עוד אקזיט ישראלי. AOL רוכשת את הסטארט-אפ הישראלי 5min. כך חשף הבוקר (ג') הבלוג הטכנולוגי All Things Digital. סכום העסקה לא פורסם, אולם מקור המקורב לה אישר את הידיעה ל"גלובס". לפי הערכות, סכום העסקה עומד על כ-65 מיליון דולר, כך שמדובר בתשואה נאה למשקיעים וליזמים של החברה, שגייסה מאז הקמתה 13 מיליון דולר.
AOL הודיעה רשמית על העסקה בשעות הצהריים. 5min הוא הסטארט-אפ הישראלי החמישי שנרכש על-ידי AOL, לאחר שבעבר היא רכשה את מפתחת ה-ICQ מיראביליס, רלג'נס, ידע וקוויגו. מ-5min סירבו להגיב על העסקה.
"רכישת 5min Media היא האחרונה בסדרת צעדים בהם נקטנו השנה במטרה למצב את AOL טוב יותר בשוק הצומח של הווידיאו באינטרנט", כך אמר טים ארמסטרונג, מנכ"ל AOL, בהודעה הרשמית. "AOL בונה 'אקו-סיסטם' של וידיאו לעשור הבא ו-5min Media משתלבת באופן מושלם ליכולות הווידיאו שלנו - היא מספקת את החתיכה החסרה בשרשרת הערך של AOL, אשר משלימה את פיתרון הווידיאו שאנחנו מציעים - מיצירת תוכן, דרך סינדיקציה והפצה וכלה בחוויית המשתמש ומוניטיזציה".
הר-נבו, ממייסדי החברה ומנכ"ל 5min, הוסיף: "AOL ו-5min שותפים להתרגשות בדבר הכיוון אליו הולכת התעשייה שלנו". לדבריו, "חווינו צמיחה מהירה ומוצלחת כישות עצמאית, והפיכה לחלק מ-AOL היא הצעד המתבקש הבא".
תשובה בעזרת סרטון
את 5min הקימו ב-2006 על ידי רן הר-נבו, מנכ"ל החברה; טל סימנטוב, סמנכ"ל השיווק; וחנן לשובר, סמנכ"ל הטכנולוגיות. החברה מפתחת פלטפורמה שיכולה לספק תשובה ויזואלית קצרה לכל שאלה פרקטית בכל תחום. במילים אחרות - 5min שואפת ליצור וידיאופדיה של החיים.
את השתלשלות העניינים שהובילה להקמת החברה חשף הר-נבו בראיון שהעניק ב-2007 ל"גלובס". הר-נבו, ששהה ב-2006 באנגולה שבאפריקה, במסגרת תפקידו כמנהל פרויקט מזל"טים של התעשייה האווירית, חיפש אחר מידע שיעזור לו לשוות לעצמו מראה שרירי יותר. "רציתי לעצב קוביות בבטן, וכל מה שמצאתי זה חומר יבש, כתוב, שלא עזר לי בבניית תוכנית אימונים", סיפר ל"גלובס". "היה חסר לי הסבר ויזואלי שידגים בדיוק איך לעשות את זה".
הר-נבו פנה עם הרעיון הגולמי הזה לסימנטוב, עו"ד שעבד כפלנר במשרד הפרסום מקאן אריקסון. לבסוף, יחד עם לשובר, שבעבר עבד ברנדום לוג'יק, הקימו השלושה את 5min. הקונספט שעמד מאחורי החברה נשען על ההנחה כי לכל אדם יש מומחיות כלשהי, אותה הוא היה רוצה לשתף עם אחרים.
ליאור רז מלמד: כך תגייסו הון
באמצעות 5min, כל משתמש יכול לחלוק את הידע שלו עם אחרים, ולהעלות סרטון וידיאו קצר (באורך כ-5 דקות) שמסביר כיצד יש לעשות דברים. כך, ניתן למצוא סרטונים המסבירים כיצד יש לבשל פסטה, איך קושרים עניבה, או לחילופין כיצד מגדלים בבית אחד גם חתול וגם כלב. אחד הסרטונים ההומוריסטים, שזכה לתהודה רבה בעולם, הופק על-ידי 5min ועסק באופן שבו סטארט-אפ צריך לגייס כסף מקרנות הון סיכון, ובכיכובו של הפרסומאי והשחקן ליאור רז.
לחברה יש גם שיתופי פעולה עם יצרניות וידיאו שמפיקות תכנים מקצועיים, כגון CBS וערוץ E, כאשר 5min מתווכת בין קטעי הווידיאו שבפלטפורמה שלה ובין אתרים רלוונטיים המעוניינים להגדיל את היצע הווידיאו שיש להם באתר. זאת, באמצעות המערכת של החברה, שיודעת לבצע התאמה סמנטית בין הסרטון לתוכן שמופיע באתר.
