ראלי בוול סטריט לאחר פרסום מדד ISM; הנאסד"ק זינק ב-3%

מדד דאו ג'ונס זינק ב-255 נק' ■ סקר ה-ADP הפתיע לרעה כאשר הצביע על גריעה של 10,000 משרות מהסקטור הפרטי ■ מדד מנהלי הרכש זינק במפתיע ל-56.3 נקודות לעומת צפי כי ירד ל-53.2 נקודות

חודש ספטמבר התחיל בקול תרועה רמה בוול סטריט, כאשר העליות היפות שנרשמו בפתיחת המסחר, לאחר יומיים של ירידות שערים שסגרו את חודש אוגוסט הגרוע ביותר מזה 9 שנים, ובעקבות העליות החדות באסיה ובאירופה. העליות בשוק התגברו לאחר שב-17:00 פורסם מדד מנהלי הרכש שהצביע על זינוק מפתיע באוגוסט לעומת צפי לירידתו. המשקיעים שאבו הערב עידוד גם מנתוני הצמיחה המעודדים מכיוונן של סין ואוסטרליה. כל 30 המניות המרכיבות את מדד הדאו ג'ונס רשמו עליות אשר היוו את הערב החזק ביותר במדד מאז ה-7 ביולי. במדד ה-S&P 500 נרשמו עליות בכל 10 הסקטורים המובילים. המדדים המובילים זינקו הערב 2.5%-3%.

כאמור, לאחר תחילת המסחר הגיבו המשקיעים בעוצמה לפרסום מדד מנהלי הרכש לסקטור היצרני, ה-ISM אשר הצביע על כך שהכלכלה האמריקנית לא מידרדרת כל כך מהר למיתון והפעילות היצרנית דווקא מצביעה על המשך ההתרחבות הכלכלית. בנוסף נציין כי נראה היה כי המשקיעים התעלמו מהנתונים החלשים שזרמו לפני פתיחת המסחר משוק התעסוקה, כאשר דווח על ירידה מפתיעה לרעה במספר המועסקים שנגרעו מהמגזר הפרטי בארה"ב באוגוסט בסקר ה-ADP, בכך נקטע רצף של 6 חודשי עלייה במספר המועסקים בסקטור מרכזי זה.

נציין כי האופטימיות באה לידי ביטוי גם בשוק המט"ח שם נטשו היום המשקיעים את הדולר הנחשב למטבע הגנתי ועברו לאירו ששערו מתחזק ביותר מ-1%. זאת בזמן שמחירו של הנפט רשם היום את העלייה החדה ביותר מזה כחודש ושב לרמה של 74 דולר לחבית. גם בשוק האג"ח הממשלתיות נרשם הערב שינוי בכיוון כאשר התשואות על האג"ח ל-10 שנים זינקו חזרה ל-2.58%.

המשקיעים מגיבים היום גם לשמועות שפורסמו ב"ניו יורק פוסט" לפיהן ראש עיריית ניו יורק, מייקל בלומברג, צפוי להחליף בקרוב את טימותי גייתנר בתפקיד שר האוצר האמריקני במימשל אובמה. השניים שיחקו גולף ביחד בסוף השבוע האחרון במשך 4 שעות ודיברו בעיקר על מצב הכלכלה. בלומברג אמר לאחר מכן לכתבים כי "הכלכלה היה נושא השיחה העיקרי".

הפדרל ריזרב ממשיך לפעול בשוק האג"ח הממשלתיות והיום רכש אג"ח אלו בתמורה ל-900 מיליון דולר. נציין כי רכישות אלו עליהם הודיע יו"ר ה'פד' ברננקי בהחלטת הריבית האחרונה היו במרכז המחלוקת בין חברי ה'פד' כפי שהדבר בא לידי ביטוי אמש עם פרסום הפרוטוקולים מישיבתה האחרונה של ועדת ה-FOMC, כאשר מספר בכירים ב'פד' הביעו את הסתייגותם ממדיניות של רכישת אגרות חוב של הממשל. חברי ההנהלה וביניהם תומס הוניג, נשיא הפד של קנזס סיטי, התנגדו להשקעות באג"ח וציינו כי ההשפעה תהיה קטנה יחסית והדבר עלול לשלוח מסר שגוי בנוגע להתחייבות של הבנק לחזור בהדרגתיות למדיניות נורמלית יותר.

בכירי ה'פד' היו חלוקים גם בנוגע לתחזית הכלכלית ואילו צעדים יש לנקוט כדי להתמודד עם ההאטה בקצב הצמיחה. עם זאת, רוב חברי הבנק העריכו שהנתיב הצפוי ביותר הוא עדיין של צמיחה מתונה עד השנה הבאה. זאת ועוד: מספר חברים ציינו כי "יהיה צורך להפעיל צעדי מדיניות נוספים במידה והתנאים הכלכליים ימשיכו להדרדר".

