כאילו שלא די בחדירת המותגים הבינלאומיים ובתחרות המתגברת - עכשיו נאלצות רשתות האופנה להתמודד עם עליות חדות במחירי הכותנה. ההשלכות על הצרכן יבואו לידי ביטוי כבר בקיץ הקרוב:
מנגו ו-GAP מאותתים כי "המחירים יעלו כבר בקיץ הקרוב", כך אמר אריק בן-זינו, מנכ"ל אלביט קמעונאות, בעלת המותגים מנגו ו-GAP בישראל. עוד הוסיף בן-זינו בריאיון שנערך עימו כי "עליית המחיר לא תפסח על אף אחד".
"למעשה כבר היתה התחלה של עליית מחיר לאחרונה, אבל העלייה המשמעותית תהיה באביב הקרוב. אנחנו יודעים זאת מכל הרשתות הבינלאומיות, והדבר צפוי לשנות את כל התמחור בענף", אמר בהמשך לדבריו. "אין חברה שיכולה להגיד שלא תהיה אצלה עליית מחיר, אלא אם כן תהיה חברה שתשחק את הרווחיות לאפס או תלך להפסדים. הדבר היחיד שמנחם הוא שמדובר בעלייה כלל עולמית שלא תפסח על אף אחד", אומר אריק בן-זינו.
לדבריו, "קרו כמה דברים בו-זמנית. מעבר לכותנה, יש בעיית ייצור בסין. במשבר העולמי הרבה חברות עולמיות סגרו קווי ייצור בסין.
"אם בעבר חברה היתה בוחרת ממספר מפעלים מי ייצר עבורה, היום זה כמעט הפוך והמפעלים הם אלה שבוחרים לאיזה חברות לייצר ובאיזה קווי ייצור".
- כיצד בעיית הייצור משפיעה על המחיר?
"היא מייקרת את עלויות הייצור ויחד עם עליית מחירי הכותנה, זה סוג של מלחציים שהעלה את המחירים משני הכיוונים.
"הרשתות הבינלאומיות עושות מלחמה קשה כדי להעלות מחירים במינימום. כולם מבינים את ההשלכות של עליית מחירים ואף אחד לא אוהב אותן".
- באיזה שיעור תהיה התייקרות?
"בהערכה גסה: 10%-20%".
בפוקס מעריכים: העלייה בחורף הבא - בין 15% ל-20%
העובדה שפוקס פועלת בשוק הבינלאומי, שיחקה לטובתה בכל הקשור לקולקציית הקיץ הקרוב. "היה לנו 'שואו רום' בינואר ולכן הזמנו את הסחורה לפני שהתחילה עליית המחיר. כל סחורת הקיץ בדרך לארץ, וחלקה כבר בישראל, לכן לא תהיה עליית מחירים בפוקס בקיץ הקרוב", אומר מנכ"ל ומבעלי פוקס, הראל ויזל.
- ומה לגבי החורף הבא?
"לגבי החורף הבא וקדימה, היתה עלייה גדולה במחירי הכותנה שנבעה ממספר גורמים. האחד, היבולים היו פחות טובים. שנית, התצרוכת העצמית לנפש בסין ממשיכה לעלות. שלישית, בזמן המשבר לפני שנתיים, חלק מהמפעלים הקטנים והבינוניים נסגרו. בכלל, יש עלייה ברמת החיים בסין ובשכר בסין בשיעור של 20%. רביעית, השפעת ספקולנטים על המחיר. חמישית, שינויים בשערי מטבעות. שישית, אי-ודאות לגבי המחירים מחר. אי-הוודאות תורמת גם היא לעליית המחיר".
- כיצד מתמודדים עם אי-הוודאות?
"ראשית, אנחנו יושבים כעת עם הספקים ומנסים לצמצם את מרכיב אי-הוודאות. כדי להישאר רק עם מרכיב עלות הכותנה, אנחנו מסיטים ייצור לקמבודיה ו-וייטנאם וגם באופן מצומצם יותר לבנגלדש והודו".
- באיזה שיעור תהיה עליית מחיר בחורף הבא?
אני מעריך שתהיה עלייה של 15%-20%".
בדלתא צופים שחיקה של הרווחיות
"לפחות חצי מהמוצרים אצלנו עשויים מ-100% כותנה ובחצי השנה האחרונה מחירי הכותנה הרקיעו שחקים. ניכרת אמנם כעת סוג של מגמת ירידה, אבל המחירים לא צפויים לחזור בתקופה הקרובה למה שהיה וזה מוביל להתייקרויות מאוד גדולות של ספקים במזרח. אנחנו במלחמות עולם עם ספקים על מחירים", אומר מנכ"ל דלתא שיווק, גיל אדמוני.
לדברי אדמוני, דלתא הזמינה כבר את מרבית הסחורה לקיץ ומיעוטה נמצא בתהליכים מול ספקים במזרח. "הסינים הם לא ג'נטלמנים. סגרנו מחיר והם אומרים שאי אפשר לעמוד בו. הבעיה היא שיש יותר ביקוש מהיצע והכוח היום עבר ליצרנים הסינים. יצרן סיני היום מפונק כי יש לו יותר בחירה בין יותר לקוחות".
