ראו את האור

קבוצת כתר חגגה 5 שנים לחממת העיצוב D-vision, היחידה בשוק הישראלי ■ התערוכה, שכולה גופי תאורה, נודדת בקרוב להולנד

קבוצת כתר חגגה 5 שנים לתוכנית ההתמחות בעיצוב D-vision, היחידה בשוק הישראלי. היא עשתה זאת בתערוכה מדליקה, משעשעת ומפתיעה של גופי תאורה שהוצגה לערב בתחילת השבוע. התערוכה כבר זכתה לחשיפה בינלאומית כשהוצגה במסגרת יריד הרהיטים והעיצוב השנתי במילאנו, באפריל השנה. הקולקציה של גופי תאורה "קרים" העושים שימוש בטכנולוגיית LED נגעה בנושא "חם" במיוחד בתעשיית התאורה.

אחת העבודות שהתפרסמה במיוחד היא זו שבה נוצר מעגל חשמלי באמצעות עגבניות המספקות כוח לנורת לד זעירה. בעבודה אחרת הושתלה התאורה בפטריית סבון חיננית. באחרת היו אלה שקיות "עירוי", המתנפות ומתכווצות למגע קומפרסור, כמו זה שמוכר ממדידות לחץ דם. אחת העבודות היפות נראית כבועות סבון מרחפות בחלל ועוד אחת כשתי מנורות "מתנשקות" במגע מגנטי.


המנורות המתנשקות בתערוכה

כל אלה הם פרי פיתוח של מעצבים צעירים, מתמחים בתוכנית D-vision שנועדה ליצור קשר מעשי ומפרה בין בוגרים מצטיינים של בתי ספר לעיצוב לבין חברות תעשיות בקבוצת כתר.

פרויקטים ניסיוניים

התוכנית הוקמה לפני 5 שנים, כיוזמה משותפת של סמי סגול, בעלי כתר, והמעצב התעשייתי עזרי טרזי, העומד בראש התואר השני בעיצוב בבצלאל ומנהל את ההיבטים האקדמיים של תוכנית ההתמחות. לצידו מנהלת את הצדדים העסקיים ציפי קינדה.

בכל שנה מצטרפים לתוכנית כ-15 מתמחים חדשים ומשך ההתמחות עומד על שנתיים, כך שכ-30 מתמחים עובדים בו זמנית במסגרת זו. חלק מההתמחות בתוכנית מבוססת על חניכת הבוגרים למחזור שמצטרף אליהם.

האם אתם עוסקים יותר בקשר שבין עיצוב לתעשייה ופחות באסתטיקה של עיצוב?

טרזי: "זו לא דיכוטומיה, גם במוצר תעשייתי יש אסתטיקה. ההבדל הוא בין כמה אנחנו עוסקים בעיצוב עבור פרויקטים ממשיים של מוצרים עתידיים עבור החברות השונות של קבוצת כתר, לעומת פרויקטים יותר ניסיוניים, לטווח היותר ארוך, לטווחי זמן של שנתיים שלוש - שגם הם מיועדים לקבוצת כתר".

ובהם אתם משתוללים יותר עם עיצוב אמנותי?

"בהם אנחנו בודקים טריטוריות חדשות". *תאורה זה ממש לא התחום של כתר.

"נכון. זה מפתח חשיבה עסקית לכיוון של שיתופי פעולה בין חברות תעשייה מתחומים שונים שפותח באופן כללי יותר את השאלה אם לחברה כדאי להיכנס לתחום חדש".

כך למשל, הוא מגלה, כי עובדים בתוכנית כבר כמעט שנה וחצי על פרויקט של אופניים חשמליים. "זה לא שלכתר יש חברה כזאת, אבל אנחנו בודקים את זה". זאת לעומת פיתוחים של קולקציה ומוצרים לחברות ספציפיות בקבוצת כתר.

טרזי: "אני אתן לך דןגמה לעוד פרויקט דגל ניסיוני שלנו, אחד החשובים ביותר: כתר היא אחת החברות הגדולות והחלוציות בעולם בתחום מחסני פלסטיק לגינה, שהחליפו מחסנים מעץ ומפח שהם יקרים וסובלים יותר מבלאי. אחד הרעיונות הראשונים שלי היה לקחת את הידע הזה ולבנות איתו בית זמני, שיחליף אוהלים לפליטים באתרי אסון כמו האיטי, או באזורי מלחמה כמו רואנדה.

הרעיון הוא, שבמקומות שבהם בית זמני כזה אמור לעמוד פרקי זמן ארוכים, הוא יכול לשמש כתשתית לחיפוי בבוץ או בחומרים מקומיים ולהפוך לביתי יותר באופיו ובתפקודו. במחיר של 400 דולר למשפחה - זה מאוד מעשי".

פרויקט זה הוזמן ויוצג בסדנאות העיצוב של מוזיאון ויטרה בספטמבר. גם תערוכת התאורה לא פתוחה לציבור, כיוון שהיא עוברת לגלריה לעיצוב באיינדהובן, שם תוצג לצד עבודות בתחום תאורת LED של מחלקת העיצוב של פיליפס ושל מעצב העל בתחום התאורה אינגו מאורר".

כמה בוגרים מתדפקים על דלתכם?

"אנחנו לא מקבלים כל פרוטפוליו של כל אחד. אנחנו עושים תהליך סינון מוקדם ומקבלים רק פונים מומלצים מכל מחלקות העיצוב התעשייתי באקדמיות - בצלאל, המכון הטכנולוגי, שנקר, מכללת הדסה, ובתהליך אנחנו רואים כ-100 פניות בשנה, שמתוכן מתקבלים 15 סטודנטים.

והאחרים?

"התעשייה הישראלית נאבקת על חייה בשוק התעשייתי הגלובלי. לכן אין הרבה מקומות כמו כתר, יצרנית מוצרי צריכה. אבל בעיני יש הרבה מאוד מקום ליזמות עיצוב וזה מה שאני מקדם בתואר השני (טרזי עומד בראש התוכנית לתואר שני בעיצוב בבצלאל ח.פ.ר). אנחנו משלבים כוחות עם אנשי יזמות מתחום ההייטק והקיימות ומפתחים חשיבה יזמית הכוללת היבטים של עיצוב ושל קיימות לצד חדשנות עסקית וטכנולוגית. זה לדעתי כוחו של העיצוב הישראלי בעתיד".