"אתמול בלילה חווינו סיבוב מסוים בסנטימנט העולמי", ציין היום ריצ'רד פרי (Richard Perry), אסטרטג השווקים הראשי ב-Central Markets. "יש הרגשה שחלק מהחדשות הרעות שיצאו לשוק בתקופה האחרונה כבר מתומחרות היטב במחיר המניות ושתאוות הסיכון קצת חזרה", הוסיף פרי.

זינוק מפתיע במדד מנהלי הרכש מזניק את השוק

לפני פתיחת המסחר פורסם סקר ה-ADP לסקטור הפרטי, אשר הצביע על גריעה של 10,000 משרות מהמגזר הפרטי באוגוסט לעומת צפי התחזיות לתוספת של 20 אלף משרות לאחר הוספה של 42 אלף משרות ביולי, על פי הסקר הקודם.

מחרתיים, נזכיר, יפורסם דו"ח התעסוקה לחודש אוגוסט, אשר צפוי להצביע על המשך גריעת המשרות במשק האמריקני (101 אלף משרות נוספות) ועלייה של 0.1% בשיעור האבטלה ל-9.6%.

לאחר פתיחת המסחר פורסם מדד מנהלי הרכש במגזר היצרני לחודש אוגוסט, מדד ה-ISM, אשר עלה במפתיע ל-56.3 נקודות לעומת הציפיות המוקדמות שהיו לירידותו ל-53.2 נקודות מ-55.5 נקודות ביולי.

עוד פורסמו היום נתונים ביחס להוצאות הבנייה ביולי אשר ירדו ב-1% לעומת צפי לירידה מתונה יותר של 0.7%. בשוק מצפים עוד לפרסום דו"ח המלאים של הנפט ומוצריו וכן לנתוני המכירות של יצרניות כלי הרכב בארה"ב.

ג'נרל מוטורס דיווחה כי מכירותיה בארה"ב נפלו באוגוסט ב-24.9% לעומת אוגוסט הקודם (תקופה בה נהנתה התעשייה מתמיכת תוכנית "מזומן בתמורה לגרוטאה") והסתכמו ב-246.5 אלף כלי רכב.

אפל חשפה את הדור החדש של ה-iPod וה-Apple TV

אפל ערכה היום את אירוע המוזיקה השנתי אותו הוביל המנכ"ל, סטיב ג'ובס ובו השיק את הדור החדש של נגני ה-iPod שלהם מסך מגע שמחיריהם ינועו בין 49-229 דולר. בנוסף השיק ג'ובס את הגירסה החדשה, הזולה יותר והקלה יותר לתפעול של ה-Apple TV. גם גירסה חדשה של מערכת ההפעלה iOS הושקה במסגרת הארוע.

יצרנית המזון והרטבים היינץ דיווחה טרם פתיחת המסחר על עלייה של 13% לרווחיה ל-240 מיליון דולר, או 75 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 73 סנט למניה. ההכנסות צמחו ב-1.6% ל-2.48 מיליארד דולר. עיקר העלייה ברווחיות יצרנית הקטשופ והרטבים נשענה על העלייה בביקושים משווקי המזרח.

מניית רשת המזון המהיר, ברגר קינג זינקה מתחילת המסחר בכ-15% לאחר הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי החברה נמצאת במו"מ עם קרן השקעות פרטית על האפשרות למכירתה. החברה הינה רשת ההמבורגרים השניה בגודלה בעולם ולה שווי שוק של כ-2.26 מיליארד דולר, ויותר מ-12 אלף מסעדות ביותר מ-75 מדינות ברחבי העולם. שמה של חברת ההשקעות הבריטית 3i גרופ, עלה כמעוניינת ברכישת החברה.

מניית טאואר נסחרה הערב בירידה, בניגוד למגמה השלטת, זאת לאחר שב"גלובס" פורסם לראשונה כי סוגיית שטרי ההון של הבנקים בטאואר מתקרבת להכרעה. זאת לאחר שלראשונה רשם בנק הפועלים במאזנו את שטרי ההון שלו בטאואר כ"נכס פיננסי זמין למכירה". משמעות הדבר היא כי הבנק נערך למימוש כ-400 מיליון שטרי הון למניות ששוויים כ-133 מיליון דולר . נציין כי הבנקים כבר הפרישו את החוב של טאואר, כך שכל החזר חוב שנמחק - יוכר כרווח עם קבלת התשלומים.

טבע הפסידה בערעור שהגישה לביהמ"ש בארה"ב אשר קבע כי הפטנטים על תרופת ה-Evista של אלי לילי תקפים עד 2014. ההחלטה מגנה על התרופה לטיפול באוסטאופרוזיס (הידללות העצם) של אלי לילי אשר נמכרה בשנה שעברה בתמורה ל-682.2 מיליון דולר בארה"ב.

מניית וריפון אמנם כבר לא נסחרת בבורסה הישראלית, אך היום דווח בוול סטריט כי החברה ממשיכה להתרחב בדרך של רכישות, לאחר שרכשה את חברת WAY סיסטמס בתמורה לתשלום מיידי של כ-6 מיליון דולר ותשלום נוסף של כ-3 מיליון דולר נוספים שישולמו על סמך תוצאות החברה (Earn Out) בעוד שנה.

[לבורסות בעולם]