שוויו של התוכן הטלוויזיוני העולמי בשנת 2014 יעמוד על 258.1 מיליארד דולר, וזאת לעומת 185.9 מיליארד דולר ב-2009 - כך על-פי מחקר שערכה חברת ראיית החשבון הבינלאומית PWC המיוצגת בארץ על-ידי קסלמן וקסלמן. שוק התוכן הישראלי ירשום עלייה של כ-5.6% לכדי 280 מיליון דולר בשנת 2014, לעומת 213 מיליון דולר בשנת 2009 ו-219 מיליון דולר שהוא אמור להרוויח בשנת 2010.
מדובר במחקר אשר יוצא פעם בשנה, אשר מעדכן את הנתונים של אותה שנה ונותן תחזית ל-5 השנים הבאות. לדברי רו"ח ענבל אורבך מנהלת השיווק והפיתוח העסקי בקסלמן קסלמן, "המחקר כולל התייחסות ל-48 מדינות ומשקלל נתונים ממאגרי מידע בתשלום, רשויות ממשלתיות, לשכות מסחר ובוחן בתחזיותיו גורמים כלכליים, דמוגרפיים, שינויים חקיקה, התנהגויות צרכנים אשר מונחים במודלים מיוחדים כדי לכמת את ההשפעה".
נתון התשלום עבור תוכן טלוויזיה כולל טלוויזיה בלוויין ובכבלים, VOD, שידורי וידיאו המועברים למנויי סלולר ו-PPV (תשלום על-פי צפייה) ואף אגרת לשידור הציבורי. החלק המהותי מנתון זה, הוא טלוויזיה הנצפית על-פי דמי מנוי, כבלים ולוויין במקרה הישראלי, שתעלה לנתח של 210.8 מיליארד דולר בשנת 2014, לעומת 147.1 מיליארד דולר בשנה האחרונה. הקטגוריה שצפויה לצמוח יותר מכל היא טלוויזיה סלולרית שתגדל ל-3.4 מיליארד דולר בתוך 5 שנים לעומת 992 מיליון דולר בשנה שעברה.
הגורמים העיקריים לצמיחה המתוכננת, על-פי המחקר, הם שיפור במצב הכלכלי ושיפור במוצרי הפרימיום כמו VOD, שצפוי בעיקר משנת 2012. גם הנגישות של מכשירי סלולר מתקדמים תביא לגידול בבסיס המנויים, אם כי חלק ניכר מתוכן הווידיאו הסלולרי יהיה חינמי. המחקר מציין באופן מפורש כי באזורנו הטלוויזיה הטרסטריאלית (הDTT-), יגביל את הטלוויזיה המבוססת על-פי דמי מנוי.
גידול משמעותי צפוי ב-IPTV
על-פי המחקר בישראל יהיו 1.86 מיליון מנויי טלוויזיה בכבלים ובלוויין ב-2014 לעומת 1.51 מיליון מנויים ב-2009 וצפי ל-1.55 מיליון בסוף 2010 ול-1.62 מיליון בסוף 2011. חדירת הטלוויזיה הרב ערוצית צפויה להגיע עד 2014 ל-84.2% בעוד בשלוש השנים האחרונות, לא עלה אחוז החדירה משיעור של 77%.
לפי המחקר, המשקלל את מנויי HOT ומערך העידן יחד, אמור מספרים להגיע ב-2014 ל-890 אלף משקי בית לעומת 840 אלף היום. מנויי הלוויין יגיעו בשנת 2014 לכדי 840 אלף איש, לעומת 660 אלף ב-2009, ו-680 אלף בשנת 2010, על-פי הצפי.
בתחום ה-IPTV, צפויה על-פי המחקר גם עלייה משמעותית ל-130 אלף צופים בישראל לעומת כעשרת אלפים, על-פי הערכת המחקר כיום. כלומר מחדירה של 0.5% ב-2009 לחדירה של כ-5% ב-2014. ההכנסות מאגרת רשות השידור אמורות לעלות, ללא השינויים המוצעים כעת בחוק, ל-98 מיליון דולר ב-2014, לעומת 85 מיליון דולר ב-2009 ו-87 מיליון דולר עד סוף השנה.
תחזית הפרסום: 42 מיליון דולר בטלוויזיה הרב-ערוצית בשנת 2014
שוק הפרסום הכללי של תוכן הטלוויזיה בישראל יעמוד בשנת 2014 על 259 מיליון דולר
אמנם הרפורמה המוצעת כיום, אינה מתוכננת לכלול פרסום בכבלים ובלוויין, אולם עורכי המחקר לקחו בחשבון מציאות לפיה אכן ישולבו פרסומות בטלוויזיה הרב ערוצית. במצב כזה, ברור כי הפרסום בכבלים ובלוויין צפוי לפגוע בפרסום בטלוויזיה המסחרית. כך על-פי המחקר. למרות התוכנית לאפשר העלאת ערוצים מסחריים נוספים ברישיון, אם תתאמת תחזית המחקר נראה ירידה בפרסום בטלוויזיה המסחרית, שהחלה כבר בשנת 2009 וצפויה להמשיך ולרדת מ-212 מיליון דולר בשנה שעברה ל-207 מיליון דולר בשנה הנוכחית, נתון שאמור להישאר קבוע עד לשנת 2014.
