חברות סטארט-אפ שוכרות נדל"ן במעבדות של גוגל

גוגל ונצ'רס, קרן ההון סיכון של גוגל, משקיעה 100 מיליון דולר בשנה בסטארט-אפים ■ בחברה אף מחפשים מיזמים עובריים ומשכירים להם מרחב עבודה

קבוצה קטנה של אנשים תפסה פינה שקטה בקמפוס המפורסם של גוגל בעמק הסיליקון שבקליפורניה. הפרויקט שעליו הם עובדים קשור לגילוי נוגדנים בגוף האדם.

לאף אחד מחברי הקבוצה אין קשר לגוגל או לעסקי הדגל שלה בתחום החיפוש המקוון. אנשי הקבוצה משתייכים בכלל לחברת הביוטכנולוגיה Adimab, שמשרדיה שוכנים במדינת ניו המפשיר, בחוף המזרחי של ארה"ב.

אבל גוגל היא זו שסיפקה להם מרחב עבודה, הכולל חיבור אינטרנט מהיר במיוחד, חדר ישיבות ואפילו שולחן פינג פונג.

Adimab וארבע חברות נוספות הן הראשונות שנכללות במעבדת הסטארט-אפים של גוגל, המהווה חלק מזרוע השקעות ההון סיכון של החברה, Google Ventures. המעבדה היא התוספת האחרונה לקרן השקעות ההון סיכון שמשקיעה 100 מיליון דולר בשנה.

הקרן הוקמה במארס 2009 וייעודה לספק לגוגל אפיק השקעות בתחום של השקעה בחברות סטארט-אפ, שעשוי להיות רווחי מאוד. זאת נוסף על הקשרים שיוצרת החברה עם חברות המפתחות טכנולוגיות שעשויות לסייע לה בטווח הקרוב.

1,400 מ"ר של יזמות

המעבדה בקמפוס של גוגל עוצבה כך שהחברות הצעירות שגוגל מממנת יוכלו ליהנות משפע משאבים שהיא יכולה לספק בתור אחת מחברות האינטרנט המובילות בעולם. אנשי הצוות של גוגל מספקים לאנשי החברות הצעירות שלל עצות בכל נושא - החל בעיצוב המוצר וכלה בגיוס כוח אדם. כל זאת, כאשר מיקום המעבדה בקמפוס של גוגל מעניק לחברות נוכחות מיידית בעמק הסיליקון.

על רקע התחרות הגוברת למימון חברות סטארט-אפ צעירות, שואפת גוגל גם לבדל את עצמה משאר קרנות ההון סיכון.

"אנו מתכננים להיות פעילים מאוד ב-2011 בתחום של טיפוח חברות בתחילת דרכן", אומר ביל מאריס, שותף-מנהל בגוגל ונצ'רס. "מעבדת הסטארט-אפ מבטאת את השאיפה הזו".

המבנה, ששטחו כ-1,400 מ"ר, מסוגל לאכלס 100-120 איש ומצויד בפריטים שבחרו בקיץ האחרון מאריס ושותף נוסף בגוגל ונצ'רס, דייויד קריין. השניים איתרו מבנה ריק שנמצא בבעלות גוגל, וריהטו אותו בשולחנות העבודה ששכנו במשרדיה של חברת AdMob, שנרכשה על-ידי גוגל.

תשתית האינטרנט, במהירות של ג'יגה, מופרדת מתשתית הרשת של שאר מטה גוגל כדי להעניק שכבת בידוד ופרטיות לשוכני המעבדה.

מעבר לחמש חברות הסטארט-אפ שעושות שימוש במעבדה, גם היזם המתחיל קרייג ווקר, מנהל המוצר לשעבר של שירות Google Voice, קבע בה את משכנו התעסוקתי יחד עם צוות קטן שגיבש, בניסיון להקים חברה חדשה.

