זמן קצר לאחר שעמותת אור ירוק הפנתה אצבע מאשימה לכיוונו בגין העלייה במספר הנפגעים בתאונות דרכים, התפנה שר התחבורה, ישראל כ"ץ, לקיים מסיבת עיתונאים לקראת פתיחת כביש אגרה נוסף, כ-4.5 שנים לאחר המכרז. מדובר בנתיב מהיר שישרת את הנוסעים בכביש מס' 1 לכיוון תל-אביב אשר יפתח לתנועה החל מה-7 בינואר, דחייה של חודש ושבוע מהמועד המתוכנן. הפתיחה נקבעה ליום שישי, על מנת לאפשר הפעלה מדורגת לקראת יום ראשון.
אורכו של הנתיב 13 ק"מ - החל ממחלף בן גוריון במזרח ועד למחלף לה גרדיה (בנתיבי איילון) במערב, ואולם טרם נבנה חלקו האחרון של הקו, כחצי קילומטר לפני מחלף קיבוץ גלויות. הנתיב, בעל קיבולת מוערכת של כ-1,800 כלי-רכב, ממוקם בצידו השמאלי ביותר (הדרומי) בכיוון הנסיעה לתל-אביב. הוא לא יאפשר השתלבות בתוכו ליוצאים מנמל התעופה ולא ניתן יהיה לרדת ממנו במחלפים שפירים, גנות, קיבוץ גלויות. מנגד, ניתן יהיה להצטרף לנתיב דרך החניון באמצעות כביש 412 (בית דגן-אור יהודה), על-ידי ירידה לכביש 1 לכיוון מזרח. מהירות הנסיעה תהיה זהה לזו שבכביש מס' 1, והיא צפויה לחסוך עד 40 דקות בשעות הפקקים.
אגרה דינאמית: 7-75 שקלים לנסיעה
התעריף ינוע בין 7 שקלים ל-75 שקלים ללא תלות במרחק הנסיעה, אולם בחברת הנתיב המהיר המתפעלת אותו מעריכים כי מחיר הנסיעה הרווח בשעות העומס יעמוד על כ-17-20 שקלים. אגרת הנסיעה תשמש כמעין "אגרת גודש", היות והיא תיגבה לפי תעריף המשתנה בהתאם לשעת הנסיעה, לעומס בכביש בכלל ובנתיב בפרט ולעלות שעת עבודה ממוצעת במשק. כך שלמעשה, המטרה המוצהרת של הנתיב היא לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית בקרב בעלי רכבים פרטיים והאגרה תיגבה עבור מי שיבחר לנצל את עודף הקיבולת בנתיב.
מהתשלום יהיו פטורים אוטובוסים ומוניות שירות, רכב נכה, ורכבים המסיעים 4 נוסעים (או 3 נוסעים בשעות השפל) ברישום מראש. כמו כן, רוכבי אופנוע מעל 125 סמ"ק יחויבו במחצית התעריף ברישום מראש. התעריף יוצג בשילוט מקדים כ-1.2 ק"מ טרם הכניסה לנתיב ויהיה תקף לכל אורכו.
לרשות הנוסעים בכביש יעמוד חניון ובו למעלה מ-2,000 מקומות חניה להחניית הרכב הפרטי בחינם (תשלום של 50 שקלים יגבה למשאירים את רכבם לאחר חצות). כמו כן יתאפשר בחניון להעלות נוסעים נוספים או לנסוע באוטובוסים סיבוביים של יונייטד טורס בבעלות דן לאזור הבורסה ברמת-גן או למרכז עזריאלי והקרייה בתל-אביב ללא תשלום, למשך כל היום (06:00-23:00, למעט סופי שבוע וחגים) בתדירות של 5-15 דקות. בשלב זה אין תחבורה ציבורית שתגיע לחניון, הנמצא בין שני צידי הנסיעה בכביש 1 ליד מושב צפירה ובית דגן.
ניתן להירשם לשימוש בנתיב האגרה ללא תשלום בטלפון, בפקס, באינטרנט ובמרכז שירות הלקוחות שבחניון על-מנת להימנע מעיכוב בנסיעה. רישום כרוך במתן אמצעי תשלום - כרטיס אשראי, הרשאה לחיוב החשבון בבנק או פיקדון ממנו תתקזז האגרה. לחלופין, קיימת עמדת תשלום חד-פעמית. זיהוי הרכב יבוצע באמצעות צילום לוחית הזיהוי של הרכב בשני מקטעים שונים של הנסיעה.
