אירופה סגרה בירידות רבעון חזק; דירוג החוב של ספרד הופחת

מודי'ס: דירוג החוב של ספרד ל-'Aa1' מ-'AAA' עם תחזית יציבה ■ מספר המובטלים בגרמניה ירד בספטמבר יותר מהצפי; שיעור האבטלה במדינה ירד ל-7.5%

בורסות אירופה סגרו בירידות קלות את יומו האחרון של החודש והרבעון. נציין כי היה זה הרבעון החזק ביותר של השנה באירופה בו עלה המדד המוביל בכ-7%. יום המסחר היה הפכפך כאשר הורדת דירוג החוב של ספרד ע"י מודי'ס ובעיותיהן של הבנקים באירלנד הכבידו על השוק, לעומת זאת נתונים טובים מגרמניה ובהמשך מארה"ב הצליחו להעביר את השווקים האירופיים לטריטוריה החיובית לזמן קצר, אך לקראת הסיום שבו המדדים, בהובלך מגזר הבנקאות לירידות.

סוכנות הדירוג מודי'ס הורידה היום כצפוי את דירוג החוב של ספרד ל-'Aa1' מ-'AAA' עם תחזית יציבה. מודי'ס ציינה כי "תחזית הצמיחה החלשה של המדינה והאתגר שהיא מהווה למאמצי הממשל הנוכחיים הם גורם מפתח להורדת הדירוג הנוכחית". מודי'ס ציינה עוד כי היא מעריכה כי כלכלת המדינה תצמח ב-1% בלבד בחישוב שנתי בשנים הקרובות לעומת צמיחה משמעותית יותר (אך שבירה) בשאר מדינות אירופה המרכזיות.

ההורדת דירוג החוב של ספרד הלחיצה את הסוחרים והמשקיעים, החוששים מפני התפרצות נוספת של משבר החוב באירופה. ההפגנות של אתמול, במסגרתן יצאו מאות אלפי עובדים אירופים לרחובות למחות נגד הסכמי השכר וצעדי הצנע הפוגעניים, לא מוסיפות לסנטימנט ברחבי היבשת.

משרד העבודה הגרמני דיווח היום כי מספר המובטלים במדינה ירד בספטמבר ב-40 אלף לעומת ציפיות מוקדמות לירידה מינורית יותר של 20 אלף מובטלים. עוד דווח כי שיעור האבטלה בגרמניה ירד ל-7.5% לעומת צפי כי יוותר ללא שינוי בשיעור של 7.6%.

בגזרת המט"ח, טיפס היום האירו לשיא של חמישה חודשים ונסחר מעל 1.364 דולר.

הניקיי היפני צנח 2%

בורסות אסיה ננעלו הבוקר בירידות שערים. הכלכלן הראשי של הסניף האוסטרלי של HSBC, פול בלוקסהאם (Paul Bloxham), אשר הגיע מהמחלקה הכלכלית של הבנק המרכזי האוסטרלי, העריך היום כי הבנק במדינה יותיר את הריבית לאוקטובר על כנה, אם אפשרות סבירה להעלאת ריבית נוספת בנובמבר.

הבנק המרכזי האוסטרלי הוא אחד היחידים בעולם (כמו הבנק הישראלי) שהחל במדיניות העלאות ריבית לאחר המשבר הכלכלי הגדול וקריסות שוקי ההון ב-2008. הריבית באוסטרליה עומדת כיום על 4.5% ובלוקסהאם העריך עוד היום כי היא תעמוד על 5.75% בסוף 2011.

מניותיה של ענקית משחקי הווידיאו נינטנדו צנחו לאחר ששחררה אתמול לאחר נעילת המסחר אזהרת רווח. החברה חתכה את תחזיות הרווח השנתיות שלה ב-55% והודיעה כי היא לא צפויה לשחרר את גרסת המשחקים בתלת מימד שלה לפני עונת החגים הקרובה, מה שעלול להעיב על הכנסותיה בתקופה בוערת של קניות.

[לבורסות בעולם]