בורסות אירופה סגרו בירידות; הפגנות ענק ברחבי היבשת

השווקים באסיה סגרו בשיא של 5 חודשים ■ תוצאות חזקות של מדד מנהלי הרכש בסין עזרו למדד הסיני המוביל לעלות ב-0.6% ■ סקר טנקן ביפן אשר עלה על הציפיות

השווקים המובילים באירופה שפתחו את המסחר בעליות קלות, בעקבות אסיה ו-וול סטריט, עברו לירידות שערים זה היום השלישי ברצף, כאשר ברקע התארגנו הפגנת המונים של איגודי העובדים באירופה (על פי הערכות כ-100 אלף מפגינים) מול משרדי האיחוד האירופי בבריסל, ושביתה כללית צפויה פרצה גם בספרד במחאה על מדיניות הצנע שהונהגה במדינה.

מדד ה-STOXX 600 איבד 0.4%. המדד זינק ב-13% ביחס לשפל השנתי שקבע בחודש מאי, על רקע תיקוותיהם של המשקיעים כי הכלכלה העולמית תצליח להימנע ממיתון נוסף, למרות שהממשלות האירופיות חתכו את הוצאותיהן והכלכלה הסינית הצטננה.

הצעדה ההפגנתית שמארגנים האיגודים המקצועיים באירופה מול משרדי האיחוד האירופי בבריסל שבבלגיה היום, צפויה להיות אחת הגדולות שנערכו בבריסל זה שנים. ההפגנה הינה כנגד כוונת מועצת האיחוד האירופי להציע להעניש מדינות החברות אשר גרעונותיהם גדולים, לרוב בשל מימון של תוכניות סוציאליות ותעסוקתיות. האיגודים חוששים כי העובדים יהפכו לקורבנות הגדולים ביותר של המשבר שנוצר ע"י הבנקאים והסוחרים, אשר רבים מהם חולצו מצרותיהם על ידי התערבות ממשלתית מאסיבית.

נתון הביטחון בתחזית הכלכלית שפורסם היום באירופה הפתיע לטובה, כאשר השתפר בספטמבר כאשר מנהלים בכירים וצרכנים העריכו את הקשחת הקיצוצים של התקציבים הממשלתיים במדינות האיחוד המתאמצות לשכנע את המשקיעים כי לא ידרש להן סיוע חיצוני. המדד עלה ל-103.2 נקודות, שערו הגבוה ביותר של מדד זה מאז ינואר 2008, ועלייה לעומת רמה מעודכנת של 102.3 נקודות שנרשמה באוגוסט. הצפי היה כי המדד ירד ל-101.3 נק'.

ענקית האופנה השבדית, H&M שפרסמה את תוצאותיה הכספיות ופיספסה את התחזיות בשוק רשמה ירידה חדה. החברה דיווחה כי רווחיה עלו ב-23%. לעומתה מניות רולס רויס בלטה בעליות של כ-5% לאחר שזכות להעלאת המלצה ממורגן סטנלי. גם מניית BP רשמה עליות לאחר שדווח כי חברת הנפט נמצאת בדרך להסדר חובותיה כתוצאה מדליפת הנפט במפרץ מקסיקו.

מניותיה של יצרנית השבבים ASML עלו לאחר שיצרנית המחשבים הגדולה בעולם, HP פרסמה תחזית רווח והכנסות אשר עלתה על הערכות האנליסטים.

אסיה בשיא של 5 חודשים

המסחר בשווקים האסיאתיים נסגר היום (ד') בנטייה לעליות שערים ששלחו את המדד האזורי המוביל לשיא של 5 חודשים. העליות הושפעו מהעליות שחתמו אתמול את המסחר בוול סטריט. גם תוצאות חזקות של מדד מנהלי הרכש הסיניים אותו עורך SHBC העיד על שיפור בפעילות היצרנית בסין לאחר שעלה זה החודש השני ברצף לרמתו הגבוהה ביותר מזה 5 חודשים, הנתון תמך בעליות במדד הסיני המוביל שהוסיף כ-0.6%. מדד ההנג סנג של הונג קונג בלט בעלייה של כ-1.25% ונסחר בשיא של 8 חודשים בעוד מדד ה-MSCI אסיה-פאסיפיק טטפס בכ-0.9% לשיא של חמישה חודשים. נציין כי הבנק האמריקני JP מורגן-צ'ייס הודיע כי הוא מתכוון לשלש את פעילות הבנקאות הפרטית שלו באסיה ב-5 השנים הקרובות.

יצרנית האלומיניום הגדולה בסין הנסחרת בהונג קונג בלטה בעלייה של כ-5.5% ומניית בנק ההלוואות הגדול בסין, Industrial&comercial bank of China רושמת עלייה של כ-2%.

גם הניקיי היפני עולה ב-0.6% לאחר פירסום סקר טנקן הרבעוני המשקף את הסנטימנט העסקי ומפורסם ע"י הבנק המרכזי של יפן אשר עלה על הציפיות בשוק למרות שהיה הנמוך ביותר מזה 18 חודשים, והושפע מהתחזקותו של הין היפני הסקר הנערך בין מנהיגי העסקים ביפן הגבירו את הספקולציות כי הבנק המרכזי ביפן עשוי להרחיב את מדיניותו המוניטרית. נציין כי בסקר הכולל גם את התחזית העתידית למצב העסקים ביפן, היה נתון זה חלש מציפיות הכלכלנים. בשוק אגרות היפני נמשך הראלי זה היום השישי ברציפות. תשואת האג"ח היפניות ל-10 שנים יורדת ל-0.94%.

הצמיחה בפעילות הייצרנית בסין בספטמבר לאחר שרשמה עלייה גם באוגוסט מאותתת על כך שהכלכלה הצומחת ביותר בעולם מתייצבת, לאחר שקובעי המדיניות הקשיחו את פעילות ההלוואות במדינה במאמץ להימנע מבועת נכסים.

"המשקיעים משתכנעים יותר ויותר כי הבנקים המרכזיים ברחבי העולם ידחו או יפחיתו את צעדי המדיניות המצמצמת" אמר צ'ו מון סונג , מנהל קרנות של BNP פאריבה בסיאול והוסיף "הצמיחה החזקה בסין נותרה תחת שליטה".