שמש חמימה קיבלה את פני בשדה התעופה של לאס-וגאס, העיר שאחת מ"מניותיה", LVS, נתנה לתיק קניון המניות את התשואה הגבוהה ביותר שלו מאז יומו הראשון. בחרתי להשתכן במלון Vdara השייך לקומפלקס הענק סיטי-סנטר. הנהלת המלון לא הציגה בפניי את שיעורי התפוסה שלו, אבל התרשמתי שהעסק חי ונושם.
מתחקור נהגי המוניות שנסעתי איתם, עולה שהעיר חיה ונושמת, מלאה כרגיל בשבתות ובימי ראשון, ושאם היה להם כסף הם היו קונים איזה בית מעוקל במחיר מבצע. מחירי החדרים בבתי המלון אמנם נמוכים, אבל כל השאר התייקר בצורה משמעותית.
לביקור בווגאס היו שתי מטרות: השתתפות בכינוס למסחר מקוון והתרשמות משוק הנדל"ן ומהעיר. את סיור הנדל"ן ארגן לי נחום רוזנשיין, מחברת REO המתמחה בהשקעות נדל"ן בארה"ב וקנדה. ביליתי יום שלם בסיור בשכונות העיר ופרבריה, ונוכחתי שהתמונה לא קודרת כפי שהיא מוצגת בעיתונים. נכון שיש שלטי "מכירה", אבל לא לאורך כל הרחוב, ובסך הכל השכונות מתוחזקות היטב, ועל פי שיחות הטלפון שקיבל המארח שלי, המשקיעים מחפשים סחורה.
קייס שילר פרסמו לאחרונה כי הם צופים ירידת מחירים נוספת בווגאס. קשה לראות לאן זה עוד יכול לרדת, שכן השילוב בין בתים הנמכרים מתחת לעלות הבנייה (והמגרש בחינם), מדיניות נוחה של המדינה כלפי משקיעים, כושר ההישרדות של העיר ותשואה של כ-10% למשקיע, אמור לאזן מצד הביקושים.
שורה תחתונה מהסיור בווגאס: אל תספידו את העיר, אנשים ממשיכים לאהוב אותה ולהגיע; טרמינל חדש נבנה בשדה התעופה, ותושביה חיים את חייהם ומשרתים את מיליוני התיירים. ההשקעה ב-LVS נשארת.
צורכים כן, השאלה מה
בכנס האנליסטים של אופנהיימר-ישראל שהתקיים החודש, אמר אסטרטג ההשקעות הראשי של אופנהיימר-ארה"ב, כי "נשארנו צרכנים". בניו יורק הצלחתי לגבש שלוש תובנות הרלוונטיות להשקעות נוכחיות ועתידיות בקניון, בסקטור הצרכנות: המלונות במצב טוב, פעילים ומתפתחים; מחירי החדרים חזרו לרמות גבוהות; אין מבצעי היצף, ונראה שההשקעה שלנו ב-MHGC (הפעילה גם בווגאס) רלוונטית, ואולי כדאי לחפש עוד מלון לקניון.
אם יש מהפכת צרכנות אמיתית, הרי שהיא בתחום המזון האורגני ושימור הסביבה. WFMI המובילה, שצריכה לחזור לקניון, מתחילה להיות מוקפת מתחרים ומגוון המוצרים גדל. כך גם ביחס למוצרים במסעדות ובבתי קפה. כסף ימשיך לנוע לכיוון, ואני אחפש השקעות רלוונטיות. בשיטוטי בעיר נתקלתי גם בעסק לשירותי ניקיון אורגניים, שקיות אינן מחולקות כלאחר יד, המיחזור מתרחב, וכל נושא איכות הסביבה והשמירה על כדור הארץ מסתמן כטרנד צרכני משמעותי.
סטארבקס (SBUX) ממשיכה לשגשג, אבל כבר מאוימת על ידי בתי קפה מקומיים הנמצאים בדרך להיות רשת. כפי שניסח זאת גם אמריקני ששמעתי, סטארבקס הכניסו לארה"ב את מכונות האספרסו, אבל אחרי ששינו את דפוסי צריכת הקפה והמחיר שמוכנים לשלם עליו, מגיע השלב של יזמויות נוספות, ואני בהחלט חושב שסטארבקס צריכה להתחיל להיערך לכך. המשקיעים במניה צריכים לעקוב אחר הנושא.