- בכמה הייצור התייקר?
"יש מוצרים שעלו ב-20% ויש מוצרים שעלו ב-70%".
- כיצד הדבר ישפיע על המחירים לצרכן?
"יש לחץ של כל השוק להעלאת מחירים. אני מניח שחלק מהעלויות יספגו על-ידי היצרנים וחלק יגולגלו לצרכן. בהנחה שלא יהיו שינויים דרמטיים במחירי הייצור, אני מניח שתהיה עליית מחיר של 10% ברבעון השני של 2011, כי אחרת אי אפשר יהיה למכור".
- ומה לגבי הרווחיות?
"אנחנו צופים שחיקה ברווח הגולמי. אני לא יודע לומר בכמה. השנה היה יותר קל לייצר רווח גולמי. בשנה הבאה יהיה קשה לייצר את הרווח שייצרנו השנה ונצטרך לפצות ביותר מכירות ובשיווק מוצרים יותר רווחיים".
קבוצת גולף: "בחורף הבא המחירים יעלו ב-20%-30%"
"אני צופה שבחורף הבא תהיה עליית מחיר בשיעור של 20%-30%", אומרת מנכ"לית קבוצת גולף , אילנה קאופמן, בהתייחס לעליות במחירי הכותנה בעולם. לדבריה, "כרגע המחיר עדיין יקר ב-100% מהשנה שעברה".
- כיצד נערכתם לעליות המחיר?
"בתחום המצעים ראינו את הנולד והצטיידנו במלאים. כדי להצטייד, צריך לשלם כסף חצי שנה מראש וזו בעיה לחברות שיש להם בעיה בתזרים המזומנים. יש לנו תזרים חיובי ובמקום שהכסף ישכב בבנק ללא ריבית, הצטיידנו בכותנה. כבר לפני תשעה חודשים שילמנו על הסחורה. מי שלא הצטייד, נראה אצלו את עליית המחיר כבר בקיץ הקרוב. עכשיו אנחנו סוגרים את ההזמנות לחורף הבא ויש עליית מחיר של 20%-30%".
- התחרות תאפשר להעלות מחירים?
"נראה שלא תהיה ברירה".
רנואר: "המחירים בקיץ יעלו בממוצע ב-10%"
"תהיה עליית מחיר בקיץ הקרוב, אבל היא תהיה מעורבת כי יש מוצרים שהספקנו לקנות ללא עליית מחיר ויש מוצרים שלא. בחורף הבא זה נגמר ותהיינה עליות מחיר גורפות. לא משנה איזה מותג אתה, המחירים יעלו כי אף אחד לא יכול להילחם בחומרי הגלם. נשתדל כמה שפחות ונילחם שלא לפגוע בלקוח", אומר מנכ"ל רנואר, סרג' דרעי.
- אם הלקוח לא ירגיש את עליית המחיר, המרווחים של הרשתות ישחקו
"מנסים לעשות כל מיני דברים, כולל משחקי חומרי גלם כאלה ואחרים ובסופו של יום, המחירים יעלו. אם כותנה עולה ב-30%, זה לא אומר שהמוצר יתייקר באותו שיעור".
- באיזה שיעור תהיינה עליות המחיר?
"תהיה עליה ממוצעת של 10% בקיץ ו-15% בחורף. ייתכן והמחירים יתוקנו כי אנחנו מרגישים התחלה של ירידות מחיר בכותנה".
זברה: "עדיף לרשתות להחזיק סחורה במחסנים"
"אף אחד לא יודע לאן השוק הולך, יש בלבול של קפיצת מחירים היסטרית בייצור בסין בגלל מחירי הכותנה. ביצענו הזמנות מספקים ומפעלים ושילמנו פיקדונות לטובת העסקאות ולמרות זאת, בחלק מהמקרים, החזירו לנו את הכסף ולא רוצים לבצע את העסקאות. הפחד הגדול הוא פחות בקיץ הקרוב כי הסחורה פחות או יותר מוכנה. הבעיה הגדולה היא החורף הבא", אומר פיני פרטוק, מנכ"ל ומבעלי רשת זברה.
- מה היקף הביטולים?
"20%-25% מהסחורה שהוזמנה לחורף הבא. זה ברמה כזאת שהזמנת חליפת פוטר מסוימת ב-4 דולר והספק אמר לנו קח את הכסף חזרה כי אני לא יכול לייצר לך במחיר הזה".
לדבריו, בשל עליות המחיר, רשתות נמנעות מיציאה למבצעים. הרשתות מבינות שעדיף להם להחזיק את הסחורה במחסן".
- בכמה אחוזים התייקר הייצור שלך בסין?
"20%-40%".
- מה יהיה שיעור ההתייקרות בחורף הבא?
"20%-30%".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.