GPG: שוק הנדל"ן הישראלי - בין 5 החזקים בעולם

"גלובל פרופרטי גייד": המחירים בארץ זינקו השנה ב-16% ■ ישראל דורגה אחרי סינגפור והונג קונג, בהן היתה התערבות ממשלתית בנדל"ן

בין אם התפתחה כאן בועת נדל"ן או שלא, מסתבר שישראל אינה רחוקה כל-כך מהונג קונג: בדו"ח הרבעון השלישי של מגזין הנדל"ן "גלובל פרופרטי גייד" (Global Property Guide), דורג שוק הנדל"ן של ישראל במקום הרביעי בעולם, אחרי הונג קונג שדורגה במקום השלישי.

הדירוג מבוסס על שיעור הגידול במחירי הדירות ברבעון השלישי השנה בהשוואה לרבעון השלישי אשתקד. בראש הטבלה דורגה לטביה, בה מחירי הדירות זינקו בכ-25% בשנה החולפת (נומינלית); במקום השני ניצבת סינגפור, שרשמה עלייה חדה בשיעור 23% במחירי הדירות, ובמגזין מציינים שהתערבות ממשלת סינגפור להצר את צעדי הספקולנטים בשוק הנדל"ן לא הוכיחה את עצמה.

במקום השלישי, כאמור, נמצאת הונג קונג, שגם בה התפתחה בועת נדל"ן ושממשלתה רק לאחרונה הטילה מסים חדשים על דירות, עם זינוק של קרוב ל-21% במחירי הנדל"ן.

במקום הרביעי דורגה ישראל, שבה עלו מחירי הדירות בכ-16.4% (נומינלית) ברבעון השלישי של 2010, בהשוואה לרבעון השלישי של 2009, וב-4.4% בהשוואה לרבעון השני של 2010, כך לפי נתוני "גלובל פרופרטי גייד".

לדברי מחברי הדו"ח, "מחירי הדירות בישראל נוסקים ברציפות מאז 2009, ובשנה שחלפה מאז הרבעון השלישי של 2009, זינקו המחירים ב-14% (ריאלית). זהו הרבעון החמישי ברציפות בו מחירי הדירות בבעלות הדיירים בישראל מזנקים בשיעור שנתי דו-ספרתי".

עוד בעשיריה הפותחת של דירוג הנדל"ן העולמי: אוסטרליה, טייוואן, פינלנד, נורבגיה, דרום-אפריקה ובריטניה, שרשמו עליות בשיעורים שבין 4% עד 11% בשנה החולפת. בתחתית הטבלה נמצאת אירלנד, שכלכלתה קרסה ומחירי הדירות בה צנחו בשנה החולפת בכ-15%, לפי ה"גלובל פרופרטי גייד". באוקראינה צנחו המחירים ב-11%, ובליטא ב-9%. בולגריה ואיחוד האמירויות רשמו כל אחת ירידה של 6% במחירי הנדל"ן בשנה החולפת.

עוד מפסידות: בארה"ב נרשמה ירידה של כ-3% במחירי הדירות בשנה החולפת, וכך גם ביוון; ברוסיה נרשמה יציבות במחירי הדירות.

במגזין מציינים כי ב-17 מתוך 35 המדינות שנסקרו נרשמו עליות מחירים ריאליות וב-18 נרשמו ירידות מחירים, אם כי ב-11 מתוכן הואט קצב ירידת המחירים.

11
 11