הפקה מסחרית של תגליות הגז והנפט האחרונות אמנם רחוקה מאיתנו כמה שנים טובות, אך ישראל כבר ממהרת לאמץ סממנים של נסיכות מהמפרץ הפרסי. צאו וראו: מיטב מעצבי העולם נוהרים לארץ כדי לעצב מגדלים שמחירי הדירות בהם (למטר רבוע) אינם רחוקים מאלה בפרויקטים החדשים של עומאן וקטאר; בפרברים וביישובי פריפריה חקלאיים-לשעבר נבנות וילות בסטנדרטים שלא היו מביישים את דובאי וורלד, ובחנויות אפשר לרכוש כיום כמעט כל גדג'ט ומוצר יוקרה זמן קצר לאחר השקתם בעולם.
גם בשוק הרכב המקומי נמכרו בשנה שעברה שתי מכוניות ב-700 אלף דולרים האחת, עוד כמה עשרות שמחירן הממוצע "רק" כ-300 אלף דולרים, ועוד כמה מאות בסכומים פעוטים של כ-150 אלף דולר פלוס מינוס.
עם תנאי רקע כאלה, אין זה פלא שמותגי הרכב החדשים הבאים, שיגיעו ארצה בשנה הבאה, הם לא דאצ'יה וצ'רי, אלא פרארי ומזראטי. שני מותג-העל האיטלקיים, בשליטת קבוצת פיאט, הם הרבה יותר מיצרני רכב: אלו הם סמלי המעמד האולטימטיביים של חוג הסילון הבינלאומי. המכוניות שלהם הן הפגנת שרירים של טכנולוגיה, פאר וביצועים שמתמצתים את השאיפות של תעשיית הרכב כולה (בהעדר מגבלות שוליות של מחיר ושימושיות כמובן). להלן כמה דוגמאות מהעולות החדשות (בפוטנציה) לכבישי ישראל.
פרארי "קליפורניה"
פרארי
מחיר משוער בישראל: 1.4-1.6 מיליון שקלים
בפרארי מתעקשים שהמקור לשמה של המכונית הוא מכונית מסלול היסטורית מ-1957, אך קשה להתעלם מהמחווה השיווקית לארצות הברית בכלל ולקליפורניה בפרט, שהייתה ועודנה אחד משוקי המפתח של פרארי. עם זאת, מלבד השם הפרו-אמריקאי, כל השאר ב"פרארי למתחילים" הזו הוא איטלקי נטו.
העיצוב העגלגל נושא את ה-DNA הקלאסי של סטודיו פינינפארינה, והמכונית אינה מאבדת את החושניות גם כאשר פותחים את הגג הקשיח-מתקפל, שמסב אותה מקבריו לקופה (ולהפך) בתוך 14 שניות. מנוע ה-V8 בנפח 4.2 ליטרים עם הזרקת בנזין ישירה מסתפק ב-450 כוחות סוס צנועים, אך גם באלה די כדי להטיס את המכונית מעמידה ל-100 קמ"ש בפחות מ-4 שניות בדרך ל-310 קמ"ש.
יש לה גם תיבת הילוכים ממוחשבת וכפולת מצמדים נוסח מכוניות F1, שמבצעות החלפות בכמעט אפס זמן, ללא זכר לטלטולי המומנט של תיבות רובוטיות מקובלות. חובבי טכנולוגיית המירוצים ימצאו את מבוקשם גם בבלמי ברמבו עם רפידות קראמיות, במתג שמאפשר לתכנת את מאפייני המנוע, התיבה והמתלים וגם באפשרות לבטל באופן מלא כל סוג של בקרה אלקטרונית כדי לנהוג במכונית כפי שהיא "נטו".
לטובת הלקוחות המשפחתיים ניתן להזמין את המכונית עם שני מיני-מושבים מאחור, שכוללים גם עיגוני ISOFIX למושבי תינוק. פרארי אפילו תשמח למתג לכם את הפעוטות בעזרת מושבי תינוק מקוריים בתוספת פעוטה של כמה מאות יורו.
