התיקון לחוק "הדייר הסרבן" אושר לקריאה שנייה ושלישית

את ההצעה התיקון לחוק פינוי ובינוי המכונה גם "הדייר הסרבן" קידם משרד הבינוי והשיכון ■ "מדובר בשיפורים משמעותיים שיסייעו להביא תכניות פינוי-בינוי לכדי מימוש"

לאחר 3 דיונים ארוכים ויסודיים בוועדת חוקה, חוק ומשפט, אושרה אתמול (א') לקריאה שנייה ושלישית הצעת משרד הבינוי והשיכון לתיקון חוק פינוי ובינוי (פיצויים), המכונה חוק "הדייר הסורר" או חוק "הדייר הסרבן". התיקון נכלל בשורה של תיקוני חקיקה בנושא התחדשות עירונית, שהוכנסו לחוק ההסדרים.

ההצעות לתיקונים אלה הן פועל יוצא של פורום "שולחן עגול" שיזם משרד הבינוי והשיכון לפני כשנתיים בנושא פינוי-בינוי. הפורום כלל נציגים של משרדי הממשלה הרלבנטיים, רשויות מקומיות, התאחדות הקבלנים, יזמים פרטיים, עורכי דין המייצגים דיירים ועוד.

כזכור, החוק מאפשר לרוב מיוחס של דיירים המעוניינים בעסקת פינוי ובינוי לתבוע תביעת נזיקין דייר המסרב סירוב בלתי סביר לעסקה (הכוונה בעיקר לדיירים המנסים "לסחוט" תמורה גבוהה יותר לעומת שאר הדיירים). זאת, מאחר שאותו דייר מונע מהרוב את זכות ההנאה משיפור איכות המחייה, לרבות היערכות לרעידות אדמה.

התיקונים והחידושים שהוכנסו הם:

  • הרוב המיוחס - בחוק הקיים מדובר ברוב של 80% בבנין. החידוש הראשון בהצ"ח הוא ההבחנה בין בנין לבין מקבץ; מקבץ הוא בנין או כמה בניינים, שיש לפנות כדי להקים מבנה חדש במתחם פינוי ובינוי. התיקון החשוב הוא שהרוב המיוחד צומצם לשני שלישים בבנין ונותר על 80% במקבץ.
  • שמאי פינוי-בינוי - חידוש מהותי ביותר הוא קביעת גורם זמין ובהליך מהיר, שאליו ניתן לפנות לקביעת הכדאיות הכלכלית של העסקה, עוד בטרם הגשת תביעה משפטית. מדובר בשמאי מקרקעין, שאליו ניתן לפנות כבר כאשר ישנו רוב של שני שלישים במקבץ ולמעלה מ-50% בבנין.
  • שקיפות העסקה - בהצ"ח הוספו שני סעיפים חדשים לטובת הדיירים, המחייבים את היזם בגילוי ובשקיפות העסקה.

נושאים נוספים שעלו בפורום "השולחן העגול" והמשרד החליט לקדם תיקוני חקיקה לגביהם במסגרת חוק ההסדרים (גם הם אושרו לקריאה שנייה ושלישית) קשורים בהטבות מס:

- פטורים ממיסים לדיירים קשישים אשר יבחרו לעבור מייד לבית אבות או לדיור מוגן. אגב, אם שווי היחידה שיקבלו בבית האבות נמוך משווי דירת התמורה, יוכלו הקשישים לקבל את היתרה בכסף מזומן.

- הגמשת מגבלת תקרת השווי - תקרת השווי, המזכה בפטורים ממיסים לפי חוק מיסוי מקרקעין, תיקבע לפי 150% משטח הדירה הישנה (ובלבד ששטח הדירה החדשה אינו עולה על 200 מ"ר). כיום, המגבלה היא תקרה של 150% משווי הדירה הישנה (ובלבד ששטח הדירה החדשה אינו עולה על 120 מ"ר).

כמובן, הצעות חוק מצריכות אישור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית.

הטבה נוספת, שהוחלט עליה לבקשת המשרד היא בעניין הנחות בארנונה לתקופת ביניים לדיירים המפונים. הממשלה החליטה על תיקון תקנות ההסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה), לפיהן הרשות המקומית תוכל לקבוע הנחות בארנונה על הפרש השטח בין הדירה החדשה לדירה הישנה, לתקופה של 4 שנים, כאשר היקף ההנחה מצטמצם משנה לשנה.

אדר' סופיה אלדור, יו"ר הוועדה להתחדשות עירונית, הוסיפה: "מדובר בשיפורים משמעותיים שיסייעו להביא תכניות פינוי-בינוי לכדי מימוש. מחד, מתאפשרים פתרונות דיור שיקלו על תהליכי המעבר (דוגמת בית אבות לקשישים), ומאידך מתווספים כלים להאצת תהליכי המשא ומתן ולהשלמתם. כמו כן, כבעבר, נעשה מאמץ להבטיח תהליכים תקינים ושקופים לתושבים".