הממשלה אישרה היום (א') פה אחד את הצעת ההחלטה להוציא לדרך את ביצוע פרויקט הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב באמצעות תקציב הממשלה.
הממשלה החליטה כי על פיתוח הרכבת הקלה בת"א תהיה אחראית החברה הממשלתית נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) וכן ישאו באחריות משרדי האוצר והתחבורה. לצורך כך הקציבה הממשלה לפרויקט כ-11 מיליארד שקל, עלות הפרויקט גדולה פי 7.3 מהעלות של מנהרות הכרמל.
נת"ע נבחרה לשמש כזרוע להקמת הקו האדום, מבת ים בדרום, לפ"ת במזרח וזאת, לאחר שבוטל הסכם הזיכיון עם MTS זכיינית הרכבת הקלה.
שר האוצר, יובל שטייניץ אמר: "בהחלטה היום מכירה ממשלת ישראל בפרויקט כאתגר לאומי המחייב התגייסות של כלל המערכות לטובת מימושו. הצפי המעודכן לפתיחת הקו הוא ב-2017". שר התחבורה, ישראל כץ הוסיף: "מערכת הסעת המונים במטרופולין ת"א, הוא הפרויקט החשוב ביותר בתחום התחבורה בישראל".
ההחלטה להוציא לדרך את פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב התקבלה לאחר שהממשלה החליטה לפני כחודשיים להלאים את הפרויקט בשל ביטול הסכם הזיכיון עם זכיינית הקו האדום, קבוצת MTS באוגוסט.
הקו האדום של הרכבת הקלה צפוי לשרת כ-120 מיליון נוסעים בשנה ועד שנת 2030 צפויים להשתמש בקווי ההסעה ההמונית כ-430 מיליון נוסעים. ארבעה מבין שבעת הקווים המתוכננים יהיו של אוטובוסים רבי קיבולת (BRT) ושלושה, האדום, הירוק והסגול, אמורים להיות קווי רכבת קלה (LRT).
נזכיר כי כבר בעת קבלת ההחלטה על הלאמת הפרויקט, היועץ המשפטי לאוצר קבע כי אין מניעה להתחיל בביצוע הפרויקט למרות עתירתה של MTS לבוררות נגד המדינה ובקשתה מהבוררים להוציא צו מניעה נגד המשך העבודות בפרויקט
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ ושר האוצר יובל שטייניץ ערכו בשעה 13:30 מסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה בה יציגו את ההחלטה שהתקבלה.
שר התחבורה ישראל כץ: "ההחלטה הזו היא החשובה ביותר בישראל בתחום התחבורה". כץ העריך את מספר הנוסעים בקו האדום לבדו בכ-100-150 מיליון נוסעים בשנה. "מדובר בתיקון מחדל מתמשך של שנים. שנינו (הוא ושטייניץ) לוקחים אחראיות אישית לביצוע הפרויקט. אנחנו מתכוונים לבקר במקום לבחור את המנכ"ל המתאים ביותר על ידי ועל ידי שר האוצר. על פי תוכנית שהוגשה לנו על ידי נת"ע, קיימת אפשרות להפעלה חלקית של הקו האדום באזור בת ים, כבר ב-2016".
כץ התייחס לסוגיה הנוגעת להפרעה לתושבים במהלך עבודות הבנייה, באומרו, כי MPS הזכיינית ממנה נשלל הרישיון התכוונה לחפור מלמטה על מנת להימנע מלהתמודד עם אזרחים, אך נתקלה במי תהום לכן החפירה תהיה מלמעלה ואחד האתגרים של הפרויקט הוא ידידותו לסביבה, בתקווה שההפרעה תהיה מינימאלית". "זה בושה וחרפה ביחד למדינות שדיברו הרבה אחרינו על הצורך להקים רכבת קלה ועשו זאת הרבה לפנינו, עם יכולות קטנות משלנו".
כץ ציין, כי הקו האדום מהווה נדבך אחד במסגרת ארגון התחבורה הציבורית בת"א הכוללת הכנסת קווי BRT (אוטובוסים רבי קיבולת), עם עדיפות ברמזורים שנתיבי איילון אמונה על קידומם מול הרשויות.
כץ ציין, כי נת"ע אחראית על שלושת קווי הרכבת הקלה (האדום, הירוק והסגול) ובכך רמז שיתכן שגם הקווים הבאים בפרויקט יתוקצבו על ידי הממשלה. עם זאת, ציין כי הוא אינו שולל שילוב של המגזר הפרטי בעתיד: "אם הבעיה היא סגירה פיננסית, אולי נצטרך לתת ערבות מדינה. נבחן שוב את שיתוף המגזר הפרטי, אם נצליח למצוא שיטות שיבטיחו היעדר כישלונות כמו זו של הזכיינית".
פרויקט הרכבת הקלה הוכרז עוד ב-1970 כאשר ב-1998 הניחו לפרויקט את אבן הפינה, רוה"מ בנימין נתניהו וראש עיריית ת"א רוני מילוא. בגלגולו הקודם כפרויקט BOT הוא נכשל בשלב הסגירה הפיננסית.
שטייניץ: "הפרויקט נוע ינוע עוד 7 שנים. מהווה מבחן גדול לממשלה. אין כאן שום כוונה מצד האוצר לוותר על שותפות המגזר הציבורי ולראיה, פרויקטים מסוג BOT כדוגמת מפעל המים בחדרה, כביש חוצה ישראל ומנהרות הכרמל יצאו לפועל. מדובר בפרויקט מורכב הכולל כרייה של מנהרות ומסילת רכבת דרך 5 ערים (פ"ת, בני ברק, רמת גן , ת"א ובת ים וייתכן הרחבה למערב ראשל"צ). הוא כולל כרייה בסביבות מי תהום בכמויות עצומות ותאום מול רשויות מקומיות באזור הכי צפוף במדינת ישראל. עצם העובדה שהפרויקט הופך להיות תקציבי, אינו אומר שהממשלה בונה בפועל כל דבר, אלא תוציא חלקים חלקים מתוכו למכרזים לשוק הפרטי. נת"ע זו החברה הנכונה ביותר לביצוע הפרויקט. עד כה ביצעה פרויקטים ב-1.5 מיליארד שקלים, כך שפרויקט זה למעשה גדול ממנו פי 7.3".
"היום ברור לכולם שהפרויקט הזה הוא בבחינת כורח. אנחנו לא מניחים שהנוסעים ברכבת הקלה יכסו את כל עלויות הפרויקט ולוקחים בחשבון שיהיה פה מרכיב מסוים של סבסוד. עם זאת, גם בפרויקט BOT מענקי ההקמה היו חלק משמעותי מהפרויקט, כך שלא תהיה פה הוצאה תקציבית שתיפול על הממשלה".
שטייניץ ניצל את הבמה כדי להגן על פקידי האוצר שספגו ביקורת בשבוע האחרון בעקבות אי התקצוב של הכבאות: "פקידי האוצר עשו עבודה נהדרת. אם הפקידים לדורותיהם לא היו עושים את עבודתם כמו שצריך, לא היינו מתמודדים עם המשבר הכלכלי העולמי כמו שהוא".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.