פרארי 458 "איטליה"
פרארי 458 ``איטליה``
מחיר משוער בישראל: 1.8-2.2 מיליון שקלים
כפי שניתן לצפות ממכונית שנושאת את השם המחייב "איטליה", פרארי לא חסכה בפיתוח מכונית הספורט החדשה ביותר שלה, שתחליף החל מאפריל השנה את ה-F430 המיתולוגית. מילת המפתח במכונית היא "קיצוניות": העיצוב הנועז של פינינפארינה מקפיץ את פרארי היישר לעשור השני של המאה ה-21, עם חמוקיים קלאסיים המשולבים עם מראה עתידני, פנסי הייטק, צביר של שלושה מפלטים ופרופורציות קיצוניות כמו רוחב של 1.94 מ' על גובה של 1.22 מ' בלבד. העיצוב הזה לוקח חלק חשוב בהצמדת המכונית לכביש במהירויות-על.
שלדת המכונית ומרכבה עשויים מאלומיניום וסגסוגות תעופתיות שמאפשרות להוריד את המשקל הכולל ל-1,380 קילוגרם בלבד - כמשקל משפחתית גדולה; משקל הנוצה מונע על-ידי מפלצת V8 בנפח 4.5 ליטרים, שממוקמת במרכז הרכב ומעבירה לכביש לא פחות מ-570 כוחות סוס מייללים ב-9,000 סל"ד; יחס המשקל/הספק הקיצוני הזה מתורגם למהירות מרבית של 325 קמ"ש.
קיצוניות בשפע אפשר למצוא גם בתא הנוסעים, שמבוסס באופן הדוק על מכוניות פורמולה 1 - החל מעמדת פיקוד קומפקטית עם מד סל"ד אנלוגי ענק וצג דיגיטלי צבעוני שעליו מוצגים כל שאר הנתונים, וכלה בהגה כמעט מלבני, שבו מוטמעים כל המתגים ששולטים במערכות החיוניות. אלה כוללות, בין השאר, בקרה דינמית שמשלבת את תגובת תיבת ההילוכים, המתלים ובקרת המשיכה, שכולם מבוססים על מכוניות מירוץ. פרארי טוענת אמנם שהמכונית ידידותית מספיק לשימוש יומיומי ואפילו מחזירה "רק" 8 קילומטר לליטר, אבל אפשר להתייחס לטענה הזאת בספקנות מסוימת.
מזראטי גראן טוריסמו S
מזראטי גראן טוריסמו S
מחיר משוער: כמיליון שקלים
מזראטי גראן טוריסמו S החדשה היא המכונית הזולה והנגישה ביותר של חטיבת הספורט-יוקרה, וכשאנחנו אומרים "זולה" אנחנו מתכוונים לתג מחיר של כ-125 אלף דולרים לפני מסים בארצות-הברית וכ-140 אלף יורו לצרכן באירופה (לפני מע"מ ומסים "ירוקים").
גם לבת הצעירה של המשפחה אין מה להתבייש בחברה המכובדת. גרסת ה-S העדכנית מצוידת במנוע ה-V8 דור אחרון, שמייצר 440 כוחות סוס ב-7,000 סל"ד. הגרסה האוטומטית - שמן הסתם תהיה המבוקשת ביותר בישראל - מצוידת בתיבה בת שש מהירויות מבית ZF, עם תכנות ספורטיבי, והיא מסוגלת לזנק בחמש שניות בלבד מאפס ל-100 קמ"ש בדרך ל-296 קמ"ש לא מוגבלים.
מי שלא יסתפק בביצועים האלה יוכל להזמין את המכונית בגרסת ה-MC הקרבית, עם תיבת ה-RACE-SHIFT, שגם לה יש מצב אוטומטי, ולהאיץ מאפס למאה קמ"ש ב-4.5 שניות בלבד. עם זאת, בגרסה הזו הוא יצטרך לוותר על צמד המושבים מאחור לטובת הקטנת המשקל. תא הנוסעים של הגרסה הרגילה מצויד בכל סממני הפאר שניתן לצפות להם, החל מריפוד עור על לוח המחוונים, עבור דרך מערכת קול לאודיופילים וכלה בשלל אמצעי בטיחות פסיביים ואקטיביים שמתבקשים ברכב של 300 קמ"ש.
