"צעירים שרוצים לקנות דירה צריכים לחשוב אם הם יעמדו בהחזרי המשכנתא כשהפריים תעלה ל-7%"

כך כותב תומר קדמי מבלמ"ש בבלוג של בנק לאומי ■ "ייתכן שבועת הנדל"ן תתפוצץ ומחירי הדירות יירדו ב-30% ויותר, וייתכן שיקרה בדיוק ההיפך" ■ "בחודשים האחרונים אנו רואים עלייה של ריבית הפריים" ■ עצתו למשקיעים הנדל"ן: "בידקו אופציה סולידית ובטוחה יותר"

זוגות צעירים שרוצים לרכוש דירה צריכים לקבל החלטה מושכלת ולבדוק אם הם יכולים לעמוד בהחזרי המשכנתא, תוך הכנסת התרחיש שהריבית תעלה ל-7% לשקלול. במידה והגעתם למסקנה שההחזרים ריאליים, הייתי ממליץ לכם לרכוש דירה למגורים ולא בהכרח להשקעה".

את הדברים הללו כותב תומר קדמי, מנהל המכירות של מעלות סוכנות לביטוח (חברת בת של לאומי למשכנתאות), בבלוג של בנק לאומי, תחת הכותרת "האם זה הזמן לרכוש דירה?".

קדמי מתייחס בבלוג לדעות המנוגדות הקיימות היום לגבי שוק הנדל"ן. מחד, יש הטוענים כי בועת הנדל"ן תתפוצץ לאחר עלייה של 48% במחירים ב-3 השנים האחרונות, כמו גם על רקע ההתערבות הממשלתית להוזלת מחירי הדירות, הצפת השוק בקרקעות על ידי משרד השיכון והעלייה הצפויה בריבית.

"בחודשים האחרונים אנו רואים עלייה איטית אך יציבה של ריבית הפריים", כותב קדמי. "יש לזכור שככל שעולה הריבית, כך ההחזר החודשי של הלקוח מאמיר ויש חשש שללקוחות יהיה קשה להחזיר את המשכנתאות ולקוחות חדשים יתקשו לקבל משכנתא בשל החזר חודשי גבוה מיכולתם הכלכלית. צעד כזה אמור אפוא להקטין את הביקוש ולהוריד את המחירים".

מנגד, קדמי מציין את הגורמים שעשויים לתמוך בהמשך עליית המחירים: החל מהעובדה שהמשק נמצא בצמיחה וטבעי ששוק הנדל"ן יפרח בהתאם, דרך הטיעון שהשקעה בנדל"ן הפכה אטרקטיבית יותר בעקבות המפולת בבורסה ב-2008, היצע הדירות המידלדל וההנחה שגם אם ריבית הפריים תעלה - לא תהיה קריסה בשוק המשכנתאות כיוון שניתן למחזר את המשכנתא או להאריכה.

"אין לדעת מה יהיה גורל מחירי הדירות בעוד מספר שנים", מודה קדמי. "ייתכן והפסימיסטים צודקים ואכן תהיה התפוצצות של בועה בנדל"ן ומחירי הדירות יירדו ב-30% ויותר; וייתכן כי יקרה בדיוק ההיפך, ומחירי הדירות ימשיכו להאמיר ולהתייקר. אם ברצונכם להיכנס לנדל"ן לצורך השקעה, עצתי לכם לחשוב היטב ולבדוק האם אין אופציות סולידיות יותר, טובות יותר ובטוחות יותר".

לפוסט המלא של תומר קדמי באתר בנק לאומי