17, שנגזר עליה להיוולד בחצר האחורית של אמריקה, אזור המתנהל כעולם נפרד, אי שם בדרום מדינת מיזורי הענייה, היכן שחיים יחדיו טיפוסים מפוקפקים, אלימים, סוחרי סמים, לצד שוחטי חזירים ויצרני עורות מעובדים. רי מחפשת את אביה, סוחר סמים המבוקש על-ידי משרד השריף המקומי, וזמנה קצוב: אם לא תמצא אותו במהרה ותביא אותו להעיד בבית המשפט, אימה החולה, אחיה הקטנים והיא עצמה, יושלכו לרחוב.
הסרט זכה בפסטיבל סאנדאנס האחרון בפרס הסרט הטוב ביותר, הרבה בזכות עוצמת המשחק של ג'ניפר לורנס הצעירה (בת 19), אחת ההבטחות הגדולות של הקולנוע האמריקני, כזו שמריל סטריפ תשמח להכתיר אותה כיורשת. מאז יצא "קר עד העצם" כיכבה לורנס ב"ערבה בוערת" לצד שרליז ת'רון, וכעת היא מחלקת את זמנה בין שלושה סרטים במקביל ("הבונה", "הבית שבקצה הרחוב" ו"עצירת משאית").
10 ביולי, 21:45, 12 ביולי, 16:45, סינמטק 1
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.