הפועלים: הפעם קשה לראות את חברת הסלולר יוצאות ללא פגע

האנליסט דוד לוינסון: דוחות העבר והרבעונים הקרובים הפכו ללא רלוונטיים, נוכח התפתחויות רגולטוריות מהותיות בתקופה האחרונה ■ אקסלנס: כל שוק התקשורת נמצא בהמתנה לקראת ההחלטה על המחיר הסופי של דמי הקישוריות

כלכלני בנק הפועלים פרסמו היום (ד') עדכון לסקירתם על מניות סלקום . האנליסט דוד לוינסון אומר כי דוחות העבר והרבעונים הקרובים הפכו ללא רלוונטיים, נוכח התפתחויות רגולטוריות מהותיות בתקופה האחרונה. הווה אומר הפחתה דרסטית של דמי הקישוריות, הכנסת מפעיל וירטואלי (MVNO), העלאת שיעור התמלוגים והכנסת מפעיל רביעי, מירס, בטווח הבינוני.

בפועלים מעריכים כי ההפחתה לא תהיה מיידית ותתרחש באופן חלקי החל מהרבעון הרביעי השנה. "הנחת העבודה היא הפחתה ל-8 אג' (70%). מנגד, אנו מניחים כי חברות הסלולר יעלו את מחירי זמן האוויר כפי שעשו כבר בעבר. תקופת התחייבות בת שנה וחצי בה חברות הסלולר אינן יכולות לשנות מחירים תפגע להערכתנו בהכנסות סלקום בשנה הראשונה במאות מיליוני שקלים".

לגבי הכנסת מפעיל וירטואלי (MVNO) אומר לוינסון כי עד כה הגישו 5 חברות בקשה לרישיון מפעיל וירטואלי, כשטלקום 365 כבר אושרה. "אנו משערים כי בקרוב יאושרו מפעילים נוספים. על חברות הסלולר להגיע להסכם עם המפעילים בתוך חצי שנה בנוגע למחיר זמן האוויר, כשבהיעדר הסכמה, המחיר ייקבע ע"י משרד התקשורת".

להערכת הפועלים, החל מהמחצית השניה של 2011 ה-MVNO (מפעילים וירטואלים) ייכנסו לפעולה ויקשו על חברות הסלולר להעלות את מחירי זמן האוויר. "ייתכן ונראה לראשונה ירידה בפלחי השוק של סלקום וירידה במספר הלקוחות בעיקר בתחום לקוחות ה- Pre-paid, המהווים 10% מהכנסותיה".

הכנסת מפעיל סלולרי רביעי, מירס, אפשרית החל משנת 2012 בעלת השפעה בטווח הבינוני, ישנן סוגיות משפטיות מהותיות בנוגע לזכויות הקניין של חברות הסלולר על הרשת ואתרי השידור.

לגבי העלאת התמלוגים לחברות הסלולר מ-1% ל-2% בשנת 2011 ו-2.5% בשנת 2012 אומר לוינסון כי המשמעות היא הוצאה נוספת של כ-45 מיליון שקל ל-1%.

לסיכום, מציינים בפועלים כי הפעם קשה לראות את חברת הסלולר יוצאות ללא פגע ממקבץ תקנות המשנות את פני השוק. מרבית הפגיעה תגולגל לצרכן אולם חלקה תיספג ע"י חברות הסלולר כתוצאה מעליה ברמת התחרות. בהערכת שווי של לוינסון התקבל מחיר יעד של 100 שקל למניה (לעומת 135 שקל בעדכון הקודם). נציין כי מחיר המניה בשוק עומד של 101 שקל כך שלמעשה מדובר בהמלצת "מכירה" למרות שלוינסון נוקב ב"תשואת שוק".

אקסלנס: השוק בהמתנה

האנליסטית ליאת גלזר מאקסלנס מתייחסת בסקירה שפרסמה לשינוי עליו הכריזה אתמול פרטנר בשיטת התמחור. "השינוי בשיטת התמחור לא מגיע לפתחינו כהפתעה. זהו רק אחד הצעדים שמבצעות חברות הסלולר על מנת למזער את הפגיעה שלהן ברווח - על מנת שהתחזית לפגיעה של כ-420 מיליון שקל ב- EBITDA לא תהפוך למציאות".

"אנו, כמו כל שוק התקשורת, נמצאים בהמתנה לקראת ההודעה הסופית של משרד התקשורת באשר למחיר הסופי של דמי הקישוריות ועל כך מניות הסלולר צפויות להיסחר במהלך השבועיים הקרובים כשברקע ההמתנה להחלטה".