מנגד, זו אינה מכונית לחובבי כדור הארץ. צריכת הדלק הממוצעת הרשמית שלה עומדת על כ-6.6 קילומטרים לליטר (4.3 בלבד בנסיעה בין-עירונית), והיא פולטת 354 גרם לקילומטר - משהו כמו שתי משפחתיות ממוצעות.
מזראטי קוואטרופורטה S
מזראטי קוואטרופורטה S
מחיר משוער בישראל: 1.5-1.3 מיליון שקלים
למזראטי יש היסטוריה ארוכה של פיתוח וייצור מכוניות ספורט-קופה-ארבע-דלתות מרהיבות, מסורת שהחלה שנים רבות לפני שפורשה פאנאמרה ומרצדס CLS טענו לזכות יוצרים על הפלח. הדור הנוכחי של הקוואטרופורטה - ארבע דלתות באיטלקית - הוא כיום כמעט בן שבע, והיורש יוצג בעוד חצי שנה. אבל גם לגרסה האחרונה יש עדיין מה להציע.
תא הנוסעים המפואר מספק מרחב מספיק לשני מבוגרים הודות לבסיס גלגלים ענק של 3 מטרים ועיצוב איטלקי קלאסי. להנעתה אחראי מנוע V8 עדכני בנפח 4.7 ליטרים, שמייצר 440 כוחות סוס וכולל אפשרות ייחודית של תכנות "צליל מפלט לפי דרישה": מתג ששולט על שסתומים אלקטרוניים במפלט מסוגל לנתב את הגזים במסלול ארוך לטובת צליל מתורבת ושקט, או במסלול קצר ואגרסיבי לטובת נהמת בריטון קולנית של מנוע איטלקי.
תיבת ההילוכים האוטומטית בת שש המהירויות מתוכנתת לספק העברות ספורטיביות ואפילו מעין "מצב דראג", שמאפשר לנהג להחזיק את הרגל על הבלם עד שהמנוע מגיע לסל"ד האופטימלי לצורך זינוק אגרסיבי. כל הטכנולוגיה הזו ועוד הרבה יותר נדחסת לתוך מרכב עם פרופורציות נדיבות מאוד: אורך של 5.1 מטרים ורוחב של 1.9 מטרים. עדיין לא ידוע כיצד תיראה היורשת ב-2011, אולם היא אמורה להיות מרגשת לא פחות ולהציע רכיבים רבים שמשותפים לחברה-האחות פרארי.
האופציה האישית
כשמדובר במכוניות סופר-ספורט במחירים אקזוטיים, הדבר הראשון שעליו חושבים רבים הוא "ייבוא אישי". רוב מכוניות הספורט-יוקרה שעלו על כבישי ישראל בשנתיים האחרונות הגיעו דרך האפיק החסכוני הזה, וסביר להניח שיהיו מי שינסו לייבא גם רכבי פרארי ומזראטי באמצעותו לאחר התחלת הייבוא הסדיר.
אלא שבמקרה זה חוקי המשחק שונים במקצת. פרארי, למשל, מייצרת מספרים קטנים של כלי רכב מדי שנה, ואלה נרכשים על-ידי אספנים וספקולנטים, שלא ממהרים להיפרד מהם. הביקוש עולה על ההיצע, וכתוצאה מכך ירידת הערך של פרארי בשנים הראשונות נמוכה, ובדגמים מבוקשים ונדירים נמדדת לעתים יציבות ואפילו עלייה קלה. אחרי חיפוש מצאנו בארצות-הברית פרארי קליפורניה מודל 2009 עם כ-4,000 מיילים על השעון בכ-202 אלף דולרים ו-F430 מאותו שנתון, עם 7,000 מיילים, בכ-189 אלף דולרים.
במזראטי ירידת הערך נוחה יותר וההיצע גדול יותר. קוואטרופורטה וגראן טוריסמו מודל 2009 עם כ-5,000 מיילים על השעון אפשר לרכוש במחירים של כ-79-89 אלף דולרים - משהו כמו 650-750 אלף שקלים בארץ אחרי מסים והוצאות ייבוא.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.