עם הערת "עסק חי": ירון שיינמן ינסה להנפיק את CES

CES מפתחת ומייצרת לוחות חשמל ממחושבים ומספקת פתרונות לניהול יעיל וחסכוני של אנרגיה חשמלית ■ תנסה לגייס 18 מיליון שקל עם הכנסות אפסיות

"הדבר הגדול הבא" בענף האנרגיה הוא מכונית חשמלית. מחירי הנפט המאמירים, גורמים ליזמים כמו שי אגסי, האיש וה"בטר פלייס", להאמין כי יום יבוא ורובנו ניסע במכונית חשמלית, ונסייע לצמצם את זיהום האוויר. אגסי, ייאמר לזכותו, הצליח בשם החזון הזה לגייס מאות מיליוני דולרים, ולהצמיד ל"בטר פלייס" שווי של למעלה ממיליארד דולר. עכשיו מגיע תורם של יזמים ישראליים נוספים המנסים לרכב על הגל שיצר.

הפעם מדובר על ירון שיינמן ויריב בן-יהודה, שעומדים מאחורי חברת CES (ראשי תיבות של Computerized Electricity Systems) שהגישה לאחרונה טיוטת תשקיף להנפקה ראשונית בשוק ההון המקומי. CES מתכננת לגייס במניות בלבד עד 18 מיליון שקל (5 מיליון דולר), לפי שווי מוערך של כמה עשרות מיליוני שקלים.

על פי העולה מהתשקיף, CES היא סטארט-אפ לכל דבר. החברה הוקמה לפני 21 שנה, אך במתכונתה הנוכחית היא פועלת רק מזה כ-5 שנים. CES מפתחת ומייצרת לוחות חשמל ממחושבים, ומספקת פתרונות לניהול יעיל וחסכוני של אנרגיה חשמלית.

לטענת החברה, כפי שהיא מופיעה בתשקיף, הלוחות שהיא מייצרת "הם מוצר ייחודי המשלב ביחידה מרכזית אחת יכולות ניטור צריכת החשמל לפי הצריכה בכל אחד מהמעגלים החשמליים המחוברים ללוח".

ייחודי או לא, CES עדיין לא הפכה את הטכנולוגיה שפיתחה ליצרנית ערך. אחת הסיבות לכך היא שרק אשתקד השלימה החברה את פיתוחה וקיבלה רישיונות לשיווק מוצרים המתבססים עליה, ורק השנה חתמה על מספר הסכמי הפצה והחלה לבצע ניסויים בעיקר בישראל, דרום אפריקה, ארה"ב, קנדה ורוסיה.

החזון שהנחיל אגסי הותיר את רישומו על יזמי CES, והחברה החלה לבחון השנה את שילוב מוצריה בשוק התשתיות לטעינת כלי רכב חשמליים. "החברה רואה בשוק זה כר פורה לשילוב ושיווק מוצריה, וזאת במטרה להפוך לגורם משמעותי בשוק", מציבה לעצמה CES מטרה שנראית, לפחות כרגע, מעט מנותקת מהמציאות.

במסגרת תוכנית זו חתמה החברה עם החברה האמריקנית Gridbot, המפתחת תחנות טעינה חשמליות לכלי רכב, על הסכם להתאמת לוח החשמל הממוחשב של CES למוצרי Gridbot ולמכירת הלוח המותאם כרכיב מרכזי בתחנות הטעינה.

כך או אחרת, התוצאות הכספיות של CES מוכיחות כי עליה לעשות עוד דרך ארוכה. הכנסות החברה במחצית הראשונה של השנה עמדו על 361 אלף שקל, וההפסד התפעולי הסתכם ב-6 מיליון שקל. החברה מעסיקה 21 עובדים.

מזומנים בשווי של 105 אלף שקל

בקופת CES נחים מזומנים בשווי של 105 אלף שקל - נתון המסביר את פנייתה לשוק ההון. הגרעון בהון עומד על 4 מיליון שקל, וגרם לפירמת רואי החשבון של החברה להצמיד לדו"חותיה הערת "עסק חי".

כאמור, שני היזמים שעומדים מאחורי החברה הם ירון שיינמן ויריב בן-יהודה, שמחזיקים בשיעור של 15.5% ו-19.8% בהתאמה, מהון החברה. בעלת המניות הגדולה בחברה היא קרן הקלניטק Aquagro שמחזיקה בשיעור של 34.3% מההון.

שיינמן, שעד סוף 2009 כיהן כמנכ"ל החברה, נמנה על צוות המייסדים של מספר חברות טכנולוגיה ישראליות, וביניהן בי.וי.אר (שימש כיו"ר וכמנכ"ל), פוינטר טלוקיישן ו-Vizrt שנסחרת בבורסת אוסלו.

את חברת הטכנולוגיה בי.וי.אר הוא הקים באמצע שנות ה-80 יחד עם אביב צידון, חברו לקורס טיס. החברה, שעסקה בעיקר בפיתוח סימולטורים ומערכות אימון, תחקור והדרכה, ידעה עליות ומורדות, הניבה ליזמיה כסף רב ממימושים אך בסופו של יום, לא ייצרה ערך רב לציבור המשקיעים. אשתקד מכר צידון, שנותר בעל שליטה יחיד בחברה, את פעילותה לענקית הישראלית אלביט מערכות תמורת 34 מיליון דולר .