התחבורה הציבורית לא אטרקטיבית מספיק לבעלי רכב פרטי
על-פי נתונים שהציג ניצן יוצר, ראש מנהלת הנתיבים המהירים,נהג "יומם" (הנכנס לתל-אביב מידי יום) מפסיד 200 שעות בשנה על נסיעה בתנאי גודש, נוסף על זיהום הסביבה משריפת דלק. בנוסף, רק 2%-3% מנוסעי התחבורה הציבורית בחרו לוותר על רכבם לטובת תחבורה זו.
יצוין כי מהסכם הזיכיון של חברת הנתיב המהיר בשליטת שפיר הנדסה של האחים שפירא עולה, כי היא מחויבת לרמת שירות המאפשרת נסיעה במהירות של 75 ק"מ לנתיב. לשם כך תעשה החברה שימוש במערכת אגרה דינאמית המתפועלת על-ידי חברת אורד של קרן ההון שמרוק החזקות, ושפותחה בסימנס, בעלות של 120 מיליון שקל.
עלות בניית הכביש, שנעשתה כפרויקט BOT (קרי, Built-Operate-Transfer), ל-30 שנה, נאמדה ב-400 מיליון שקל. בפרויקט BOT שותף המגזר הפרטי בבניה ותפעול של מיזם תשתיות לאומי תוך העברתו לידי המדינה כעבור פרק זמן שנקבע מראש. שותפות כזו מתמרצת את היזם לסיים את הבניה מוקדם ככל האפשר, כדי ליהנות מתקופת הכנסות ארוכה ככל האפשר. הזכיינית אמורה להעביר לידי המדינה עם הפתיחה 140 מיליון שקל, התשלום הראשון במענק שחלקו השני ישולם בתום מחצית השנה הראשונה מההפעלה, ונאמד ב-42 מיליון שקל נוספים.
שפיר הנדסה זכתה במכרז להקמת הנתיב אוגוסט 2006 והיא צפויה להפעילו עד שנת 2037. הפרויקט סבל מעיכוב של חודשים רבים בתחילת השנה לאחר שהגופים המממנים מגדל (75%) ובנק לאומי (25%) הפסיקו את הזרמת הכספים על רקע מחלוקת סביב טעות תכנונית בקטע האחרון של הנתיב. על-פי הפרסומים, בימים אלה נבחנת הנפקתה של שפיר הנדסה בידי האחים ישראל, הראל, גיל וחן שפירא לפי שווי של 2 מיליארד שקל.
שר התחבורה: ראובן אדלר מנהל נגדי קמפיין פוליטי באמצעות אור ירוק
מוקדם יותר, כאמור, קיימה עמותת אור ירוק מסיבת עיתונאים ותקפה בה ישירות את השר כ"ץ כאחראי לנתוני תאונות הדרכים העגומים. בין הנתונים שהציגה העמותה עולה כי ישראל היא היחידה מבין 12 מדינות מפותחות, שבה חלה עליה במספר ההרוגים בתאונות דרכים השנה. כמו כן, נמצאת ישראל במקום הראשון בשיעור הילדים ההרוגים בהשוואה למדינות המתקדמות. יצוין, כי בשנת 2009 עמדה מדינת ישראל ביעד הלאומי להפחתת מספר ההרוגים. "השנה לא הצליחה ממשלת ישראל לשמר את מגמת השיפור, ובמקום להפחית את מספר ההרוגים ב-6% עלה מספרם ב-8%", ציין שמואל אבואב, מנכ"ל העמותה.
בתוך כך התייחס כ"ץ לקמפיין שעורכת אור ירוק תחת הכותרת "שמע ישראל" באומרו כי "מדובר בקמפיין פוליטי מניפולטיבי המנוהל על-ידי הפרסומאי ראובן אדלר. זהו קמפיין לא ראוי המקשר את שמי הפרטי עם מספר המוות (של הרוגי תאונות הדרכים, א"ו), ושהתחיל עם כניסתי לתפקיד. לקשור סובייקטיבית שר בממשלה להרוגים הוא דבר שלא יעשה. אני בטוח שגם קודמיי בתפקיד עשו ככל יכולתם בנושא מניעת התאונות".
מאור ירוק נמסר בתגובה: "במקום להתעסק עם המהות - כיצד להוריד את מספר ההרוגים בתאונות הדרכים בישראל שעלה השנה ב= 8% - בורח שר התחבורה כ"ץ מאחריות ומעדיף לפנות לחבריו במרכז הליכוד. גם הם יודעים ומבינים כי צריך קודם כל לטפל בעיקר ולא בטפל - והעיקר הוא הפחתת מספר ההרוגים בתאונות הדרכים". על כך מסר דובר משרד התחבורה כי "האשמות הכוזבות ותעמולת השקרים של אור ירוק לא יסיתו את משרד התחבורה והעומד בראשו להמשיך במאבק הבלתי מתפשר בתאונות הדרכים".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.