לדברי מאריס, החברה חיפשה מקום שבו אנשים כמו ווקר או יזמים אחרים שאין להם חברה משלהם יוכלו לעבוד. בשלב זה, גוגל לא מתכננת להכניס יזמים מתחילים נוספים למעבדה.

מהנדס מגיע לשבועיים בחודש

המעבדה נפתחה בתקופה שבה הדומיננטיות הבלתי מעורערת של גוגל באינטרנט ניצבת בפני אתגרים חדשים, כגון חברות קטנות יותר כמו פייסבוק וטוויטר.

בשנה החולפת ערקו כמה מהמהנדסים ומהמנהלים הבכירים בגוגל אל שורותיה של פייסבוק. אחד מהם, לארס ראסמוסן, שנמנה עם יוצרי שירות Google Maps, אמר כי "העבודה בחברה בסדר הגודל של גוגל יכולה להיות מאתגרת מאוד". מעבדת הסטארט-אפ מדגימה כיצד גוגל, שלה יותר מ-23 אלף עובדים בעולם, מנסה לנצל את גודלה כדי לחזק את קשריה עם יזמים ועם חברות סטארט-אפ.

"כרטיס הביקור של גוגל הוא עמק הסיליקון. זו הגרסה שלה לכרטיס הזהב של ווילי וונקה בסיפור 'צ'רלי וממלכת השוקולד' (של רואלד דאל)", אומר טום הייל, מנהל המוצר בחברת HomeAway הטקסנית, המפעילה אתרי השכרת חופשות דוגמת VRBO.com וממומנת על-ידי הקרן של גוגל.

HomeAway שולחת מהנדס אחד אל מעבדת הסטארט-אפ של גוגל במשך שבועיים בחודש, והיא מתכננת להציב במקום צוות קטן לפיתוח מוצר בחודשים הקרובים.

מאז שהחלה לעבוד במעבדה, שיתפה HomeAway פעולה עם גוגל בכמה נושאים טכניים שאותם היא מנסה לפתור.

החברה אף זוכה להדרכת גוגל בהחלת תוכנית שתעודד את המהנדסים שלה להקדיש חלק משעות העבודה שלהם לפרויקטים אישיים, בדומה למדיניות שמנהיגה גוגל, המאפשרת לעובדיה להקדיש 20% משעות העבודה שלהם לנושאים המעניינים אותם.

בגוגל ונצ'רס, שמספר העובדים שלה גדל משניים במארס 2009 ל-20 כיום, יש גם צוות של מומחים שתפקידו לסייע לחברות בתחילת דרכן לעצב את מוצריהן.

ענקית האינטרנט מתכוונת גם להעמיד מומחה באיתור ובגיוס כוח אדם במשרה מלאה שיסייע לחברות הסטארט-אפ לגייס עובדים.

מאריס טוען, כי מעבדת הסטארט-אפ שונה מתוכניות אחרות המציעות לחברות צעירות הדרכה ומימון ראשוני, דוגמת Y Combinator. המטרה שלה אינה להביא קבוצה חדשה של יזמים בכל שנה אל תוך תוכנית ולוח זמנים מובנים, אלא להעניק לחברות סטארט-אפ דרך נוחה לנצל כהלכה את המשאבים שגוגל מעמידה לרשותם.

גם הדעה הרווחת בקרב משקיעי הון סיכון, לפיה השקעות בחברות בשלב ה-Seed כבר אינה אטרקטיבית כפי שהייתה בעבר, אינה מרתיעה את אנשי גוגל.

"כולם מדברים על בועה בתחום הזה, אבל אנחנו לא חושבים על כך כשאנו מקבלים את ההחלטות על ההשקעות שלנו", אומר מאריס, "מחיר לא נאמד בסקאלה של גבוה או נמוך, אלא בסקאלה של הוגן או לא הוגן. אז לעיתים ההשקעה נראית יקרה, אבל אנו תמיד מקווים שהיא עשויה להשתלם".