"תוספת של 3 מיליארד שקל לחוב של בזק אינה בעייתית"

האנליסטים לא מוטרדים מהפחתת ההון הצפויה בבזק ■ עם זאת, בדש מציינים כי "ההנחה היתה שבזק היא נכס אסטרטגי לאלוביץ', ולא סיבוב פיננסי, ולכן היקף הדיבידנד מפתיע"

הדיבידנד הענק שימשכו בעלי המניות של בזק , שבשליטת שאול אלוביץ', זוכה לתגובות חיוביות מצד האנליסטים שמסקרים את מניית חברת התקשורת. כפי שפורסם אתמול לראשונה באתר "גלובס", בזק הודיעה על כוונתה לחלק דיבידנד בגובה של עד 3 מיליארד שקל שלא מיתרות הרווח שלה, באמצעות הפחתה של עד 64% מהון החברה, כחלק מהסכם כולל שהושג עם עובדיה.

הדיבידנד יחולק רק בתנאי שיתקבלו חוות דעת משני בנקים להשקעות, שיצהירו כי אין חשש לאיתנות החברה, וכן שבכל מקרה לא יפחת דירוג האשראי שלה מ-Aa2. דירוג החוב הנוכחי של בזק אושרר לאחרונה על-ידי מידרוג ברמה של Aa1, כך שכעת נשואות העיניים שוב אל חברת הדירוג, שבינתיים שומרת את הקלפים קרוב אל החזה ולא התייחסה היום לנושא.

"היה 'באוויר' דיבידנד, אבל ההערכות היו על 1-1.5 מיליארד שקל, ולא על 3 מיליארד שקל", אומר היום ל"גלובס" ערן יעקובי, סמנכ"ל המחקר בדש ברוקראז'. "הנחת הבסיס הייתה שבזק היא נכס אסטרטגי של אלוביץ', ולא סיבוב פיננסי, ולכן היקף הדיבידנד מפתיע".

לדברי יעקובי, הדיבידנד הצפוי מצביע על איך החברה אמורה להיראות במצב היציב ותוך התחשבות בכל האיומים מסביב. "סביר להניח שבבזק שקלו היטב את כל האיומים; זה לא שהם ידעו שמנכ"ל חברת החשמל (שאמורה להתחרות בשוק התקשורת, ש.ח.ו) יפרוש.

"נוסף לכך, ההסכם עם העובדים מראה את כמות העובדים שבזק עוד יכולה לשחרר, כלומר כמה התייעלות החברה עוד יכולה לעבור", אומר יעקובי.

בעייתיות בעיתוי

ובכל זאת, יעקובי מוצא בעייתיות מסוימת בעיתוי ההודעה. "זה נכון שנגמרו ההסכמים עם העובדים, וזה הזמן, אבל ערב גזירות רגולטוריות יש הרבה רעשים, ומניות התקשורת נמצאות בעין הסערה", הוא אומר.

יכול להיות שבעתיד החלוקה תתברר כשגויה ותפגע ביציבות החברה?

"אני לא חושב שבזק תיפגע בעתיד. כשמודדים את יחס החוב ל-EBITDA (רווח בנטרול מס, ריבית, פחת והפחתות) שבזק יודעת לייצר, הוא לא יעבור את ה-2, כלומר בתוך שנתיים החברה יכולה להחזיר את חובותיה.

"בזק עבדה עד היום בצורה לא יעילה מאזנית, כשהיחס היה פחות מ-1, מאוד נמוך ולא מקובל בחברות תקשורת. כלומר הדיבידנד הוא מהלך מתבקש, שמשפר את מבנה ההון והתשואה העתידית להון".

צחי אברהם, אנליסט התקשורת של כלל פיננסים, כותב היום על "שתי מתנות פוסט חנוכה". אחת מהן היא ההודעה מאתמול. לדברי אברהם, החוב של בזק נכון לסוף הרבעון השלישי עומד על 3.6 מיליארד שקל, לכן תוספת של 3 מיליארד שקל לא תיקח את החברה לנקודה בעייתית, עם יחס סביר של 1.75 בין החוב ל-EBITDA אחרי הנחה של דיבידנד חד-פעמי.

אברהם מציין שהפחתת ההון תמומן דרך לקיחת הלוואות, אבל מעריך שהריבית הנמוכה מאוד בשוק ההון מאפשרת מרווח משמעותי והופכת את ההחלטה הפיננסית הזו לנכונה במיוחד.

"מתנה" נוספת שאברהם מזהה היא חיצונית: פרישתו הצפויה של מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, שהיה הדוחף המרכזי לכניסת החברה לשוק התקשורת, מהלך שמהווה איום אסטרטגי על מעמד בזק ועל רווחיותה.

אברהם מעריך שבעוד כמה חודשים נראה החלטות רגולטוריות "אנטי-בזקיות", אך הוא מוסיף כי "בעוד שההחלטות השליליות יגיעו בעוד 3-4 חודשים, ההשפעות החיובית הן כאן ועכשיו, והן אלו שיקבעו את הטון בטווח הקצר".

אמיר אדר ממגדל שוקי הון לא מופתע מההסכם עם העובדים, אך כותב שההפתעה האמיתית היא עומק הפחתת ההון הצפויה. הוא מעריך שמעבר לתשואת הדיבידנד המרשימה בבזק עצמה, הדבר מגדיל את הסבירות לחלוקת דיבידנד בבי קומיוניקיישנס, שבאמצעותה מחזיק אלוביץ' בבזק.