האיום מצד מקדונלד'ס לא בכותרות כרגע, וכך גם זה של הרשתות המקומיות המתפתחות, אבל יש להתייחס ברצינות לשניהם, גם לאור הליך השדרוג העיצובי שמקדונלד'ס נוקטת. ראו גם את חברת טים הורטון הקנדית (THI), שמזנבת בסטארבקס בצפון ארה"ב.
למי שמחפש את לקחי המשבר, לא נראה לי שיהיו כאלו לאורך זמן. מודעת פרסום של בנק צ'ייס מבטיחה ללקוחות פוטנציאלים שהקנייה הבאה שלהם על חשבון הבנק. מזכיר לי את סיפור החשפנית מהספר המצוין "מכונת הכסף" של מייקל לואיס, שקנתה חמישה בתים עם הלוואות סאב-פריים (במחיר 250 אלף דולר לבית לכולם נתנו הלוואות לקנות) על חשבון הבנק.
כמובן שהפרסומת של צ'ייס היא לא סאב-פריים, אבל רוח "הקניות עלינו" עוד נושבת ברחובות אמריקה (וגם הלוואות לדיור חוזרות אט-אט למסלולן) ומעודדת אותנו להמשיך להגדיל השקעה במניות הצריכה המחזורית. הגדלנו לאחרונה עם אמריקן איגל (AEO) וגאפ (GPS). לאמריקן איגל יש דרך נחמדה לעודד קניות: אחרי קנייה בחנות אחת הם נותנים שובר הנחות מתגלגל המאפשר לקבל הנחות בשיעור עולה בקניות נוספות בחנויות העיר. בקנייה הרביעית כבר אפשר להגיע ל-40%.
מסר חתרני לאנליסטים ולמדיה
אחד המסרים החזקים ביותר שעלו מההרצאות בכנס המסחר בו השתתפתי, הוא בדבר הצורך לסנן את מבול ההמלצות והתרחישים ההפכפכים במדיה הפיננסית. משם לא תבוא הישועה למשקיע, וזוהי בעיקר מכונה משומנת ליצירת רעש. אז אם אתם עדיין צמודים ל-CNBC, בלומברג או ל"לילה כלכלי", כדאי שתתחילו להיגמל. תראו כמה התעסקות תקשורתית עוררה למשל סוגיית מכשירי השיקוף החדשים בשדות התעופה בארה"ב, שיחמירו את העומס הצפוי בחג ההודיה - דאגה שהתבררה כמיותרת בעליל. עכשיו, תרגמו את זה להחלטות פיננסיות ולשמירה על ניהול השקעות מתוך שקט נפשי, תהליך שאנו מעודדים כאן.
גם האנליסטים צריכים לשנות קצת את זוויות ההסתכלות שלהם, את הפרספקטיבה ואת ההרגלים. למשל, אותם תרחישים ופרשנויות על קניות 'יום שישי השחור' ומשמעותם. רבותי, די! די להעמיס על המשקיעים תלי תלים של תחזיות ופרשנויות המתמקדות בכל מיני ניואנסים, שלא ממש משקפות מגמות כלכליות ארוכות טווח. ברור שהאמריקנים, כמו כל חברה אחרת, ימשיכו לצרוך, אז במקום להתמקד בכמה יוציאו ביום מיתולוגי זה או אחר, בואו נתמקד בשאלה מהן מגמות הצריכה ארוכות הטווח ואילו חברות רלוונטיות להשקעה.
אורגני ואקולוגי, וסביר שעוד תחומים הקשורים לאיכות החיים (סטארבקס, נייק), כמו שירותים גם רוחניים (בשדה התעופה של ניוארק יש חדר מדיטציה) - על הכוונת שלנו.
זיו סגל - A level 2 Chartered Market Technician -CMT. יועץ ניתוח טכני לאקסיומה בית השקעות. הטור נכתב מספר ימים לפני פרסומו. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. זיו ו/או לקוחותיו עשויים להחזיק בניירות ערך או נגזרי ניירות ערך המוזכרים כאן
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.