דמעות תנין

ההרגל להשתמש בטלפונים הסלולריים, גם בעבודה ובבית, לא מהר כל-כך יתפוגג

לא נגזים אם נעריך שהתוצאות המדהימות שמציגות החברות הסלולריות שוב יביאו לגל של ביקורת, נוסח "בואו נפגע בהן על-ידי הפחתת דמי הקישוריות למינימום". ברם, לא זה הכיוון אליו צריך ללכת הרגולטור.

מאידך, כשהחברות הסלולריות מנהלות מאבק עיקש כל-כך בהפחתה המדוברת ומהלכות אימים על פיטורי עובדים וכל מיני מרעין ובישין שימיטו על הציבור בעקבות ההפחתה, צריך לדעת לקחת גם אותן בפרופורציה.

אין כמו הדו"חות הכספיים שלהן כדי להמחיש זאת. בניגוד לפעם הקודמת, בה הופחתו דמי הקישוריות (הסכום שמשלם המנוי עבור שיחות בין חברות הטלפוניה) אי שם ב-2005, רווחיותן של השלוש גבוהה מאוד ולכן הפגיעה הצפויה בהן קטנה יותר.

תמריץ לטלפון הנייח

אז על מה כל הרעש? ההכנסות של החברות הסלולריות מתעריפי הקישוריות מוערכות כיום בכ-3 מיליארד שקל בשנה. בסלקום מדובר ב-1.1 מיליארד שקל, בפרטנר - מיליארד, ובפלאפון בכ-850 מיליון שקל בשנה. השלוש מדווחות כיום על הכנסות של למעלה מ-6 מיליארד שקל בשנה, כל אחת.

בואו ונבדוק מהו הנזק שייגרם להן מההפחתה.

בסיכומו של דבר, אם החברות מעבירות ביניהן כ-2 מיליארד שקל בגין שיחות מנייד לנייד, הרי שבסיכום הכולל כמיליארד שקל עובר בינן לבין הרשתות הנייחות. הסכום הזה צפוי להיחתך במידת מה, שכן בהפחתת הקישוריות יינתן תמריץ לאנשים לדבר יותר מהטלפון הנייח לנייד.

מה יהיה גובהו של הסכום וכמה ממנו ייגרע מהכנסותיהן של החברות, קשה לדעת, שכן קשה להעריך את עקומת הלמידה וההתנהגות של הציבור בעקבות ההפחתה. ייתכן שצרכנים שמודעים היטב להוצאה על תקשורת, יקפידו לדבר מהקו הנייח בביתם, כי יקבלו לכך תמריץ כלכלי. אבל זה עדיין טעון הוכחה.

לא קטסטרופה

ההרגל של שימוש בטלפונים הסלולריים, גם כשאנחנו בעבודה או בבית, לא יתפוגג מהר כל-כך וצריך לקחת בחשבון שהחברות הסלולריות יידעו לפצות את עצמן גם על-ידי העלאת מחירים. בסופו של דבר, מדובר כנראה בדמעות תנין.

ברבות הימים יתברר כנראה שבטווח הקצר חברות הסלולר יפסידו הכנסות, אבל זו לא תהיה קטסטרופה מבחינתן, כפי שהן מתארות זאת כיום, והן יחזרו לרמת הכנסות דומה מהר מאוד. די לראות את השורה התחתונה של כל אחת מהן, ואיך פרטנר וסלקום מחלקות 100% מהרווח הנקי כדיבידנד, כדי להבין שעם כל הכבוד, יש מקום להרחבת התחרות וגם להפחתת תעריפי הקישוריות.

ולא, אנו לא מקנאים ברווחיות של החברות ולא רוצים לראות אותן מפסידות. כל מה שאנחנו מבקשים הוא שתעריפי הקישוריות יתבססו על העלות האמיתית שלהן. זה מה ששר התקשורת, משה כחלון, עושה בפשטות ובאומץ.