הר-נבו אמר בעבר בראיון ל"גלובס" כי "אנחנו לא אתר תוכן גולשים, למרות שמשתמשים יכולים להעלות קטעים לאתר. אנחנו עושים בדיקה ידנית של קטעי הווידיאו, במטרה לשמור על האיכות שלהם. זאת, לצד שיתופי פעולה שיש לנו עם חברות שמפיקות תכני וידיאו מקצועיים, שמהווים כ-90% מסרטי הווידיאו שיש לנו".
לדבריו, פלטפורמת הווידיאו של החברה מציעה למותגים כלי פרסום מפולח, ואילו בעלי האתרים יכולים להעשיר את תכני הווידיאו שברשותם ולהציע לגולשים תוכן רלוונטי נוסף. "אנחנו מאפשרים ליצור מעין ערוץ כבלים נישתי באינטרנט", הסביר הר-נבו. ההכנסות מפרסום מתחלקות בין 5min, אתרי הסינדיקציה ויוצרי התכנים, כאשר הפרסומות יכולות להופיע לפני הסרטון (פרה-רול) או בסוף הסרטון (פוסט-רול), לצד תוכן שיווקי שמפיקים המותגים בעצמם.
200 אלף סרטונים
לחברה יש מאגר של כ-200 אלף סרטוני וידיאו, בכ-20 קטגוריות שונות ובכ-140 תת-קטגוריות. הסרטונים הללו נחשפים לכ-30 מיליון גולשים שונים מידי חודש, ומייצרים 110 מיליון צפיות בחודש בכ-800 אתרים שונים, בהם גם AOL ו-Answers הישראלית.
את הכסף גייסה החברה מקרנות ההון סיכון ספארק קפיטל וגלובספן, לצד משקיעים פרטיים, בהם נחמה קרפול, צבי אלון, עופר לזובסקי מחברת 888, מאמן הכדורסל עודד קטש, וגריי אינטראקטיב (חברת האינטראקטיב של אדלר חומסקי). ספארק השקיעה בעבר גם בטוויטר וכן בחברות הישראליות Boxee ו-Adapt.tv, כאשר אתמול נודע כי היא רכשה גם אחזקות בסטארט-אפ הישראלי ContextIn בהיקף של 4 מיליון דולר, מידי המשקיעים הפרטיים בחברה - האחים ירון וגלעד קרני.
"Hulu של סרטי הנישה"
5min סומנה כבר מתחילת דרכה כאחת מחברות הווידיאו המעניינות בתחום. כך, ב-2007, כ-6 חודשים בלבד לאחר שהוקמה, נבחרה 5min כאחת מ-5 חברות הסטארט-אפ המבטיחות באירופה, במסגרת התחרות StartUp 2.0. ב-2009 הגיעה החברה למקום הראשון בתחרות סטארט-אפים בתחום הווידיאו שנערכה בניו-יורק, ואף נבחרה כסטארט-אפ המוביל של 2009 בתחרות TechAviv Peer Awards.
במארס השנה הבלוג הטכנולוגי TechCrunch הכתיר את 5min כ"Hulu של סרטי הנישה" ואף העריך כי היא אחת מהחברות שמהוות יעד אטרקטיבי לרכישה במהלך 2010. אמנם, ב-TechCrunch העריכו כי חברת התוכן Scripps היא זו שתרכוש את 5min, ולא AOL, אולם הם צדקו כאשר זיהו את החברה כאופציה ריאלית לרכישה.
בעקבות המהלך צפוי כל אחד מהיזמים להביא הביתה מיליוני דולרים וכך גם לזובסקי. המשקיעים בשלב המוקדם, ביניהם קטש, קרפול ואלון, צפויים לקבל מאות אלפי דולרים.
עבור AOL, מדובר ברכישה שמשתלבת היטב באסטרטגיית הווידיאו שלה, ושעליה טים ארמסטרונג, המנכ"ל הנוכחי, לא מוכן להרחיב. AOL אף רכשה השנה את StodioNow, פלטפורמה ליצירת וידיאו, תמורת סכום של 36.5 מיליון דולר, ונדמה כי הרכישה של הסטארט-אפ הישראלי עולה בקנה אחד עם רכישה זו.
StodioNow מאפשרת ל-AOL להפיק סרטוני וידיאו בעלות נמוכה באופן יחסי, ועם רכישת 5min, AOL תיהנה גם מיכולות הפצה נרחבות, הודות לשיתופי הפעולה שהשיגה החברה הישראלית. בביקורו של ארמסטרונג בישראל לפני כשנה, הוא ציין כי "קנינו הרבה חברות לאורך הזמן ונמשיך לעשות זאת, גם בישראל". היום אמסטרונג מממש את ההבטחה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.