ברננקי: "למרות ההאטה בארה"ב; הצלחנו למנוע קריסה עולמית"

"באמצעות רכישת ניירות ערך ואג"ח ממשלתיות מגובי משכנתאות המרצנו הכלכלה" ■ ברננקי ציין כי הרפורמות החדשות אומורות לצמצם את הסיכון למשברים פיננסיים בעתיד

יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, אמר כי המשבר הכלכלי הותיר את כלכלת ארה"ב בקצב צמיחה איטי יותר מזה שקובעי המדיניות היו רוצים, למרות זאת הוא ציין שרכישות האג"ח של הבנק המרכזי בהיקף של יותר מטריליון דולר אכן הצליחו לצמצם את שיעורי הריבית. "באמצעות רכישת ניירות ערך ואג"ח ממשלתיות מגובי משכנתאות המרצנו את הכלכלה", אמר ברננקי במהלך נאום שנשא אתמול (ו') בכנס באוניברסיטת פרינסטון.

"מנענו את מה שיהיהי יכול להוביל לקריסה עולמית", אמר ברננקי. "למרות זאת, אנו עדיין מרגישים את השפעת המשבר הפיננסי על הפעילות הריאלית. אנחנו רק מתחילים להתאושש מהמכה שהפילה את כלכלת העולם למיתון עמוק במחצית השנייה של 2008 ובתחילת 2009, ובקצב איטי מכפי שהיינו רוצים".

כלכלת ארה"ב צמחה בשיעור שנתי של 1.6% ברבעון השני, והיא צפויה לסיים את הרבעון הנוכחי בשיעור צמיחה שנתי של 1.4%, לפי הערכות חברת מאקרואקונומיק אדוויייזרס.

"נמשיך לעקוב אחר המצב ולעשות את מיטב יכולתנו להבין את הגורמים להאטה", אמר ברננקי לשאלה על קצב ההתאוששות. "למרות שרוב השווקים הפיננסיים מתפקדים באופן נורמלי, מאמצי המדיניות עדיין לא היו מספיקים כדי לצמצום רמת האבטלה הגבוהה", אמר ברננקי.

ברננקי ציין כי הרפורמות החדשות אומורות לצמצם את הסיכון למשברים פיננסיים בעתיד ויגבירו את עמידות המערכת הפיננסית שלנו לזעזועים. אך ציין כי החוקים לא מבטיחים כלל שהמשבר הפיננסי לא יחזור על עצמו.