"אנשים בודקים מכוניות, אבל 70% קונים דירה כחתול בשק"

צחי ברדוגו, מנכ"ל NestValue: "באוטו נדמה לך שהכל מוסתר, שאתה חייב לדעת מה קורה בפנים. בבית - עליו תוציא סכום גבוה פי 10 ואולי יותר - יש ליקויים נסתרים, ולא תגלה אותם"

"קניית דירה היא עניין אמוציונאלי - הישראלים מתאהבים בבית וחוששים לגלות בו ליקויים. אנשים נקשרים לנכס, וחוששים לבדוק אותו מהפחד שממצאי הבדיקה יהרסו להם את החלום", אומר צחי ברדוגו, מנכ"ל חברת NestValue, המתמחה בבדיקות של דירות, בעיקר בשוק היד השנייה.

ברדוגו, ממייסדי חברת "בדק בית" שנקנתה - ואחר כך נפרדה - מחברת קו מנחה, מציג נתון מדאיג (לפחות מבחינתו), ולפיו 70% מהישראלים לא מזמינים בדיקה של הדירה טרם חתימת חוזה המכר לקנייתה ולמעשה "קונים חתול בשק", לדבריו. 28% מאלה שכן בודקים, מגלים ליקויים חמורים.

"השריפה במגדל שלום היא תמרור אזהרה לגבי ליקויים קיימים במערכות כיבוי אש. האחריות של ועד הבית וההזנחה פושעת. אבל רוכשי דירות מתעניינים בגינה ובלובי, לא בספרינקלרים ובגנרטור גיבוי".

גלובס: אז הציבור מטומטם ולכן הציבור משלם?

ברדוגו: "כשאת קונה מכונית יד שנייה ב-100 אלף שקל, לא יעלה על הדעת שלא תעשי בדיקה לרכב במכון. את תוציאי 500 שקל ותבזבזי חצי יום. באוטו נדמה לך שהכל מוסתר, שאת חייבת לדעת מה קורה בפנים. בבית - עליו תוציאי סכום גבוה פי 10 ואולי יותר - יש ליקויים נסתרים, אבל את לא תגלי אותם כי לא תעשי בדיקה, שעולה 590 שקל", אומר ברדוגו. "לפעמים אני מגלה ליקויים שעלות התיקון שלהם מגיעה ל-150 אלף שקל ושהקונה יכול להתמקח בגינם. זה סכום משמעותי, אבל הרוב המכריע של הקונים לא בודקים, אז הם לא יודעים".

"זו תרבות כזו של חוסר אחריות, זה היה תמיד, לא רק עכשיו. אז נכון, בניגוד לאוטו, בדירה המוכר ירים זוג גבות אם תבקשי בדיקה, אבל סביר להניח שלא יתנגד. במדינות העולם המערבי לא קונים בית ללא בדיקה של אנשי מקצוע - זהו תנאי לקבלת משכנתא, וזוהי אחריותם של עורכי הדין שמייצגים את הקונים. הכל זה עניין של חינוך ומודעות שעוד לא קיים בתחום הזה בארץ".

אז מחירי הדירות בארץ מוטים כלפי מעלה משום שאנשים לא מודעים לליקויים ולא דורשים הנחה במחיר?

"אני מעריך שמחירי הדירות - יד שנייה זה שוק של לפחות 70% מהעסקאות בארץ - היו יורדים במידה מסוימת אם היו מתבצעות יותר בדיקות, אבל זה רק מרכיב אחד מהמכלול שמשפיע על המחירים".

לדברי ברדוגו, בדיקה מוקדמת של הנכס עשויה גם לחסוך כאב לב כאשר מגיע שמאי מטעם הבנק למשכנתאות להעריך את הנכס - ולפיו את שיעור ההלוואה. "חתמתם על חוזה המכר, בא השמאי לדירה, ומגלה שהיא שווה פחות ממה ששילמתם. בצמודי-קרקע ובפנטהאוזים במיוחד, מתגלות הרבה בעיות של חריגות בנייה. אילו היו מבצעים בדיקה לפני החתימה על החוזה - לא היו הפתעות מול הבנק".

התחושה של זוגות צעירים רבים ש"לי זה לא יקרה" עלולה להוביל אותם להוצאות מיותרות. "גיליתי כבר אנשים שסיידו וטייחו בזדון על מנת למכור דירה עם נזילה בקירות", אומר ברדוגו.

פסיקת בית המשפט המחוזי בת"א ב-2007 התירה למעשה למתחרי "בדק בית" להשתמש בשם החברה. בעקבות זאת, נפתח השוק לתחרות שחיסלה לברדוגו את המותג ואת העסק.

ברדוגו: "המתחרים נהנו מהמוניטין שלי, בלי להתבלבל. בלעתי את הגלולה המרה ואני מתמודד עכשיו בשוק באופן חכם יותר, בזירה השיווקית ולא בזירה המשפטית. השם החדש בתהליך רישום במשרד המשפטים וכן, בחרתי שם שלא סביר שינסו לגנוב לי - NestValue - שאין לו משמעות בעברית".

שם מאד לא קליט.

"ברור שהלכנו כמה צעדים אחורה, אבל נמצא קיצורי דרך. מה שבטוח, שכר לימוד כבר שילמתי".