כולנו עסוקים בשינויים בשוק התקשורת האמריקני בשנים האחרונות, אבל השינויים האמיתיים מתבצעים הרחק משם. כלומר, השוק במדינות המפותחות הולך ומקרטע, בעוד המדינות המתפתחות דווקא בעקומת עלייה. הדבר נכון לא פחות עבור הטלוויזיה והעיתונים מאשר עבור הווידיאו ברשת ומכשירי הסלולר, כאשר האחרונים הופכים לאט-לאט למכשיר התקשורת הפופולרי בכל הזמנים.
מחקר חדש של "אד אייג'", "הרגלי המדיה הגלובליים 2010" (Global Media Habits 2010) מאת גרג לינדזי, מתבונן באופנים בהם נצרכת התקשורת בכל רחבי העולם, ללא קשר לשיקולים עסקיים.
הנה 10 המגמות שאחראיות לעיצוב צריכת התקשורת בשווקי המדיה המתפתחים והמסורתיים.
1. גם האוכלוסיות החלשות רואות בטלוויזיה הכרח
בשנת 2010, כמעט במחצית מבתי-האב ההודיים היה מכשיר טלוויזיה - עלייה חדה לעומת הנתון בשנת 2001, אז היה זה פחות משליש. באזורים העירוניים קפץ הנתון ל-96% (השוו אותו לאחוז ההודים המשתמשים באינטרנט - 7% בלבד).
בקניה עלה שיעור חדירת הטלוויזיה משנת 2005 ועד ל-2009 מבערך 60% לכ-70%, וזאת למרות שמספר בתי-האב שנסקרו צמח כמעט במחצית. אפילו בשכונות העוני של העיר סאו פאולו, שם לאזרחים אין חשמל ומים זורמים, מכירות הטלוויזיה חזקות.
2. למרות האינטרנט, אנחנו צופים יותר בטלוויזיה
האמריקני הממוצע צפה ב-208 דקות טלוויזיה ביום בשנת 2009 - יותר מ-4.5 שעות. זו עלייה של 3 דקות לעומת השנה שלפני כן. עלייה דומה נרשמה בכל רחבי העולם - אזרח העולם הממוצע צפה בטלוויזיה 3 שעות ו-12 דקות ביום.
3. העולם צופה בכדורגל, "כוכב נולד" וטלנובלות
מונדיאל 2010 היה אירוע הטלוויזיה הנצפה בכל הזמנים. הוא שודר בכל המדינות למעט צפון קוריאה וזכה בממוצע ל-400 מיליון צופים למשחק.
מעל שליש מהאפגנים צופים ב"כוכב אפגני" (Afghan Star), הגירסה המקומית ל"אמריקן איידול"; ורשת Globo הברזילאית משדרת אופרות סבון מקומיות מאז שנות ה-1970, רבות מהן מגיעות ליותר מ-80 מיליון צופים.
4. העיתונות דועכת במערב ועולה בשאר העולם
מספר הכותרים ונתוני התפוצה של העיתונים באסיה, אפריקה ואמריקה הלטינית צומח בכל שנה בקצב דו-ספרתי. כמעט ממחצית מ-100 העיתונים היומיים המובילים בעולם מודפסים כיום בסין ובהודו, שם עיתון נהנה מתפוצה ממוצעת של 109 אלף, קוראים או יותר.
בהודו לבדה מספר העיתונים היומיים בתשלום זינק ב-44% מאז 2005 ועומד על 2,700 כותרים - חמישית מכל כותרי העיתונים בעולם.
5. פייסבוק מוחץ את כל היתר
כאשר מדובר בכמות הזמן בה מבלים באתר אחד, פייסבוק מוחץ את כל היריבים: 6 שעות לעומת פחות ממחצית מזמן זה בכל שאר האתרים הממוקמים ברשימת 10 הגדולים. בסיס המשתמשים של פייסבוק מונה 517 מיליון איש, כאשר 70% מהם חיים מחוץ לגבולות ארה"ב.
