אלמה תשלם ללומניס 6.5 מ' ד' כפשרה במשפט הפטנטים

בין חברות האסתטיקה ממשיך להתנהל משפט בישראל ■ לומניס תבעה את אלמה בגין גניבת סודות מסחריים - שרטוטים שעליהם התבססו כשפיתחו המוצרים של אלמה

חברות האסתטיקה אלמה לייזרס ולומניס הגיעו לפשרה במשפט בנושא פטנטים שהתנהל בין השתיים בארה"ב. במסגרת הפשרה אלמה התחייבה לשלם ללומניס 6.5 מיליון דולר.

בין השתיים ממשיך להתנהל משפט בישראל. לומניס תבעה את אלמה בגין גניבת סודות מסחריים של החברה. לדברי לומניס, עובדים לשעבר שלה, שהקימו את אלמה לייזרס, גנבו שרטוטים שעליהם התבססו כאשר פיתחו את המוצרים של אלמה.

מנכ"ל לומניס, דובי עופר, מספר כי אלמה לייזרס פנתה פעמים ספורות למשרד הפטנטים בארה"ב כדי להראות שהפטנטים של לומניס אינם תקפים, אך לא הצליחה. באשר למשפט בישראל הוא אומר : "נראה כי זהו ההסבר לכך שאלמה הצליחו להקים בתוך שבע שנים חברה פעילה, ואף למכור את השליטה בה לפי שווי של 150 מיליון דולר לקרן TA Associates הבינלאומית".

"'גניבה' היא מילה גדולה לסיפור הזה", עונה מנכ"ל ומייסד אלמה לייזרס, זיו קרני. "עובדה שהמשפט עבר לבית הדין לעבודה - השופט במשפט המקורי לא התעניין בזה". לגבי הפשרה אומר קרני "זה עניין כלכלי פשוט. היה לנו יותר זול לשלם להם מאשר להמשיך להעסיק את עורכי הדין".

לומניס היא חברת המכשור הרפואי הגדולה בישראל, היא מעסיקה כ-850 עובדים. משרדה הגדול ביותר נמצא ביקנעם. החברה נקלעה לקשיים ונרכשה ב-2006 על ידי קבוצת ויאולה ועופר היי-טק והפכה לחברה פרטית. קרן אגת הצטרפה בהמשך. המשקיעים החדשים ערכו בחברה תוכנית רה-ארגון והבטיחו להביאה לרווחיות עד 2009. ואכן, בשנה שעברה נרשם רווח של 2.7 מיליון דולר לעומת הפסד של 44.2 מיליון דולר ב-2008.

מאז נשמעות שמועות על הנפקת החברה מחדש לפי שווי של חצי מיליארד דולר. "שקלנו להנפיק ולשוב להיות סחירים, אך בשל המצב בשוק לא נעשה זאת בינתיים", אומר היום עופר.

אלמה לייזרס תכננה גם היא הנפקה ב-2008, לפי 250 מיליון דולר, אך נאלצה למשוך את ההנפקה בשל תנאי השוק. לדברי קרני: "מאז שנוסדנו אנחנו רווחיים. גם בשנים הקשות הרווחנו על מכירות של עשרות רבות של מיליוני דולרים. לכן אוהבים לתבוע אותנו".

לקראת ההנפקה ב-2008 החליפה החברה את המייסד והמנכ"ל קרני במנכ"ל אמריקני. "משהוחלט לא להנפיק שכנעתי אותם שאפשר להתנהל מצוין גם עם מנכ"ל ישראלי, ועוד לחסוך במשכורת", אומר היום קרני, ששב להיות מנכ"ל.

לדבריו, אין תוכנית להנפקה בשנה הקרובה, אך גם זה כנראה יגיע. "המשקיעים ירצו את האקזיט שלהם".