לא משתלם לזהם: בית משפט השלום בחיפה חייב את חברת האנרגיה פז לשלם קנס בסך 3 מיליון שקל בגין זיהום מים מתחנות הדלק שלה. כמו כן התחייבה החברה להשקיע מיליוני שקלים בשיקום ובניקוי הקרקע והמים בתחומי 5 תחנות דלק שלה שנמצאו מזהמות.
השופט ערן קוטון ציין בגזר הדין כי "יש אינטרס ציבורי ראשון במעלה להקפיד הקפדה יתרה עם תחנות דלק אשר בפעילותן מזהמות את מי התהום ואת הקרקע בסביבתן".
פגיעה חסרת תקנה
לפני כחודש הורשעה פז , על-פי הודאתה במסגרת הסדר טיעון, בזיהום מים עקב דליפה ב-5 תחנות שבבעלותה: פז קיט ונופש, פז שער הגיא, פז חופית, פז קדימה ופז זך (רופין).
הזיהום שהתגלה בחלק מהתחנות נגרם ככל הנראה כתוצאה מנזילה במיכלים או הצנרת התת-קרקעית.
העבירות יוחסו לחברה ב-3 כתבי אישום שהגיש נגדה המשרד להגנת הסביבה, וכן בחשדות שהתגבשו לכדי שתי טיוטות כתבי אישום בשני תיקי חקירה נוספים.
במסגרת הסדר טיעון הוגש נגד החברה כתב אישום מאוחד, המייחס לחברה עבירות זיהום בין השנים 2000-2003.
בית המשפט ציין כי מקרי הזיהום שגרמה חברת פז עלולים לגרום לפגיעה חסרת תקנה באיכות הסביבה ולנזקים אשר אפשר והם בלתי הפיכים. לדבריו, "ענישה כספית מחמירה, התחייבות לעתיד לבוא ונכונות לביצוע פעולות עתידיות - אין בהן כדי להביא מרפא ומזור לנזקי זיהום שכבר נגרמו, אשר אפשר כאמור שהינם בלתי הפיכים".
עם זאת, השופט ציין כי העובדה שהחברה הודתה ואף נטלה על עצמה התחייבויות כספיות להסדרה סביבתית, מעבר למה שבית המשפט מוסמך לחייב, נשקלים לטובת כיבוד הסדר הטיעון. בנוסף לקנס בסך 3 מיליון שקל (600 אלף שקל בגין כל תחנת דלק שזיהמה) התחייבה פז להימנע מלעבור עבירה על חוק המים בסכום של 600 אלף שקל למשך שנתיים.
עוד חייב בית המשפט את החברה לבצע הסדרה סביבתית ב-5 תחנות המזהמות, שתכלול בין היתר פעולות הנוגעות לשדרוג תחנת הדלק, לשיקום הקרקע, לשיקום מי התהום ולאיסוף דיגום וטיפול בנוזל. עלות ההסדרה מוערכת בכ-10 מיליון שקל.
מפז נמסר בתגובה כי "החברה פועלת על-פי כל התקנים הנדרשים ועושה כל מאמץ לעמוד בתקנים ואף מעבר להם על מנת לשמור על הסביבה בה היא פועלת. פז מטפלת כיום בתוצאות של זיהומים מהעבר, עוד מהתקופה שפז היתה חברה ממשלתית ולא היו תקנים וידע בנושא.
"בתחילת שנת 2007 היתה פז לחברה הראשונה בישראל שהתחייבה בפני המשרד להגנת הסביבה על תוכנית עבודה, במסגרתה יתבצעו סקרי קרקע בתחנות פז הוותיקות שנבנו החל משנת הקמת החברה 1922 ועד לשנת 1997, השנה בה נקבעו תקנות לבניית תחנות תדלוק, בהשקעה של עד 12 מיליון שקל בשנה. בכל תחנה בה נמצא זיהום מבצעת החברה עבודות שיקום.
"התקנות לבניית תחנות תדלוק שהותקנו בשנת 1997 מבטיחות איטום ושמירה על הקרקע מפני נזילות וכן אמצעי בקרה והתראה בעת תקלה במערכות התדלוק התת-קרקעיות".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.