ירידות קלות בסיום המסחר בוול סטריט: פרוטליקס זינקה 7.7%

הזהב ממשיך לשבור שיאים ■ HP העלתה את תחזיותיה ■ מרדית' וויטני מזהירה: "משבר החוב של המדינות בארה"ב יחייב חילוץ שלישי בהיקף של טריליון דולר"

המסחר בוול סטריט נפתח במגמה שלילית מתונה היום (ד') לאחר שיום המסחר הקודם שהתאפיין בתנודתיות נחתם בעליות שערים. לאחר מכן עברו המדדים להסחר במגמה מעורבת ובסיום סגרו בירידות קלות. נפילת שערו של הדולר, ירידות השערים באירופה ונבואת הזעם של מרדית' וויטני השפיעו לשלילה על השוק, כשמנגד נכנסו קונים המעריכים שהמגמה החיובית צפויה להימשך.

בעוד הדולר קורס כנגד האירו, הין ומטבעות נוספים, ממשיך הזהב להוות את חוף המבטחים בעיני המשקיעים והחוזה העתידי שלו קבע גם היום שיא חדש כאשר הגיע במערכות המסחר האלקטרוניות של גלובקס לרמה של 1,314 דולר לאונקיה. בסיום סגרה האונקיה על 1,310 דולר.

הנפט, שפתח את היום בירידה, עבר לעלייה חדה לאחר פרסום דו"ח המלאים שהצביע על ירידה מפתיעה של כ-500 אלף חביות במלאי, לשבוע שהסתיים ב-24 בספטמבר. מחיר החבית רשם עלייה של 2.2% לרמה של 77.86 דולר.

בזירת האג"ח, למימשל אין בינתיים קשיים לגייס כסף. משרד האוצר האמריקני הנפיק היום אג"ח ל-7 שנים בריבית של 1.89% וגייס 29 מיליארד דולר. הביקושים עמדו על כ-90 מיליארד דולר.

"נראה כי שוק המניות ממשיך שלא להירתע מהנתונים החלשים שפורסמו אתמול כל עוד התשואות על אגרות החוב יורדות" אמר קנת' ברוקס, כלכלן בכיר בלויד'ס והוסיף "בעוד שמדד אמון הצרכנים שפורסם אתמול ונתוני הפעילות היצרנית במחוזות ה'פד' שהצביעו על חולשה בתקופה האחרונה, צריכים היו להדגיש את הסיכון שבהאטה, הציפיה להמשך הקלה כמותית במדיניות הפדרל ריזרב ממשיכה להוביל לעליות שערים בשוק המניות ולחולשתו של הדולר כנגד המטבעות העולמיים".

האנליסטית המוערכת, מרדית' וויטני, אשר נחשבת למי שחזתה את משבר הסאב פריים ואת קריסת המערכת הפיננסית פרסמה דו"ח מקיף על מצב האומה ובראיון ברשת CNBC פרשה את נבואת הזעם שלה לפיה "משבר החוב של המדינות בארה"ב יחייב חילוץ שלישי בסך טריליון דולר" לדבריה "החוב המוניציפלי הוכפל מאז שנת 2000, וההוצאות גדלו הרבה יותר מהר מהגידול בהכנסות המדינות". וויטני גם העריכה כי "ירידה חדה בהכנסות מפעילות מסחר ותחתית כפולה בשוק הדיור תכה ברווחי הרבעון הרביעי" וכן כי "כ-80 אלף משרות במגזר השירותים הפיננסיים יאבדו השנה".

HP ופרוטליקס במרכז העניינים

מניית היולט פאקרד ריכזה עניין, לאחר שהנהלת החברה העלתה אמש לאחר סיום המסחר את התחזית שלה לשנת העסקים בכ-14% לרווח של 5.05-5.15 דולר למניה והכנסות של 131.5-133.5 מיליארד דולר. החברה לא עדכנה לגבי מחליפו של המנכ"ל הפורש, מארק הרד.

מניית סיטי רשמה עלייה. הממשל הודיע היום על תחילת המכירה של מניות בכורה של הבנק בהיקף של כ-2.2 מיליארד דולר. משרד האוצר האמריקני מסר שקצב המכירות תלוי בתנאי השוק ובהיענות שלו להיצע. הממשל קיבל את המניות בינואר 2009 כחלק מתוכנית החילוץ הענקית לבנקים הגדולים בארה"ב, ובכללם סיטי.

בפעם הראשונה מאז אוגוסט 2009, חברת בריטיש פטרוליום צפויה לגייס כסף באמצעות הנפקת אגרות חוב בהיקף של 2-3.5 מיליארד דולר.

מניית מונסנטו , יצרנית הזרעים הגדולה בעולם, איבדה גובה גם היום, לאחר שאתמול נפלה בכ-8.5% במסחר בוול סטריט בעקבות תוצאות מאכזבות של זרעי התירס המהונדסים גנטית של החברה שנקראים סמארטסטקס (SmartStax) - מדובר בירידה החדה ביותר מזה 21 חודשים. "הנתונים מראים כי זרעי סמארטסטקס מניבים תפוקה נמוכה ב-3% עד 5% מאלו של מתחרותיה העיקריות", אמר לורנס אלכסנדר, אנליסט מבית ההשקעות ג'פריס בניו-יורק שמעניקה למניה המלצת "החזק".

גם פרוטליקס ריכזה עניין ורשמה עלייה חדה במחזור גבוה. היום פורסם בתקשורת הברזילאית כי ברזיל חתמה על עסקה עם פייזר , חברת התרופות הגדולה בעולם ועם פרוטליקס, חברת הביוטכנולוגיה הישראלית במסגרתה תיוצר בברזיל התרופה לטיפול במחלת הגושה. שר הבריאות הברזילאי, ג'וזה גומז טמפוראו אמר כי התרופה תיוצר במעבדה בעיר ריו דה ז'אנרו. עלות ההסכם עומד על 1.25 מיליארד ריאל שהם כ-730 מיליון דולר. העברת הטכנולוגיה הנדרשת לשם ייצור התרופה תהיה בתוקף למשך 5 שנים.