על-פי הנתונים, נתח שוק הפרסום בטלוויזיה הרב-ערוצית, העומד היום על כמיליון דולר (ככל הנראה מחסויות בעיקר), יזנק בשנת 2012 ל-18 מיליון דולר ובשנת 2014 יעמוד על לא פחות מ-42 מיליון דולר.
שוק הפרסום הכללי של תוכן הטלוויזיה בישראל יעמוד בשנת 2014 על 259 מיליון דולר, על-פי הצפי, בעוד בשנת 2009 עמד על 220 מיליון דולר ובסוף השנה הנוכחית צפוי לעמוד על 223 מיליון דולר. הנתון כולל גם פרסום בטלוויזיה הרב ערוצית בטלוויזיה המסחרית, בתוכן טלוויזיוני, באינטרנט, באתרי גופי השידור ובאתרי סטרימינג כמו גם בטלוויזיה סלולרית.
הפרסום העולמי בטלוויזיה צפוי לעלות בשנים הקרובות ברמה הבינלאומית, כמו גם בישראל. המחקר מסביר זאת על בסיס העלייה בטלוויזיה הדיגיטלית והחדירה ההולכת וגדלה של איכות ה-HD שתגדיל את קהל הצופים והפרסום, עם התאוששות הכלכלה העולמית. תחול עלייה גם בפרסום בטלוויזיה באינטרנט וטלוויזיית החינם בסלולר תגדיל את שוק הפרסום גם שם.
שוק הפרסום בטלוויזיה העולמי ירד ב-2009 ב-9.5%, אך הוא צפוי לעלות בשנת 2010 ב-5.4%, אז יעמוד על 193.5 מיליארד דולר. השווקים היחידים שלא נפגעו ב-2009, על-פי המחקר, היה אמריקה הלטינית והמזרח התיכון. השוק הלטיני צפוי להיות השוק הצומח ביותר בתחום הפרסום בטלוויזיה עם צפי עלייה של 7.4% בשנה. שוק הפרסום בטלוויזיה בישראל, ובמרחב הערבי עלו ב-3.4% ב-2009.
הפרסום בתוכן טלוויזיה באינטרנט אמור לעלות במיליון דולר מדי שנה מ-4 מיליון דולר בשנת 2009 ל-10 מיליון דולר בשנת 2014. "כשהכלכלה הייתה לא יציבה והפרסום נפגע, ההתנהגות הצרכנית הייתה למדד העיקרי לבחינת הגורמים שישפיעו על העתיד, זה היה המסר של המחקר", אומרת רו"ח ענבל אורבך מקסלמן קסלמן, "ראינו מעבר מהיר למדיה הדיגיטלית".
מגזינים בישראל: צפויה עלייה מתונה בשוק
קריאת תוכן מגזיני אונליין תבוא על חשבון הדפוס במיוחד בתחומי החדשות והרכילות
נתח השוק של המגזינים - בהפצה ובפרסום - יעמוד בשנת 2014 בישראל, על-פי המחקר על 100 מיליון דולר. בשנת 2010 הוא צפוי לעמוד על 90 מיליון דולר כמו גם בשנת 2009. עלייה הדרגתית, כמו במגמה העולמית, תחול בשנת 2011.
ניתוח שוק המגזינים כולל מחזורי הפצה ופרסום במגזיני דפוס ואון ליין ברשת ובסלולר. נתח השוק של המגזינים ברחבי העולם ירד בשנת 2009 בלמעלה מ-10% והצפי הוא לירידה נוספת בשנת 2010, ועלייה מתונה בשנים 2012-2014, אז יעמוד שוק המגזינים העולמי על 74 מיליארד דולר.
על-פי התחזית של חברת PCW, את העלייה המתונה אפשר לתלות בשיפור במצב הכלכלי. עם זאת, גם המחקר מסכים שקריאת תוכן מגזיני אונליין תבוא על חשבון הדפוס במיוחד בתחומי החדשות והרכילות. כך גם מעבר של הפרסום לרשת ולטלוויזיה, יפגע במגזינים.
נתח ההפצה בישראל יעמוד על 64 מיליון דולר בשנת 2014, לעומת 60 מיליון דולר השנה ואילו הפרסום יעמוד על 32 מיליון דולר לעומת 29 מיליון דולר השנה. גודל שוק הפרסום במגזינים ברשת יעמוד על 4 מיליון דולר ב-2014 לעומת מיליון דולר בלבד כיום.
212
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.