לפני קום המדינה הייתה יבנה כפר ערבי של פלאחים, עובדי אדמה. העיר העברית הוקמה בשנת 1948 ותושביה הראשונים היו 22 עולים מבולגריה שהתיישבו בשפלת החוף, 5 ק"מ מהים.
יבנה צמחה בקצב איטי בשנים האחרונות, בעיקר בשל העדר קרקעות זמינות לבנייה ופרויקטים נדל"ניים חדשים. 'תקופת הזוהר' של יבנה הייתה בין השנים 1985-1995. בעשור זה הוכפלה אוכלוסייתה והגיעה ל-27 אלף תושבים, בשל הקמת שכונת נווה אילן במערב העיר, הנקראת גם השכונה הצבאית, ששווקה לקהל זה בשיטת "בנה ביתך". כיום חיים ביבנה 35 אלף תושבים, שהם 8,900 בתי אב. על פי התכנון, ההערכות הן שעוד לפני 2020 יוקמו ביבנה כ-13 אלף יח"ד חדשות, שיזניקו את אוכלוסיית העיר ל-80 אלף איש - סדר גודל של עיר בינונית.
דרכי הגישה ליבנה שופרו משמעותית בשנים האחרונות. את יבנה תוחמות 2 מסילות רכבת: המסילה הוותיקה, בקו אשדוד-יבנה- לוד-ת"א עוברת דרך התחנה בדרום העיר, הצמודה לשוק העירוני; המסילה החדשה, בקו אשדוד-יבנה-ראשל"צ מערב-ת"א עוברת דרך תחנה חדשה שנבנית במערב יבנה, על כביש 4. הקו החדש יקצר את הנסיעה מיבנה לת"א מ-35 דקות לכ-20 דקות. בימים אלה ממש מונחים פסי המסילה, והקו אמור להיחנך לקראת סוף 2011.
יבנה / צלם: אייל פישר
עד לפני חצי שנה שוק הדירות ביבנה היה רדום לגמרי, למעט פרויקטים של בניינים בודדים. מחירי המגורים עלו בשיעורים נמוכים יחסית, למעט השכונות הצבאיות שזכו לביקושים ולעליות מחירים נאות. מחירי הקוטג'ים בשכונה עלו בממוצע בכ-55% בשלוש שנים, והגיעו לרמות של עד 2.3 מיליון שקל.
יבנה / צלם: אסף מרדכי
כיום אין בנייה חדשה בשכונות הוותיקות, מלבד יבנה מרכז, בו מקימה חברת אזורים פרויקט מגורים חדש. מחירה של דירת 4 חדרים ממוצעת מיד שנייה הוא 805 אלף שקל. בשכונת נאות שז"ר דירת 4 חדרים עולה כ-595 אלף שקל בלבד ובנאות אשכול המחיר מטפס למעט יותר ממיליון שקל בממוצע.
שכונה עם תקן ירוק
יבנה מסתמנת היום כעיר הלוויין הבאה באזור השפלה. הפיתוח המואץ, מלאי הדירות החדשות שזינק, דרכי הגישה, החינוך והתחבורה הציבורית המפותחת מושכים אליה קהלים שונים. הגרעין הראשון והקשה של רוכשי הדירות צפוי להגיע מתוך העיר, בשל העובדה ששנים רבות לא היה בעיר מלאי של דירות חדשות. המעגל השני, שכבר מגיע למשרדי המכירות, הוא קהל של אוכלוסייה צעירה מרחובות, נס ציונה וראשון לציון.
המתחם הלוהט ביבנה בו מתרכז כיום כל ההיצע החדש של הדירות הוא יבנה הירוקה ושכונת גן ראובן הצמודה. מדובר למעשה באותה שכונה, ההפרדה ביניהן היא משום שביבנה הירוקה הקרקעות הן של מינהל מקרקעי ישראל (800 דונם), ובשכונת גן ראובן מדובר בקרקעות פרטיות. ביבנה הירוקה, הנקראת גם נאות רבין, מתוכננות 3,200 יחידות דיור. עד היום שיווק המינהל קרקעות לבניית 2,000 יחידות דיור בשכונה הירוקה - 600 יח"ד קיבלו היתרים והשאר יקבלו היתר עד סוף השנה.
יבנה הירוקה תתאפיין בריבוי של חברות בנייה, בדומה למגה שכונות אחרות באזורי הביקוש. ביבנה הירוקה פועלות היום החברות פרץ בוני הנגב, עיוש רפאל, בוסקילה, שיא רפאל וצרפתי שמעון. במכרזים של המינהל בשכונה זכו חברות נוספות רבות: חברת דונה, אביסרור, מבנים, צ.לנדאו, רמי שבירו, מגידו, חנן מור, שפיר, מכלוף בכור, דורון לוי, אלמוג כדאי ועוד.
בנייה חדשה בשכונת יבנה הירוקה / צלם: אסף מרדכי
בנייה חדשה בשכונת יבנה הירוקה השכונה הירוקה תיבנה על-פי תקן ירוק של מכון התקנים ועל פי תב"ע הכוללת נספח אקולוגי, לשמירה על איכות הסביבה. הקבלנים מחויבים לתב"ע הירוקה, כתנאי לקבלת היתר. העירייה מצידה מקדמת בשכונה תשתיות ירוקות מתקדמות. כך למשל, הקימה העירייה תשתית למערכת פינוי אשפה פניאומאטית - הראשונה מסוגה בישראל, מערכת יקרה ומתוחכמת השואבת את האשפה באמצעות צנרת תת קרקעית, ומכון לטיהור שפכים.
ליבנה עתודות קרקע רבות המתוכננות לצאת לשיווק, במטרה לממש תוכניות להכפלת אוכלוסיית העיר בעשור הקרוב. עתודת קרקע המיועדת להקמת 2,500 יח"ד (המכונה B ו-C) מונחת על שולחנה של הוועדה המחוזית לצורך הפקדה ועל פי הערכות שיווק הקרקעות יחל בעוד כשנה. דרומית לתחנת הרכבת ישנה עתודת קרקע נוספת, להקמת 3,600 יח"ד בבנייה רוויה. המתחם שבין שכונת ראובן לתל יבנה, המשמש כיום כאזור מוסכים ובתי מלאכה, אמור להיכנס למסלול פינוי בינוי ולהפוך למתחם מסחר ומגורים.
מקום טוב באמצע
מבין ערי השפלה, יבנה נמצאת במקום טוב באמצע - יקרה מרחובות ומבאר יעקב, אך זולה מראשון לציון ונס ציונה. מחיר ממוצע לדירת 4 חדרים חדשה הינו כ-1.2 מיליון שקל. מחיר ממוצע לדירת 5 חדרים חדשה בעיר הינו 1.34 מיליון שקל.
בשנים הקרובות צפויה העיר לצמצם פערי מחירים מול ערים אחרות במרכז, כשבמקביל היא תצטרך לספוג את ההיצע הגדול של דירות חדשות, שגם יעזרו לה למצב עצמה כפתרון שפוי יחסית למשפחות שמחפשות דירה במרכז.
יבנה / צלם: אסף מרדכי
המדד מבוסס על נתונים הנאספים ע"י חברת אלדר שיווק פרויקטים, חברה פרטית המשווקת דירות יד ראשונה בכל רחבי הארץ, בדגש על אזורי הביקוש. אין המדד מהווה המלצה כלשהי לשוק וכל המתבסס עליו עושה זאת בהתאם לשיקול דעתו האישי.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.