ועדת הכספים אישרה: מחיר הדלק יזנק אבל לא עבור דנקנר

דקות לפני ההצבעה על הצווים ביקש ח"כ אמנון כהן (ש"ס) להחריג את הפטקוק, שמשמש בתהליך ייצור המלט מהצו ובכך להיטיב עם מפעל נשר

ועדת הכספים אישרה היום (ב'), את צווי העלאת הבלו על צריכת דלקים. הדלקים הנכללים בצו העלאת הבלו הם בנזין, סולר, קרוסין, ביודיזל, קוקס, קוקס למחצה, פחם ותעבורות דלק. הצו אושר ברוב של 9 בעד ו- 4 נגד.

סמנכ"ל בכיר לתכנון וכלכלה במשרד האוצר, ערן יעקב, הציג את בקשת הצו העלאת הבלו על הבנזין והסולר ואמר שלגבי 2010 מדובר בהוראת שעה ומ-2011 ואילך ההעלאה בסך 40 אגורות לליטר בנזין וסולר תהיה קבועה ותיעשה בשתי פעימות: 20 אג' העלאה ב- 2011 ו-20 אג' נוספים ב- 2012.

לדבריו, מטרת ההעלאה, הינה להפחית את הזיהום עקב השימוש הרב בדלקים, ע"י עידוד אזרחים לעשות שימוש בתחבורה הציבורית במקום ברכבים פרטים המגבירים את תצרוכת הדלק. לגבי צו העלאת הבלו על הפחם, אמר יעקב, שהפחם ממוסה כיום בשיעור נמוך במיוחד בהשוואה למקובל בעולם וכי מעבר לפן הפיסקאלי, מדובר בחומר גלם מזהם והמטרה לעודד שימוש בתחליפים, כגון גז וביו-דיזל.

חבר ועדת הכספים, ח"כ מגלי ווהבה, אמר כי "נתניהו החליט להתעלל בציבור ומוכיח יום אחר יום שמי שמשלם בסוף על ממשלתו המנופחת ועל תשלומיו לשותפיו הקואליציוניים על מנת שיוכל לשרוד בכל מחיר - הוא האזרח הקטן. נתניהו הבטיח להוריד מיסים ובפועל מעלה את מחירי המלט על מנת שלא נוכל לבנות, מעלה את מחירי הדלק על מנת שלא נוכל ליסוע ומעלה את מחירי המים על מנת שלא נוכל לחיות. מוטב שנתניהו יתעשת כי לציבור נמאס לממן ולסחוב על גבו את צרותיה של הממשלה".

ח"כ חיים אורון (מר"צ), אמר שאישור ההעלאה של המס על הדלק, כמו גם גזירות נוספות מהשבועות האחרונים, מהווה תוספת פגיעה במעמד הביניים. אורון אמר שמחד, הממשלה דוגלת בהפחתת המיסים הישירים אך מאידך, מעלה בתדירות את המיסים העקיפים.

ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה), אמרה שאם האוצר רוצה להגדיל את הכנסות המדינה, שיפסיק להוריד את מס הכנסה ולא יטיל גזירות נוספות על הציבור. ח"כ שי חרמש (קדימה), אמר שהעלאת מחירי הדלק תפגע דווקא בשכבות החלשות, שכן חלק גדול באוכלוסייה מקבל רכבים ממקומות העבודה והדלק משולם עבורם. לעומתם, דווקא החלשים, שגורלם לא שפר עליהם, יישאו בעול העלאת המס העקיף על הדלק.

יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, אמר שהעלאת המיסים על הדלקים פוגעת קשות בענף ובמקום לעודד הפחתת שימוש בדלקים, מעודדת עבריינות בתחום הדלקים. בן הרוש קרא לוועדה להחריג את ענף המובילים והמסיעים מהצו.

יו"ר ארגון בעלי המוניות, אברהם פריד, קרא גם הוא להחריג את נהגי המוניות מהצו. לדבריו, העלאת הבלו על הדלק פוגעת קשות בנהגי המוניות, שממילא כבר ספגו את כל ההתייקרויות האחרונות של הדלק.

מנהל המחלקה הכלכלית בהתאחדות התעשיינים אורן הרמב"ם, אמר שהעלאת המס על הדלקים תפגע קשות בתחרותיות של המגזר העיסקי. הרמב"ם טען שהבלו על הסולר בישראל הינו הגבוה בעולם אחרי בריטניה. לדבריו, העלאת הבלו, היא אמצעי נוח להגדלת הכנסות המדינה ולא מניבה את התועלת שתולים בה. בעניין הפחם אמר, שהדבר יגרום לעליית רוחב של מחירי החשמל לא רק למגזר העיסקי, כי אם לכל האזרחים.

מנהל יחידת מנהל הדלקים בחברת החשמל, שמשון ברוקמן, אמר שההעלאה הנוכחית של הבלו על הפחם, תביא להתייקרות ייצור החשמל במיליארד וחצי₪ והדבר יבוא לידי ביטוי בתעריפי הצריכה לאזרחים.

דקות לפני ההצבעה על הצווים ביקש ח"כ אמנון כהן (ש"ס) להחריג את הפטקוק, שמשמש בתהליך ייצור המלט מהצו ובכך להיטיב עם מפעל נשר. הוועדה קיבלה את בקשת ח"כ כהן והחריגה את הפט קוק מהצווים. עפ"י המשרד לאיכות הסביבה, החיבור בין הפטקוק לשאר הדלקים מיותר, שכן הפטקוק משמש חומר גלם לייצור מלט בלבד וגם במדינות אירופה, בהן ביקשו להפחית את הזיהום הנובע משימוש בדלקים, החריגו את הפטקוק.

האישור ניתן, לאחר שיו"ר הוועדה קיבל לידיו מכתב התחייבות של שרי האוצר והשיכון בנושא חוק מקרקעי ציבור (סילוק פולשים), שעבר במסגרת חוק ההסדרים בשבוע שעבר. כאמור, עפ"י הפשרה שהושגה בשבוע שעבר בעניין סילוק פולשים, לא ישתנה מנגון הפיצוי לבעלי קרקעות שהופקעו בשנתיים הקרובות.