חברת BBDO סקרה 1,642 משתמשי פייסבוק בכל רחבי העולם. מהנתונים עולה כי המשתמש הממוצע בפייסבוק הוא בן 31 ועוקב אחר 9 מותגים. 76% מהנסקרים כבר עשו "לייק" לפחות פעם אחת בנוגע למותג כלשהו. בתמורה לכך, הם מצפים ליחס מועדף (95%) ומוכנים לקדם מותג אם יתבקשו לעשות זאת (94%).
6. סייבר קפה: הדרך לרשת בשווקים המתפתחים
בתי-הקפה שמציעים חיבור לאינטרנט (סייבר קפה) עזרו להפיץ את השימוש באינטרנט בשווקים המתפתחים.
בדרום קוריאה המשתמשים יכולים לשכור גישה לאינטרנט מהיר עבור כ-80 סנט לשעה, והדבר מבטל את הצורך במנויים החודשיים היקרים. הקוריאנים אימצו לליבם את הרישות החברתי ואת המשחקים המקוונים רבי המשתתפים.
תופעת הסייבר קפה התפשטה לאחרונה גם לאינדונזיה, מדינה בה רק ב-5% מהבתים יש מחשב פרטי. בברזיל המחיר לשעת שימוש בסייבר קפה עומד על דולר אחד.
7. מדינות BRIC מובילות בצריכת וידיאו ברשת
הצרכנים הנמרצים ביותר של הווידיאו באינטרנט חיים בברזיל, רוסיה, הודו, סין ואינדונזיה. משתמשי האינטרנט בסין ובאינדונזיה, לדוגמה, נוטים לצפות ב-26% יותר וידיאו מקוון מחבריהם בשאר העולם. ההודים צופים ב-21% מעל הממוצע העולמי, והרוסים והברזילאים צופים ב-11% יותר.
האינטרנט יהפוך בהדרגה לטלוויזיה. בשנת 2009, שליש מכל החומרים שעברו באינטרנט היו קבצי וידיאו. השנה יעלה נתון זה ל-40%, וחברת Cisco צופה כי עד שנת 2014 הוא יגיע ל-91%.
8. עלויות גישה מפריעות לחדירת האינטרנט
רק 81 מיליון הודים (7% מהאוכלוסיה) משתמשים באינטרנט, אבל לכמות גדולה פי 6 (507 מיליון) יש טלפונים סלולריים. הדגם זהה בכל רחבי העולם, ע"ע שיעורי החדירה של מחשבי ה-PC לעומת המכשירים הניידים בסין (20% לעומת 57%), בהודו (4% לעומת 41%), בברזיל (32% לעומת 86%) ובאינדונזיה (5% לעומת 66%).
9. נטבוק, eReader וטאבלט: מנועי הצמיחה ברשת
לפי התחזית של סיסקו, החדירה לשוק של המסכים החדשים - הנטבוקים, ה-eReaders (קוראי ספרים אלקטרוניים) והטאבלטים (מחשבי הלוח), צפויה לרבע את התנועה ברשת עד שנת 2014. עד אז, יעברו ברשת בכל חודש קטעי וידיאו שיוכלו למלא לא פחות מ-12 מיליארד תקליטורי DVD.
מנוע הצמיחה הגדול ביותר הוא הווידאו - תכני תלת-מימד ו-HD שיועברו ב-Streaming למחשב, הטלוויזיה והסלולר, יובילו להכפלת הנפח ברשת בכל שנה בעתיד הנראה לעין.
10. תחזית הרגלי צריכת התקשורת בקיצור - יותר
הזמן שמבלים משתמשי מחשב בני 8-18 מול המכשיר שילש את עצמו בעשור האחרון. בני גיל זה מבלים את רוב זמנם במדיה החברתית, במשחקים מקוונים, באתרי וידיאו ובהודעות SMS.
הילד הממוצע מבלה בכל יום 10 שעות ו-45 דקות מול המדיה החברתית. רק תחשבו איך קבוצה זו תצרוך תקשורת בעוד עשור, כאשר הם ייכנסו לעולם העבודה ויתחילו לצרוך באמת.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.